Cu bucurie și cu șampanie! O femeie a cărei poveste evidențiază modul de a trăi viața
„Şampania este cea mai senzuală băutură de pe planetă, accesoriul cel mai rafinat pentru doamne și cel mai elegant vin pentru domni”. Spusele îi aparțin Olimpiei Pleșa Brandhuber – o femeie a cărei poveste de business și de viață iese din tipare. Și tocmai de aceea am supus-o unui tir de întrebări. Iar răspunsurile sale s-au dovedit a fi nu numai repere de parcurs profesional, ci și relatări spumoase, cu iz de champagne (așa cum spune ea, pentru a sublinia faptul că vorbim despre șampania adevărată).
“Mi-am creat un domeniu de business al meu, înțelegând ce pot, ce îmi place, ce mi se potrivește și mă provoacă. Sunt pasionată de vin și îndrăgostită de champagne și această pasiune s-a transformat în activitatea mea. Pentru că îmi place să fiu unică, m-am îndreptat către o nișa aproape inexistentă acum 10 ani în România. Acum câțiva ani nu îmi era clar cum mă pot folosi de expertiza mea despre champagne aici. I-am cerut sfatul lui Essi Avellan MW, specialist în champagne, cu notorietate. Essi m-a intrebat scurt: unde vrei să fii Olimpia, în entertainment sau în vânzări? De îndată s-a făcut lumină. M-am concentrat pe evenimentele cu champagne!”, relatează ea cu acel joie de vivre al omului care știe ce are de făcut.
***
Ai lucrat aproximativ zece ani în cadrul unei cunoscute corporații internaționale. În 2009 ai ajuns business developer pentru produsele din ceramică şi sticlă. Apoi ai plecat şi ți-ai dezvoltat propria firmă de organizare de evenimente. În fapt aşa a apărut OPiA. Olimpia Pleșa Brandhuber, ce faci tu la OPiA?
Fac oamenii fericiți. Promovez frumosul, bucuria și șampania ca mod de a trăi viața solemn. De 10 ani mă joc inventând evenimente care sa îmbogățească oamenii cu trăiri: seri de degustare de champagne și vin, petreceri tematice, petreceri cu delict (chiar așa – petreceri cu delict!). Degustările sunt în esența lor educative, masterclasses- pe lângă amuzament. De exemplu „Soiree de champagne” reprezintă o cină cu gastronomie fină, degustare de champagne, narațiune și informație. Aprecierea unui unui pahar de șampanie este diferită dacă noi cunoaștem locul și condițiile în care se obține, oamenii care o “confecționează” valorile și modul lor de viață, istoria și cultura, strălucirea și dificultățile. Cunoașterea amplifică bucuria experienței. “Petreceri cu delict” este un format de petrecere interactivă, are un scenariu cu intrigă, în care fiecare oaspete este un personaj cu agendă proprie. Sunt activități stimulatoare pentru un grup, îi apropie pe oameni.
Cât timp ți-a luat ca să creezi așa ceva?
Evenimentele OPiA sunt conceptualizate ca să poată fi înțelese ca “produse” de divertisment si usor de comunicat. Îți alegi unul pe care îl personalizăm împreună pentru grupul sau nevoile tale. Mi-a luat câțiva ani să le construiesc. “Ocolul pământului într-un pahar de vin” a fost primul, apoi au urmat celelalte dar creativitatea e nelimitată.
Ele se adresează companiilor sau grupurilor de interese care au nevoie de această formă de divertisment elaborat. Spun elaborat pentru că este rezultatul experienței, al expertizei și pasiunii. Ce partener nu ar veni bucuros la o seara convivială, elegantă, cu champagne, gastronomie asociată, poveste, interacțiune? Dar dacă le propui angajaților o seară altfel în care să nu fie doar spectatori, ci să participe activ? Știu, unii se sperie, însă garantez (prin contract) că la final pleacă cu un zâmbet larg. Și pentru distracție este necesară depășirea propriului confort. Dacă vreun manager se plânge că oamenii nu sunt motivați să vină la petrecerile firmei, să ne dea un telefon!
