Cum să folosești cuvintele care contează
Punctul de plecare în realizarea unei prezentări de succes îl reprezintă adaptarea la audiența pe care o vei avea în față. „Una din greșelile frecvente a celor care fac prezentări este că privesc lucrurile din punctul lor de vedere. Și uită că, de foarte multe ori, celălalt nu este interesat de ce ți se pare ție cel mai grozav. Învață să te pui în pielea celui pentru care vorbești. Ce anume îl interesează? Hai să mă gândesc mai bine și să văd ce anume extrag din ceea ce am de spus relevant pentru audiența mea”, ne sfătuiește Mihaela Apetrei.
Al doilea punct important îl reprezintă structura prezentării. După ce ți-ai identificat audiența, alege ce vrei să scoți în evidență pe parcursul discursului. Dacă ești un antreprenor și participi la un pitch, spre exemplu, atunci vorbește-le despre concurență, piață, proiecții financiare, contracte posibile, cum duci compania și produsul mai departe. „Pentru că există tentația pentru orice tânăr antreprenor de a vorbi foarte mult despre produsul lui, despre «cea mai bună echipă», «cele mai bune produse» și uită sau ignoră de la început lucrurile pe care vor să le audă investitorii”, atrage atenția specialistul.
Entuziasmul și forța nu trebuie să lipsească. Acestea sunt două dintre aspectele cruciale ale unei prezentări. Așa că, pe lângă mesajul care îl transmiți, este foarte important modul în care acesta ajunge la audiență. Totuși, trebuie să aveți grijă să tineți un ritm constant pe parcursul discursului. „Dacă începi o prezentare în forță și, ulterior, cobori nivelul, riști să pierzi atenția audienței”, precizează specialistul.
Repetă, repetă, repetă! Se spune că repetiția este mama învățăturii, iar Mihaela Apetrei este de părere că această zicală se aplică foarte bine și în zona de presentation skills. „50% din succesul unei prezentari este pregatirea, repetarea acesteia și primirea de feedback despre ceea ce ai făcut bine și ce ai făcut mai puțin bine. Capacitatea de a face prezentări bune vine în timp.”
Depășeste-ți temerile! Atunci când facem o prezentare, încercăm să fim atenți la a nu face greșeli și a ne acoperi anumite defecte. Trainerul ne sfătuiește să ne punem în valoare punctele forte și să lucrăm la îmbuntățirea acestora, iar în timp și cu exercițiu vom reuși să treci peste punctele slabe. „Obții rezultate mai bune cu o investiție mai mică de energie în calitățile pe care le ai și e mai ușor să dezvolți aceste calități, decât să consumi o grămadă de energie încercând să repari niște puncte slabe. Atunci când faci lucrurile foarte bine și ești bun, încet încet vei acoperi acele aspecte la care te pricepi mai puțin și vei putea să treci peste ele mai ușor.”
Mihaela Apetrei ne-a vorbit și despre experiența pe care a avut-o cu antreprenorii pe care i-a pregătit pentru cea de-a șasea ediție a program dedicat antreprenorilor din zona IT, tehnologie şi online VentureConnect, în cadrul căruia participanții au avut ocazia de a își prezenta afacerile în fața unor potențiali investitori. Trainerul spune că deși antreprenorii care au participat la cursul de presentation skills ce a precedat evenimentul au avut la dispoziție doar două zile de pregătire, trucurile pe care le-au învățat și mai ales feedback-ul primit i-au ajutat să își dezvolte abilități de prezentare și modul în care au au livrat idea și mesajul pe care au vrut să îl transmită investitorilor. Totuși, Mihaela Apetrei este de părere că un astfel de curs trebuie să fie doar un punct de plecare în deprinderea elementelor de bază ale unei prezentări de succes, iar repetarea continuă repezintă ingredientul magic, care face diferența dintre reușită și eșec.
Ingedientele necesare unui pitch de succes
Fă asta:
- Pune-te în pielea audieței și oferă-le informațiile pe care ei le consideră importante: informații legate de concurență, piață, proiecții financiare, contracte posibile, cum duci compania și produsul mai departe, câți bani ceri și ce vrei să faci cu ei etc.;
- Entuziasmul și forța nu trebuie să lipsească, dar ai grijă să ai un ritm constant pe parcursul discursului;
- Dacă ai credențiale, nu uita să le menționați;
- Înarmează-te cu răbdare. S-ar putea să fie nevoie să prezinți de zeci de ori până să obții finanțarea necesară.
Nu face asta:
- Nu folosi clișee, riști să plictisiți audiența;
- Nu fugi de sesiune de Q&A;
- Nu folosi un limbaj complicat;
- Nu folosi multe slide-uri. Dacă nu ai ce să vorbești despre un anumit slide, el nu are ce căuta în prezentarea ta.
Mihaela Apetrei este Senior Trainer MTW și a fost implicată în proiectarea şi livrarea de sesiuni de instruire pentru clienţi precum Banca Transilvania, Microsoft, Oracle, Citibank, ING Bank etc. Are o experiență de 10 ani ca trainer, este speaker motivațional pe tema ”Inteligența emoțională” și autoarea cărții “Mai bun, mai încrezător, mai puternic, ca prezentator”.