7 greseli pe care si managerii buni le fac
Si totusi, m-am oprit la 7 aspecte pe care, le-am simtit, experimentat sau mi-au atras atentia si, daca in anumite moment ale vietii mele de manager nu le-as fi facut, poate unele actiuni sau rezultate ar fi fost si mai bune.
1. Mai ales pentru incepatori: Sa crezi ca a conduce oameni este usor
Conducerea oamenilor este probabil cel mai dificil lucru, din doua motive de baza:
a) Cei mai multi dintre oameni cred deja ca stiu tot ce trebuie sa stie si
b) Celor mai multi dintre oameni nu le place sa le spui ce au de facut. Una peste alta, oamenii sunt fiinte complexe si, pentru a reusi sa-i tii motivati si productivi, trebuie sa te adaptezi fiecaruia cu mare atentie, in asa fel incat sa faci acea persoana sa se simta tratata in mod unic in plan emotional, psihologic si intelectual. Sa inveti sa fii un bun manager consuma efort, timp si este o treaba foarte migaloasa.
2. Sa muncesti in locul oamenilor pe care ii conduci
Cu siguranta, de cele mai multe ori am putea face munca lor mai repede si mai bine. De aceea ai ajuns manager, deoarece erai bun in ceea ce faceai si da, este adevarat ca, daca vrei sa fie ceva facut exact asa cum vrei tu, trebuie sa faci uneori personal acest lucru. Problema apare atunci cand continui sa faci asta si atunci cand nu este neaparat nevoie. Asta este un esec.
3. Sa permiti oamenilor sa incalce… mici reguli
Daca fixezi reguli si apoi iti lasi oamenii sa incalce unele dintre ele, chiar daca par lucruri marunte, ei vor invata ca, de fapt, pot incalca si regulile cu adevarat importante. Daca nu este ceva destul de valoros ca sa fie o regula, atunci mai bine renunta la ea. Dar daca ati cazut de acord supra regulilor, atunci fiecare trebuie sa le respecte.
4. Sa incerci sa fii in acelasi timp si prieten si sef
O parte a muncii de manager este sa dezvolti relatii apropiate cu oamenii pe care ii conduci, dar provocarea cea mare este sa poti face pe fiecare din echipa sa inteleaga ca relatia ta cu ei se bazeaza pe performanta pe care o obtin. Si ca, daca nu performeaza adecvat, exista si consecinte negative. A fi prieten cu cineva inseamna sa ii oferi sprijin chiar si atunci cand greseste, neconditionat, fara consecinte. Ca manager, insa, ai un rol radical diferit, asa ca nu induce oamenii in eroare. In consecinta, nu incerca sa fii si sef si prieten, nu vei reusi cu adevarat nici una, nici alta.
5. Sa accepti justificari ca si motivatii
Faptul ca cineva intarzie mereu din cauza traficului este doar o justificare a lipsei sale de preocupare in privinta timpului. La fel, daca am o tehnologie noua si nu stiu s-o utilizez acum din lipsa de experienta este una, dar daca peste trei luni continui sa fac aceleasi greseli, e cu totul altceva… O problema personala temporara poate fi un motiv al lipsei de performanta, dar permanentizarea acesteia este doar o scuza… Ca manager, trebuie sa inveti sa faci diferenta si sa explici oamenilor tai aceasta diferenta, altfel nu ii vei putea ajuta, ci dimpotriva.
6. Sa ignori o atitudine gresita
O atitudine gresita, rea este ca si virusul gripal: se ia. Un om din echipa ta care este tot timpul negativist, nemultumit ii va face curand si pe altii sa imprumute aceasta atitudine. O persoana negativista nu se va opri din a se plinge de orice si va crea sentimentul inechitatii in echipa.
7. Sa nu definesti clar responsabilitatile
Un angajat bun nu poate face lucrurile bine in fiecare zi daca nu stie exact ce are de facut in fiecare zi. Daca responsabilitatile fiecaruia nu sunt definite corespunzator, vei primi un sir nedefinit de scuze pentru lipsa rezultatelor si nu vei fi capabil niciodata sa ii recompensezi pe cei cu adevarat buni. A defini clar si corect responsabilitatile fiecaruia in echipa este una dintre cele mai importante sarcini, iar lipsa acestora o greseala care trebuie categoric evitata.
Madi Radulescu
Managing Partner MMM Consulting Intl