Promovezi șampania în rândurile comunităților de antreprenori și manageri. Ai experiență, certificări care se obțin greu la nivel international și o reputație bună! Cum ai făcut carieră în acest domeniu, de regulă al bărbaților?
Mi-am pregătit retorica ca să fie la nivelul produsului de lux pe care îl prezint. Aici am făcut cele mai mari investiții. O prezentare de champagne trebuie să fie o performanță. O pregătesc riguros, informația este cu precizie dozată, fiecare propoziție fie vrea să transmită un mesaj, fie să dea o informație sau să creeze o stare. Nimic nu este întâmplător. Eu nu vorbesc spontan la un masterclass, nu îmi permit din respect pentru cei care plătesc să mă asculte. Designerul Adrian Oianu mi-a spus că este cel mai pregătit eveniment de degustare de vin la care a participat. Și eu la fel.
Ca să îmi educ gustul am învățat teorie și merg la multe degustări în străinătate. În poze pare un răsfăț, dar uneori seara nu mai vreau nici să văd…ceva acid! Nu mai știu cu ce să îmi protejez dinții de atâta acid. Sigur că nu putem bea 80 de spumante într-o zi, scuipăm când degustăm. Un sacrilegiu pentru champagne mai ales când sunt unele din cele mai elogiate. Din fericire păstrez în memorie senzația pe care mi-o produce o șampanie remarcabilă. Am în cap o carte cu senzații: Dom Perignon Rose 2005, Delamotte BB 2012, Roederer Rose 2010, MUmm 1975 magnum, La Grande Dame 1985, Ruinart BB magnum etc.
Răspunzând punctual întrebării tale, am ajuns să fac acest lucru mergând pe firul a ceea ce îmi place: să întâlnesc oameni, să îi conectez unii cu alții, am o satisfacție maximă în asta. Să studiez în permanență, să împărtășesc bucuria mea de a trăi . Mă iubesc pe mine și prin extensie oamenii și viața și am o misiune: să fac cât mai mulți oameni să iubească champagne!
Mai în glumă, mai în serios: Poate fi șampania un fel de apanaj al oamenilor de carieră?
Napoleon Bonaparte zicea : “Când câștig o merit, când pierd am nevoie de ea”. Tu când bei champagne, Roxana? Ca să te premiezi sau să îți oferi o clipă de fericire într-o zi în care n-ai strălucit? Acum câteva zile am deschis împreună cu soțul meu una din cele mai bune sticle de champagne din colecția mea. Ghici de ce? Aveam nevoie de ea. Și îți recomand să faci la fel!
Champagne este un “must have” pentru oamenii de carieră! Începând cu jurnaliștii. Ce altceva ar putea să bea? Champagne este un stil de viață. Un mod de a trăi viața solemn, rafinat, ritualic. Odată ce ai ajuns să fii mulțumit de realizarea ta profesională începi să te gândești la armonia din viața ta. Începi să călătorești, să te ocupi de sănătatea și corpul tău, sa dezvolți pasiuni, să ai căutări sau să îți extinzi aria de înțelegere ca să te desăvârșești uman.
Vorbim despre acea bucurie dintr-un pahar?
Potrivit valorilor mele, oricât de educat ai fi într-un domeniu, este bine să acorzi atenție la ceea ce îi dai corpului tău să mănânce și să bea. “Minte sănătoasă în corp sănătos”. Ce crezi că o învăț pe fetița mea de 6 ani? Filosofie? Matematică? Să mănânce mindfull, să fie atentă la cum miroase sucul și ce gust au bomboanele, să audă cântatul păsărilor și să observe frumosul. Îmi amintesc un film despre vin în care fiica unui podgorean din Burgundia îl prezintă tatălui pe logodnicul său. Tatăl îl testează și descoperă că logodnicul nu apreciază vinul. “Draga mea, dacă nu poate aprecia lucrurile cele mai simple, ce apreciază?“.
Bucuria de a savura un pahar de champagne se intensifică atunci când știi ceva despre ea. Nu spun să o bei dacă nu îți place, spun însă că, dacă ai privilegiul de a sorbi din vinul regilor, să îi acorzi atenția necesară. Pe de o parte, pentru că este cel mai sofisticat vin de pe planetă – nu este un produs dat de natură, ca vinul romanilor, ci un produs al omului și al tehnologiei. Pe de altă parte pentru că plătești din banii munciți cu greu de tine. Acordă-ți luxul timpului când este vorba de champagne.
