Cum ne încurajăm angajații. Exemple de la marile corporații
Mai jos, câteva metode prin care îți poți încuraja angajații și, implicit, crește profitabilitatea afacerii tale.
Regula 1: încurajează efortul, nu skill-ul
Asta este cea mai importantă regulă. Când cineva face o treabă minunată la o prezentare, reacția naturală este să spui că ”acest om este un foarte bun public speaker”. Dar exact asta e lucrul greșit de făcut. O sumedie de studii ne-au arătat că atunci când sunt apreciate skill-uril, persoana în cauză tinde să se supraaprecieze nejustificat. Revenind la exemplul de mai sus, persoana care a fost lăudată pentru calitățile de vorbit în public, va începe să creadă în acest lucru și va pune din ce în ce mai puțin efort în a se pregăti. Rezultatul? Angajatul va fi mai puțin pregătit pentru public speaking. Mult mai corect ar fi fost să-i apreciezi efortul: ”Știu că te-ai străduit mult să-ți iasă această prezentare și chiar s-a văzut”. Rezultatul? Mai mult efort alocat, o perfecționare accentuată și, nu în ultimul rând, o productivitate maximizată.
Regula 2: recunoașterea și remunerația nu merg mână în mână
Firma de care am amintit mai devreme, Quintiles, învățase o lecția importantă de la un alt gigant american: Hewlett Packard. În anii 90, HP a încercat un sistem prin care să-și răsplătească angajații cu bani. În primii trei ani, sistemul a mers în fiecare unitate în care a rulat acest model. Apoi, lucrurile au deraiat complet. Ce s-a înâmplat de fapt? După entuziasmul de la început, recompensa financiară a devenit motorul întregii echipe. Șefii erau mai preocupați de cum să răsplătească angajații decât cum să-i facă mai eficienți în colectiv, iar colectivul s-a dispit pentru că fiecare angajat era interesat să câștige bonsurile puse în joc. Cei mai buni dintre angajați nu vor fi motivați doar de bonsuri financiare, ci faptul că munca lor le este apreciată la justă măsură.
Regula 3: dacă apreciezi, trebuie să și critici
Multă lume are impresia că recunoașterea muncii angajaților se referă doar la complimentarea acestora. Însă acest lucru nu va funcționa atâta vreme cât nu există și un balans, o critică ce se cere atunci când e cazul. Bineînțeles, și în acest caz, este valabilă ideea că trebuie să lauzi în public, dar să critici în privat. Doar să lauzi, fără să critici nu este deloc o soluție. Doar să critici fără să lăuzi îți asigură un faliment al managementului echipei într-un timp record. Metoda optimă este să critici constructiv și să lauzi moderat. Cu alte cuvinte, excesul fie critic fie laudativ poate dăuna grav sănătății business-ului tău.