7 sfaturi pentru a evita gafele la serviciu
Relatia cu seful care te-a auzit vorbindu-l de rau nu va mai fi niciodata la fel si e greu sa ramai in relatii bune cu un client caruia i-ai demonstrat ca nu poti pastra confidentialitatea. Insa, poate cel mai grav efect al gafelor la locul de munca este subminarea increderii in sine a celui care greseste. Iata mai jos cateva sfaturi pentru a evita gafele la serviciu.
1. Nu-ti baga nasul unde nu-ti fierbe oala!
Drumul spre iad e pavat cu bune intentii. Uneori poti face greseli uriase incercand sa demonstrezi ca poti sau pur si simplu dorind sa fii de ajutor. Vrei sa te faci util? Intreaba mai intai.
Calin, 28 de ani, contabil: “Acum doi ani am vrut sa ajut o colega si am sters din greseala jumatate din baza de date a firmei. A fost un dezastru. Ea a inceput sa planga si a tinut-o asa pana seara, cand a venit un prieten de-al meu si a reusit sa recupereze datele. Dupa ce s-a oprit din plans, mi-a zis sa nu ma mai apropii la mai putin de zece metri de calculatorul ei”.
2. Ai grija pe cine barfesti si de fata cu cine!
Costin, 33 de ani: “Intr-o zi, la cantina firmei la care lucram (multinationala din domeniul auto), am inceput sa-l barfesc pe directorul adjunct al firmei in fata unui coleg pe care il stiam doar din vedere si cu care schimbam cate un salut. De fapt, nu era cine stie ce barfa. Ce auzisem si eu la altii. Eram angajat de doar o luna si abia daca stiam numele colegilor din departamentul meu, marketing. Dupa vreo saptamana, unul din ei mi l-a aratat pe directorul adjunct in curtea fabricii. Era chiar omul cu care barfisem la cantina. Mi s-a facut rau. Imi venea sa ma duc sa-mi dau demisia. Pe urma, m-am mai calmat si m-am gandit ca, daca-mi las barba, n-o sa ma mai recunoasca. Apoi m-am calmat si mai tare (dupa o saptamana in care n-am mai calcat pe la cantina) si am zis ca, daca o sa vrea sa se razbune, n-am ce sa-i fac. Dupa cateva saptamani, cand a trebuit sa particip la o sedinta cu el, s-a uitat la mine si parca a zambit putin, dar nu s-a razbunat in niciun fel in cei doi ani cat am lucrat in companie”.
3. Atentie la informatiile confidentiale!
Ai primit un e-mail personal? Inainte de a-l deschide, asigura-te ca nu e nimeni in spatele tau. Vrei sa printezi un document cu informatii confidentiale? Grabeste-te sa ajungi primul la imprimanta!
Ioana, 32 de ani, jurnalist: “O colega, sefa unui departament a tiparit lista cu maririle salariale ale angajatilor ei, la imprimanta care se afla in incaperea noastra si a uitat sa vina sa ridice lista. Asa ca am aflat cu totii ca mai puteam sa negociem. Agitatia in companie s-a prelungit cateva saptamani, iar conducerea pur si simplu nu intelegea cauza”.
4. Fa-ti temele!
Simti ca esti singurul participant de la sedinta care n-are habar despre ce se discuta? Te vei simti extrem de stanjenit cand toate privirile din incapere vor fi indreptate spre tine daca vei pune o intrebare ca nuca in perete. Evita gafele si documenteaza-te inainte. In felul acesta, nu numai ca-ti salvezi propria piele, dar le usurezi si celorlalti munca si nu prelungesti inutil intalnirea.
5. Verifica de doua ori inainte de a trimite un e-mail!
Ai trimis oferta catre un alt client? Ai trimis clientului o discutie cu colegii tai, pe care nu trebuia in niciun caz sa o vada? Ai atasat date confidentiale ale firmei?
– reciteste cu atentie e-mail-ul pe care l-ai scris inainte de a apasa “send” si ai grija sa nu lasi “resturi” din conversatiile anterioare
– verifica de doua ori adresa corecta a destinatarului
– verifica ce documente ai atasat
– nu trimite “e-mail-uri haioase” intregii liste de contacte
6. Fii tolerant!
Abtine-te de la comentarii si glume sexiste, rasiste sau religioase de fata cu colegii pe care nu-i cunosti foarte bine sau fata de clienti. Chiar daca ai niste colegi “open-minded”, exista intotdeauna riscul ca glumele sa nu fie intelese corect.
7. Atentie ce faci inainte de a ajunge la serviciu!
Nu exagera cu petrecerile in mijlocul saptamanii. Cu toate ca e greu sa-i refuzi pe prietenii care au ceva de sarbatorit, gandeste-te ca seful si colegii nu vor fi prea fericiti a doua zi daca vei ajunge la serviciu obosit, cu dureri de cap, sifonat, mirosind a alcool si fara prea mare chef de munca. Imaginea profesionala pe care ai incercat atata timp sa ti-o creezi se poate face tandari in cateva minute daca nu ai grija cum te prezinti la locul de munca.