Șampania vine la pachet cu un câștig mare?
Vine, dar tocmai pentru asta muncești. Ca să îți poți oferi experiențe. Dacă e să îți cumperi ceva din munca ta, cumpără-ți o experiență. O sticlă de champagne bună este o experiență. Dacă ai o asemenea sticlă, în primul rând tine-o în frigider altfel se degradează. Nu aștepta să sărbătorești ceva ca să o deschizi. Singurul moment de care ești sigur este cel de acum!
Champagne sau șampanie?
Când spun champagne mă refer la vinul spumant produs în regiunea delimitată din nord estul Franței care poartă același nume. Orice alt vin spumant făcut oriunde în afara acestei regiuni nu se poate numi champagne. Diferența dintre ele este mare, aproape de natură ezoterică, o înțelegi dacă o cauți. În spatele unui pahar de champagne stă o cultură și căutarea perfecțiunii.
Champange este, pe buna dreptate, un vin al celebrării. Este de asemenea excelentă ca aperitiv. Dar ceea ce este mai puțin cunoscut este că e foarte versatilă, datorită acidității mari care reîmprospătează gustul. Și chiar mai puțin cunoscut este faptul că vine într-o varietate mare de stiluri, deci poate fi asociată cu aproape orice preparat culinar, de la aperitiv la desert. Mă străduiesc să demitizez această percepție univalentă. Champagne este un vin. Cel mai elegant. Regiunea Champagne are un climat foarte dificil pentru viticultură. O câmpie întinsă, a fost epicentrul multor evenimente sângeroase din istoria Europei. Primul și Al Doilea Război Mondial au secerat viile și afacerile au avut mult de suferit. Cu toate acestea, într-un climat neprietenos, pe un sol nefertil, oamenii, tenace, au construit cel mai cunoscut brand de vin din lume. Champange este produsul unei tradiții de 400 de ani și al inovării permanente. Aici cuvinte ca precizie și răbdare sunt valori comune. Este rezultatul unei căutări neîncetate de perfecționare. Nu este aceasta o lecție de leadership?
Reprezintă șampania un sector exclusivist, inaccesibil? S-a constituit precum un mit imaginea aceasta de vin aristocratic. O putem aduce mai aproape de cei care se pot bucura de ea? Deoarece, până la urmă, cui nu îi place să bea șampanie dacă are ocazia?
Exclusivist? Da. Și aspirațional. N-am văzut înca pe nimeni care, când i se pune un pahar de prosecco și unul de champagne în față, pe care nu trebuie să le plătească, să aleagă prosecco. Mă bucur ca e așa, pentru că diferența este mare între cele două spumante. Înseamnă că undeva omul face diferența, fie la nivel mental, fie la nivel de gust.
Inaccesibil? 80% dintre șampanii constă în medie 50 euro. Fiecare știe cât de accesibilă este pentru el și care îi sunt prioritățile. Sortimentele mai elaborate și mai bune costă mai mult dar aici tot despre cunoaștere este vorba. Dacă plătesc 200 de euro pentru o sticlă, ce știu despre ea? Cum o beau? Din ce pahare? Cu ce mâncare? Când mă uit la un tablou îl înțeleg în limitele cunoașterii mele despre pictor, epocă, artă în general. La fel este și cu champagne – o savurez în funcție de cât de multe știu despre ea. Nu știu nimic, e un vin cu bule ca oricare altul și atunci de ce să plătesc pe el mai mult? Pe bună dreptate. A nu se înțelege că este o știință complexă să bei champagne pe care trebuie să o aprofundezi. Este doar o bună manieră pe care ne-o putem însuși cu ușurință. Ambiția mea este să demitizez imaginea de lux scrobit pe care o are champagne în Romania. Champagne se poate bea oriunde: la operă, la cofetărie, cu sau fără mâncare, la plajă sau într-un restaurant de fine dinning, cu ceea ce mâncăm noi casual fără să fie nevoie de caviar și homar. Este bucurie și convivialitate. Un oaspete mi-a scris la un eveniment că “a trăit o stare aproape de fericire”. Poți să realizezi ce satisfacție mi-a adus comentariul lui?
