Cum identifici un mediu de lucru toxic la interviu
Petrecem opt ore pe zi la locul de muncă. Toate studiile demonstrează că angajaţii fericiţi sunt totodată angajaţi productivi. Însă, cum toate companiile reduc costuri şi încearcă să se menţină în contextul în care e din ce în ce mai costisitor să faci afaceri, unele medii profesionale s-au transformat în culturi toxice, care îţi transformă existenţa de zi cu zi de la birou în iadul pe pământ. Site-ul payscale.com a realizat o listă de trei întrebări care te ajută să identifici un mediu de lucru toxic încă din faza interviului:
1. Cum a devenit disponibil acest loc de muncă?
Află cât timp a lucrat pentru companie predecesorul tău şi, dacă se poate, de ce a părăsit compania. Fii foarte atent la vechimea angajaţilor din firmă. O companie la care angajaţii rămân o perioadă lungă de timp are şanse mari să fie un loc de muncă agreabil. O firmă care îşi tot pierde angajaţii şi trebuie să-i tot înlocuiască are şanse mari să fie toxică.
Amy Scholten, de la „Inner Medicine Publishing”, adaugă că dacă intervievatorul spune că predecesorul tău era „incompetent” sau „nu-şi făcea treaba” acest lucru poate indica un mediu profesional toxic.
2. Mi-aţi putea prezenta câţiva dintre viitorii colegi?
Urmăreşte cu mare atenţie reacţia angajatorului când îţi exprimi intenţia de a face cunoştinţă cu alţi angajaţi. Acesta ar putea fi un prim indiciu legat de cum se înţeleg oamenii şi de cât de bine dispuşi sunt angajaţii la locul de muncă. Dacă ţi se permite să faci cunoştinţă cu viitorii colegi, întreabă-i cum arată o zi obişnuită la locul de muncă. Fii foarte atent la ce spun, dar şi la cum o spun.
Dacă-ţi trec pe la ureche comentarii de tipul: „Dacă nu-mi dau demisia, o să-mi pierd minţile”, „Mă simt de parcă sunt la puşcărie”, „Nu îmi mai trăiesc viaţa, lucrez non-stop”, „Şeful meu o să mă bage la balamuc”, „Toată lumea din jurul meu e deprimată”, cu siguranţă te afli într-un mediu profesional toxic.
3. Dacă ai putea schimba ceva la această companie, ce ai schimba?
Această întrebare poate fi adresată şi intervievatorului, dar şi viitorilor colegi. Experţii de la „Career Bliss” susţin că e absolut şocant cât de sincere sunt răspunsurile oamenilor la această întrebare. De aceea, e ideală pentru a afla plusurile şi minusurile mediului de muncă de la aea companie.
În timp ce sunteţi intervievat, observaţi dacă intervievatorul evită să răspundă unor întrebări pe care sunteţi îndreptăţit să le adresaţi. Dacă priveşte în altă direcţie, schimbă subiectul sau bate câmpii în loc să vă răspundă direct, e semn rău. E posibil să ascundă un mediu de lucru toxic.
În cartea ei, intitulată „Toxic Work”, Barbara Bailey Reinhold, Ed.D, spune că un mediu de lucru devine toxic în momentul în care „necesităţile aferente muncii tale şi reacţia ta la ele subminează calitatea vieţii tale de familie şi a vieţii tale sociale, tu fiind privat de lucrurile de care ai nevoie pentru a-şi trăi viaţa din plin, pentru a fi cât mai creativ şi productiv la locul de muncă”.
Locul de muncă toxic are următoarele efecte asupra angajatului:
Nivelul crescut de anxietate: îţi faci constant griji că faci ceva greşit şi asta te va costa locul de muncă. Însă faci greşeli tocmai din cauza anxietăţii.
Furie: Prea multe pretenţii şi prea puţin timp pentru a le face faţă pot cauza ostilitate. Plus că eşti mult mai iritabil, îţi pierzi repede răbdarea şi dai mai des vina pe ceilalţi.
Simţi că nu mai deţii controlul: Asta se întâmplă de-a lungul timpului, când eşti copleşit de presiunile de la muncă. Te simţi neputincios când eşti ignorat sau când nimeni nu-ţi ascultă părerea.
Pierderea încrederii în sine: Nu există indiciu mai clar al unui mediu de muncă toxic decât punerea la îndoială a capacităţii de a-ţi face munca. Să fii comparat într-una cu alţi oameni şi să ţi se readucă mereu aminte că nu faci faţă aşteptărilor, aceste două demersuri duc la pierderea încrederii în sine.
Atrofierea relaţiilor: Asta se întâmplă pe termen lung, dar vei constata că nu mai ai chef să ieşi în oraş, că eşti prea obosit să socializezi sau că nu mai ai timp pentru alţi oameni. Un angajat a descris chiar că trăia ca un pustnic de când pleca de la muncă vinerea şi până luni dimineaţa.