… alungi negativismul angajatilor
Sunt un intreprinzator care a invatat foarte multe lucruri, inclusiv importanta eliminarii negativismului dintr-un colectiv, in primul rand din practica, conducand oameni. Negativismul nu este o "boala" care sa poata fi tratata usor. Sigur, poti sa incerci sa oferi stimulente, din ce in ce mai multe si din ce in ce mai consistente, insa, cel mai des, ele nu fac decat sa rezolve problema pentru moment si nu pe termen lung. Iar notiunea de termen lung este una esentiala in serviciile financiare.
Am un exemplu relatat de o persoana care azi face parte din management. In primele lui zile ca angajat, acesta a fost intrebat de una dintre colegele noastre daca s-a gandit bine cand a acceptat sa lucreze in firma in care eram si eu implicat. Am fost foarte surprins de atitudinea respectivei colege, o persoana care gestiona cel mai mare numar de clienti si care pana in acel moment nu daduse semne de nemultumire. Un astfel de comportament poate fi daunator companiei, afectand tot colectivul si scazand randamentul angajatilor.
Angajatii trebuie sa se identifice cu spiritul companiei
Este foarte greu sa schimbi pe cineva, dar suntem datori sa incercam. Pana acum insa solutia cea mai frecventa a fost renuntarea la factorii negativi. Fiecare lucru in lumea aceasta isi are locul sau, iar oamenii nu constituie o exceptie. De aceea, vreau ca oamenii alaturi de care lucrez sa fie compatibili cu spiritul si strategia companiei. Iar daca acest lucru nu se intampla, iar motivele nu sunt unele pe care sa le pot rezolva, inseamna ca locul acelei persoane este in alta parte, intr-o companie cu o alta cultura si alte valori. Consider ca tocmai dorinta de a forma oameni care inteleg si se identifica cu spiritul pe care incerc sa il promovez reprezinta si principala motivatie in interiorul organizatiei pe care o conduc. Cand am intrebat un angajat ce il motiveaza in cadrul organizatiei, mi-a raspuns ca dincolo de satisfactia profesionala, cel mai mult ii place faptul ca se bucura de libertate. Sigur, libertatea nu exclude existenta regulilor insa increderea pe care o arat colegilor mei si de care ma bucur din partea lor, cantareste mult in optiunea lor de a ramane in cadrul acestei echipe si de a depune constant eforturi pentru a o imbunatati. Dincolo de orice alte considerente, imi doresc ca oamenii pe care ii conduc sa se dezvolte, pentru ca astfel si compania va creste. Consider investitia in oameni o investitie pe termen lung.
Experienta m-a invatat sa las tot timpul usa deschisa la birou. Este esential ca oamenii sa se simta liberi si sa-mi transmita nevoile lor profesionale. O companie eficienta, care doreste sa inregistreze performante notabile, trebuie sa fie una cu oameni cointeresati. Aici, loialitatea joaca un rol important, in ambele sensuri. Cei care au inteles mesajul meu si disponibilitatea mea de a-i ajuta, au beneficiat intotdeauna de sprijinul meu. Fie ca a fost vorba de ajutor banesc, fie ca a fost vorba de nevoi profesionale, traininguri, programe de MBA, burse de pregatire etc. Si cred ca aceasta a contribuit mult la retinerea lor in companie, dar si la dezvoltarea lor multilaterala. Multa lume vorbeste astazi despre comunicare atat de mult incat a ajuns sa reprezinte doar un punct pe checklist. Insa, comunicarea reprezinta factorul esential in intelegerea nevoilor si a aspiratiilor angajatilor. Iar daca marile companii promoveaza ideea intelegerii nevoilor clientilor pentru a putea dezvolta produse care sa-i deserveasca cat mai bine, pe aceeasi linie, eu trebuie sa stiu ce lucruri vor aduce satisfactie angajatilor mei pentru a-i putea retine si pentru a-i face sa performeze.
Si cred ca nimic nu vorbeste mai bine despre motivarea angajatilor mei decat faptul ca ii tratez asa cum mi-ar placea sa se poarte un eventual sef fata de mine.