Cum sunt cei care cumpără evenimentele OPiA?
Îndrăgesc șampania, vinul și pe mine! Oameni curioși, liberi, generoși. Fără excepție, toate serile cu champagne au fost contractate de manageri, antreprenori sau CEO care sunt preocupați de calitatea vieții lor și a celorlalți. Prin intermediul meu transmit angajaților, partenerilor de afaceri, prietenilor rafinamentul lor. Le oferă astfel privilegiul de a-și educa gusturile. Îi inspiră să caute calitate în muncă și în viață.
Putem spune că există o filosofie legată de spumantele românești?
Producția de spumante românești este în ascensiune. Vinul spumant ca să fie mai mult decât o frivolitate are nevoie de timp ca să se desăvârșească și de o viticultură dedicată. Ca regulă, cele mai scumpe sunt mai complexe. Fiecare însă își are momentul său. Când ieși în oraș cu prietenii, vinul este un pretext, important este să fie bun și simplu. La o cină unde vrei ca mâncarea și vinul să se completeze și poți să îi dedici timp, alegi un vin mai complex. În aprilie, la târgul Revino, voi susține un masterclass în care vom degusta vinuri spumante românești foarte diferite. Este o ocazie de a învăța într-o ora lucruri neștiute despre fenomenul sparkling.
Și, pentru că suntem un jurnal de leadership – așa cum ne definim noi la CARIERE, se poate spune că există aici, în domeniul șampaniei, lecții de leadership?
“Doamnele din spatele perlelor de champagne” este povestea a patru femei întreprinzătoare, inteligente și vizionare care în condiții de neimaginat pentru noi au influențat primordial industria acestui vin și au rămas în istorie. Mă inspiră enorm întâlnirea cu oameni remarcabili din această industrie de la care am învățat multe despre vin și cum se comunică el. Oamenii sunt la fel de remarcabili ca și vinul lor. Cum altfel ar putea fi? Vinul îl reflectă ca o oglindă pe creatorul lui. Se spune că vinul are personalitate….Da, are personalitatea celui care îl face. Fă un exercițiu de imaginație când bei un vin care îți provoacă o plăcere. Încearcă să ți-l imaginezi pe cel care îl face. Toate șampanile faimoase au în spate lideri remarcabili, oameni de o profunzime subtilă.
La final, ne poți da câteva repere importante ale traseului tău profesional din trecut și până în prezent? Și care crezi că vor fi reperele viitorului în ceea ce te privește?
Două repere sunt de menționat. Munca mea într-o corporație internațională, Ikea, și pasiunea mea cultivată pentru vin. La Ikea am învățat tot ce știu despre etica în business. Am învățat să fiu corectă în relațiile de afaceri și că toată lumea trebuie să câștige ca să existe colaborare. Acolo aveam în spate o putere care nu era a mea. Era ușor de câștigat o negociere cu un producător, dar important nu era asta, ci să obțin o colaborare win-win de lungă durată. Când am plecat din această corporație m-am trezit cu networking zero, lupul singuratic! Pentru că toți cei pe care îi cunoșteam erau acolo. Și am început sa fac entertainment, unde relațiile sunt totul. Colegii mei au fost primii mei clienți pentru evenimente și le sunt recunoscătoare pentru încredere. Așa cum ți-am spus, treptat pasiunea a devenit profesie.
Pentru viitor îmi doresc să continuu traseul început, am multe de consolidat aici, sunt multe corporații care au nevoie de evenimente cu plus valoare. Vreau să scriu o carte, să fac un film, să ma joc cu fetița mea, să petrec timp cu soțul meu, să mă întâlnesc cu prietenele mele cât mai des, să meditez, să scriu pe blog, să fac sporturi, să merg în vacanțe, să călătoresc pe urmele vinului, să învăț, să particip la jurizări internaționale, să mai iau niște certificări, să citesc…. Îți mai spun?!?
Care este, pe scurt, filosofia ta de viață?
În pronaosul templului din Delphi era înscris în epoca clasică dictonul „Nimic în exces”. Aceasta e filosofia mea de viață.