Averea românilor a scăzut în 2013 faţă de 2012
Miercuri, 9 octombrie 2013, reputata sursă de analiză – Credit Suisse Research Institute – a lansat noul său raport asupra bogăţiei la nivel mondial, Global Wealth Report 2013, în care românii apar pe o tendinţă descrescătoare. Astfel, de la o „avere” de 13.667 de USD pe locuitor în 2012, românii au coborât la 11.191 de USD în 2013, ceea ce reprezintă o scădere semnificativă, de 18%, faţă de anul trecut.
Dacă ne uităm la acelaşi indicator menţionat în analiza Credit Suisse dar pentru populaţia adultă, averea românilor apare, din nou, în descreştere: de la 17.164 de USD în 2012, la 14.044 de USD în 2013. Ceea ce reprezintă, din nou, o scădere de 18%.
Aceste cifre ne clasează încă în zona de venit mediu jos (Lower middle income), adică în zona de venit sub 25.000 de USD pe adult. Aceasta în condiţiile în care, dacă ne uităm pe harta “bogăţiei”, ţările vestice intră toate în categoria peste 100.000 de USD pe adult, cu câteva excepţii precum Portugalia şi Polonia, care intră în categoria 25.000-100.000 de USD.
Dacă ne referim la cât din averea mondială este reprezentată de averea românilor, din nou România este pe tendinţă descrescătoare, ajungând de la 0,13% în 2012 la 0,1% în 2013, o scădere de 0,03 puncte procentuale.
Nivelul „averii” este calculat ca totalul activelor financiare şi imobiliare minus totalul datoriilor. Calculat la jumătatea lui 2013, un român adult avea în medie 6.426 de USD active financiare, 10.528 de USD active imobiliare şi o datorie de 2.910 USD. Faţă de 2012, activele imobiliare s-au păstrat relativ constante, însă activele financiare au scăzut dramatic, de la 9.135 de USD în 2012, adică o scădere de aproape 30%. În acelaşi timp, datoriile au crescut şi ele, cu aproape 23%. Aceasta înseamnă că, de la o valoare medie de 60 USD pe adult în anul 2000, datoria medie a crescut, până la mijlocul lui 2013, de aproape 49 de ori, conform estimărilor Credit Suisse.
Credit Suisse şi-a bazat calculele plecând de la o populaţie de 20,95 milioane de români (cu 80.000 mai puţin decât numărul din raportul pe 2012), din care 16,7 milioane de adulţi.
Mihaela Matei, Marketing Supervising Associate EY România, coordonatorul proiectului EY Antreprenorii vorbesc