Brandingul personal – un plus profesional
Dupa Temi Abimbola (profesor asociat, Marketing, Universitatea Warwick), brandingul consta în „identificarea si/sau crearea, apoi exploatarea unor avantaje competitive sustenabile”.
„Evolutia brandului personal se referă la modul cum gandesti, pregatesti, pozitionezi si mentii brandul tau. Este o abordare „din interior spre exterior” – de la focalizarea pe competenta catre o focalizare pe increderea celorlalti in competenta ta. O intrebare-cheie aici este: Ce anume vreau sa devin din punct de vedere profesional peste cinci, 10 sau 20 de ani si care este cea mai buna strategie ca sa ajung acolo? Cam asa isi planifica majoritatea oamenilor carierele, formarea continua si practica”, conform lui Andy Szekely, speaker, autor, trainer si consultant pentru performanta personala, comunicare/persuasiune, public speaking si leadership.
Brandingul personal devine astfel nu un lux rezervat doar directorilor de multinationala şi antreprenorilor, ci o necesitate specifica oricarui om ce işi doreşte sa fie gasit, recunoscut şi remunerat pentru ce ştie sa faca cel mai bine, spune Paul Olteanu, trainer in comunicare publica si branding personal.
Perceptia celorlalti despre tine este rezultatul felului in care alegi sa te comunici. Este in puterea ta sa-ti influentezi parcursul profesional sau personal prin eforturile pe care le faci pentru a te pune in valoare, altfel spus, prin branding personal.
Fiecare dintre noi trebuie sa isi descopere si sa isi valorifice pasiunea, talentul, valorile si motivatiile personale, apoi acestea trebuie calibrate la individualitatea fiecaruia. Paul spune ca „brandingul personal este un proces social, in care imaginea ta se contureaza in mintea celorlalti din tot ce aud si vad despre tine.”
Iata cateva lucruri pe care ar trebui sa le ai in vedere daca vrei sa-ti construiesti un brand personal solid:
- Ar trebui sa incepi prin a-ti raspunde la urmatoarele intrebari: Care este talentul tau?, Ce te pasioneaza?, Care sunt valorile tale? Ce te motiveaza? Şi odata ce ai raspuns la aceste intrebari, gandeşte-te cum faci sa proiectezi raspunsul lor in mintea celorlalti. „Cum ii fac pe ceilalti sa ma vada in lumina potrivita?”
- Brandingul personal este o investitie pe termen lung. in fiecare moment ai responsabilitatea fata de tine sa castigi si sa pastrezi increderea celor din jur. Iar increderea se construieşte din suma detaliilor şi se pierde uşor din lipsa congruentei intre ce pretinzi şi ce proiectezi.
- Brandul personal bine construit poate functiona ca un simbol. Poti ajunge sa fii o sursa de inspiratie pentru cei din jur, daca investesti energie, rabdare si atentie.
- Retelele sociale sunt cele mai accesibile platforme in care iti poti construi brandul personal, insa este important sa fii o prezenta relevanta, astfel incat sa-ti faci vocea auzita in ”galagia” existenta. in Romania exista peste 10.000.000 de utilizatori de internet şi 7 milioane de utilizatori de Facebook. Sa nu fii prezent online inseamna sa pierzi intalnirea cu milioane de potentiali clienti, parteneri sau angajatori.”