Cum să rezolvi un conflict la locul de muncă în 10 paşi
Recunoaşte că există un conflict şi clarifică-l
Când vezi sau simţi că există o problemă, confrunt-o, te sfătuieşte Hepler, potrivit site-ului pennlive. Nu te preface că nu există acea problemă. Un conflict există deja sau urmează să se declanşeze şi ar fi înţelept să-l defineşti. Conflictele au de-a face cu aşteptări, lipsuri sau nevoi. De pildă, ce crezi că ar trebui să ai în şase luni şi cine nu e de acord cu asta? De ce nu e de acord?
Evaluează importanţa conflictului
Poţi să ignori conflictul, dar asta te va costa. Oameni importanţi îţi pot trânti uşi în nas. Personalul şi colegii te pot trata nerespectuos. Vei rata anumite ocazii.
Determină dacă problema necesită o confruntare. Evaluează, cât mai obiectiv posibil, cât de grav e conflictul şi cât de important e să-l rezolvi. Sincer vorbind, unele conflicte nu merită timpul, energia şi efortul necesar pentru a periclita liniştea de la locul de muncă. Doar tu hotărăşti asta.
Ia în considerare cealaltă persoană
Ia în calcul poziţia lui în interiorul organizaţiei, relaţia cu tine şi cât de influent e. Evaluează modul în care abordează conflictele, personalitatea lui, ce îi declanşează stresul şi ce stil are. Identifică urmările inerente acţiunii de a spune sus şi tare ce ai pe inimă şi urmările tăcerii. Află care e miza acestui conflict pentru toţi cei implicaţi.
Stabileşte o bază a confruntării
Hai să fim cinstiţi: majoritatea indivizilor şi relaţiilor au câteva elemente pozitive înainte de declanşarea unui conflict. Află care sunt acestea. Când îţi e clar care sunt, ai o întâlnire cu adversarul. Elementele pozitive pot forma o bază amicală şi solidă pentru o discuţie provocatoare şi solicitantă. Vorbeşte întâi despre elementele pozitive, despre ce aveţi în comun, înainte să discuţi despre diferenţele care cauzează conflictul.
Discută conflictul în privat
Uneori, conflictele trebuie discutate în prezenţa unui grup, dar încearcă să păstrezi întâi conflictul în spatele uşilor închise. Discutarea lui în privat scuteşte ambele părţi de situaţii jenante şi le face să fie sincere. Atenţia nu le e distrasă de mimica altor oameni, limbajul lor corporal şi comentariile lor verbale. Păstrarea unui conflict în spatele uşilor închise e primul pas pentru rezolvarea lui viabilă.
Rămâi la problema actuală
Există o tendinţă umană de a scoate la iveală probleme din trecut şi de a le integra în conflictul prezent. Nu proceda astfel, e un comportament contraproductiv. Fă ca discuţia să fie relevantă apropo de dezacordul de acum. Aşa ai mai multe şanse să pleci de la masa negocierilor cu răspunsuri satisfăcătoare pentru amândoi. Ai şi mai multe şanse să pleci mai repede de acolo.
Evită limbajul inadecvat
Folosirea unui limbaj denigrator, obscen şi peiorativ în timp ce încercaţi să rezolvaţi un conflict e de nescuzat şi complet lipsită de profesionalism. Dacă faci asta îţi pui în pericol imaginea şi reputaţia. Mai mult, îi dai muniţie adversarului. Să-l faci cu ou şi cu oţet blochează şansele tale de a ajunge la o rezolvare de orice fel a conflictului. Păstrează-ţi demnitatea şi alege-ţi cu grijă cuvintele.
Ascultă cu capul şi cu inima
Explică-ţi opiniile cu calm şi convingere şi invită-ţi superiorul să facă la fel. Arată cu eşti cu adevărat deschis şi doritor să înţelegi de ce are nevoie şi de ce îţi cere ceea ce îţi cere. Nu monopoliza conversaţia şi nu întrerupe. Lasă-ţi adversarul să simtă că e realmente ascultat. Concentrează-te asupra a ceea ce spune pentru a vedea ce e adevărat.
Caută creativitatea
Rezolvarea unui conflict nu înseamnă mereu că o parte renunţă şi cealaltă câştigă. Poate cea mai bună cale de rezolvare e să vă uniţi forţele într-un mod creativ. De ce să nu inventaţi ceva nou? Poate ideea ta merita o medalie de argint şi a colegului una de bronz, dar, împreună, puteţi genera o idee demnă de medalia de aur. Acesta ar fi un adevărat câştig.
Recunoaşte valoarea ambelor contribuţii
Dacă tu şi adversarul tău sunteţi inteligenţi, talentaţi şi vă doriţi un rezultat pozitiv, ambii aduceţi ceva de valoare la masa negocierilor, chiar dacă e ceva diferit. Amândoi aveţi ceva de oferit. Rezolvarea conflictului nu implică minimalizarea valorii cuiva sau excluderea acelei persoane, ci să foloseşti ce are fiecare mai bun de oferit pentru binele tuturor.