Ce faci dacă ţi se cer recomandări la angajare
Înainte de a merge la un interviu, pregăteşte-ţi o listă cu persoanele care te pot recomanda sau pot oferi informaţii despre parcursul tău profesional. Fie că îţi va fi cerută, fie că nu (în cazul în care acest lucru nu a fost precizat de la început), este bine să o ai la îndemână.
Verificarea recomandărilor nu trebuie să te descumpănească, angajatorii ştiu că nimeni nu este perfect. Companiile vor însă să aibă imaginea corectă a celui pe care îl vor angaja şi să se asigure că are atât competenţele profesionale necesare, cât şi că este compatibil cu echipa.
Pe cine să menţionezi în lista de recomandări?
Este bine să ai cel puţin cinci oameni în lista de recomadări. Este posibil ca angajatorul să nu ia legătura cu toţi, dar este mai bine să fii pregătit. Pe cine să menţionezi? Ideal ar fi să fie şefii tăi direcţi. Atunci când nu este posibil, fie pentru că încă mai lucrezi la acea firmă, fie că ai avut un conflict cu superiorul ierharhic, este bine să explici de ce nu ai făcut această alegere. Sinceritatea este cea mai bună, aşa că poţi spune că ai avut un diferend cu superiorul, în care ai avut partea ta de responsabilitate. Pentru că, dacă angajatorul insistă să îţi contacteze şeful, e mai bine să ştie de la tine dacă ai avut o problemă.
De asemenea, poţi menţiona un coleg, un client, un partener, eventual un colaborator. Totul depinde de tipul de job pentru care candidezi. Un om din vânzări poate alege un client, un expert tehnic poate cita un alt expert în domeniu, iar un tânăr absolvent poate cita un profesor. De asemenea, poţi da contactul responsabilului de resurse umane din firma în care ai lucrat, care va putea vorbi despre modul în care te-ai purtat.
Când îi propui angajatorului o listă cu recomandări?
Deşi ai lista cu recomandări la tine, nu propune să o arăţi înainte de a-ţi fi cerută. Acest lucru poate denota o nevoie de justificare din partea ta şi îi poate ridica semne de întrebare angajatorului.
Dacă nu ai stabilit atunci când ai programat interviul că vei veni cu recomandări, angajatorul îţi va da timp ca să îţi pregăteşti o listă. Dar, aşa cum spuneam, este bine să ai deja lista pregătită, pentru că angajatorul ar putea dori să vadă cât de clare sunt legăturile tale în fostele medii în care ai lucrat.
Mai ales nu te lăuda că ai legături cu oameni care nu îţi sunt apropiaţi, pentru că există riscul să ţi se ceară pe loc datele de contact ale acestora, pentru a fi sunate. La fel şi în cazul celor cu care ai avut oarece conflicte. Nu aminti de ei la interviu.
Trebuie să îi anunţi pe cei pe care îi ai în lista de recomandări?
Este politicos să îi previi pe cei pe care îi ai în lista de recomandări că este posibil să fie sunaţi. Şi mai bine este să le ceri şi acordul înainte de a o face. Spune-le şi pentru ce tip de job ai aplicat, ca să nu fie suprinşi dacă sunt întrebaţi dacă te-ai potrivi unui post diferit de cel pe care l-ai ocupat înainte. Ar fi în dezavantajul tău.
Greşeli pe care nu trebuie să le faci în lista cu recomandări
1. Nu pui nicio referinţă la o firmă pentru care ai lucrat în ultimii ani.
2. Nu menţionezi niciun şef.
3. Dai numele unui şef cu care ai avut un conflict, fără să îi spui asta angajatorului.
4. Dai referinţe care ţi-ar putea aduce un prejudiciu de imagine.
5. Dai referinţe prea vechi (mai vechi de 8-10 ani).
6. Faci trimitere la recomandările de pe LinkedIn. Angajatorul se poate uita pe LinkedIn şi fără să îi spui tu. Şi dacă îţi cere recomandări, înseamnă că vrea să vorbească direct cu cineva care îi poate oferi informaţii despre tine.