Comportamente „problema” ale angajatilor si cum sa le abordezi
In primul rand, ar trebui in mod cert sa preiei controlul situatiei si sa o conduci catre un deznodamant pozitiv. Apeleaza la masuri disciplinare administrative doar atunci cand trebuie cu adevarat, beneficiul “recuperarii” fiind unul mult mai mare.
Poti apela la coaching, la mentoring, la discutii de la om la om, care sa arate consecintele negative ale acestor comportamente si sa permita celui ce a fost subiectul problemei sa devina constient de impactul sau. Asta ar putea dura, desigur, mult mai mult decat aplicarea unei masuri disciplinare dar un management care ofera sprijin are rezultate mai bune.
Care ar fi comportamentele care afecteaza un loc de munca?
Comportamentele dificile pot lua dverse forme: lipsa de politete, tipatul, barfa, refuzul de a spune sau transmite lucruri care sa ii ajute pe cei din jur sa devina constienti de ceea ce fac, hartuirea, plingeri repetate catre superiori privind comportamentul colegilor, ignorarea sarcinilor sau cerintelor si regulilor locului de munca, munca inceata etc.
Cateva principii simple (dar nu usoare) de abordare a comportamentelor dificile
Utilizati conflictul ca pe o resursa naturala. Oamenii care lucreaza impreuna au perceptii diferite, si nu ar fi natural daca nu s-ar mai contrazice din cand in cand. Conflictul generat poate fi primul pas pe drumul imbunatatirii comunicarii, solutionarii unei probleme si chiar in construirea increderii si cooperarii. Evitarea sau ascunderea conflictului poate fi mult mai periculoasa la locul de munca decat daca acesta este tratat intr-un mod adecvat. S-ar putea chiar sa aveti revelatii sau sa descoperiti lucruri pozitive daca tratati conflictul cum trebuie.
Nu reactionati. Luati-va un pic de timp pentru a trage aer in piept si a va stapani emotiile. Modul cel mai natural in care facem fata unei persoane dificile sau unei situatii dificile este sa reactionam, iar uneori instinctiv si inadecvat. Acordati-va un pic de timp pentru a va gandi si a ramane focalizat pe identificarea nevoilor si intereselor reale ale celeilalte persoane, dar si ale dumneavoastra. Va poate fi mai usor daca trageti aer adanc in piept si numarati pana la 10. Incercati sa intelegeti ce sta in spatele acestui comportament
Tratati-va sentimentele. Daca ajutati cealalta persoana sa isi identifice si sa isi constientizeze sentimentele, acest lucru tinde sa reduca intensitatea acelor sentimente si permite persoanei sa se focalizeze pe problema in cauza. Daca incurajati si permiteti exprimarea sentimentelor negative fara frica de repercursiuni sau pedepse, veti intari posibilitatea ca emotiile dumneavoastra negative sa fie si ele tratate si acceptate mai usor.
Atacati problema, nu persoana. Incercati sa va mentineti obiectivismul cu privire la problema si sa va detasati de orice sentiment pe care il aveti in legatura cu persoana care prezinta problema. Incercati sa intelegeti care este cu adevarat problema si generati posibilitati de solutionare a ei. Nu atacati cealata persoana si incercati sa vedeti problema si din punctul ei de vedere. Daca faceti presupuneri cu privire la comportamentul acesteia, verificati prin a pune intrebari sau prin a refraza ceea ce ati auzit. Aratati respect, incercati sa nu intrerupeti, si evitati sa utilizati un limbaj ostil, care poate deranja.
Practicati comunicarea directa. Vorbiti in mod direct cu cealalta persoana. Utilizati propozitii cu “Eu” si incercati sa fiti clar cu privire la punctele de agreere, scop si nevoi. Utilizati limbajul nonverbal pentru a arata sprijin si intelegere. Puneti intrebari pentru a clarifica si parafraza ceea ce incearca cealalta persoana sa va comunice. Puneti intrebari de solutionare a problemei. Ceilalti oameni va pot oferi informatii importante despre dumneavoastra, pozitive sau negative, si dumneavoastra puteti de a semenea sa le furnizati informatii importante pentru ei. Doar prin cuvinte nu se pot transmite aceste informatii, asa ca fiti atent si la limbajul trupului si tonul vocii.
Uitati-va si in trecut pentru a sublinia interesele. O anumita pozitie poate reprezenta viziunea limitata a cuiva asupra solutiilor necesare pentru a implini o nevoie particulara. Pana cand sunt asumate nevoile si interesele fiecaruia dintre voi, nu este posibil sa generati optiuni care sa fie agreate si benefice mutual. Incercati sa identificati nevoile fizice si psihologice ale celeilalte persoane, dar si interesele comune. Puteti aduce aceste interese la suprafata sau le puteti lasa asa ca sa apara mai tarziu sub forme mai greu de gestionat.
Focalizati-va pe viitor. Dovedind sau negand alegerile din trecut poate sa nu fie de valoare pentru continuarea unei relatii de munca. Oferiti celeilalte persoane ownership in solutionarea unei probleme. Nu le vindeti ideile dumneavoastra, ci angrenati-i intr-o discutie de solutionare comuna a problemelor. Intrebati ce este important si asigurati-va ca agreati totul intr-un cadru respectuos si demn pentru fiecare. Orice relatie pe care o aveti cu cineva este longitudinala si poate fi modificata pentru a fi imbunatatita intr-un mod constructiv. Ceea ce s-a intamplat poate fi important sau nu in functie de cum doriti sa o faceti sa para. Amintiti-va, intr-un maraton trebuie sa va formati un ritm si sa credeti ca lucrurile se vor imbunatatii daca le acordati aceasta sansa.
Madi Radulescu
Managing Partner MMM Consulting Intl