„TRANSFORMAREA DIGITALĂ”a schimbat leadershipul și mediul de afaceri pentru totdeauna
Tot din această mare transformare digitală fac parte și concepte destul de cunoscute, precum „mobile”, „analytics and big data“, „social media”, „sensors” sau „cloud computing”. Toate acestea sunt relevante pentru industriile high-tech, media sau de divertisment și au schimbat deja mediul de afaceri pe care îl știam noi cu puțini ani în urmă.
CUM SE PRODUCE TRANSFORMAREA ȘI CE CONSECINȚE ARE
Digitalizarea este un proces continuu; o organizaţie poate să îşi reinventeze viitorul prin transformare şi evoluţie, constantă în timp, nu printr-un eveniment singular şi riscant, de genul „fă-o acum sau eşti pierdut!”
Apoi, „modul în care compania gândeşte” se schimbă prin acest proces. Aceasta înseamnă că organizaţia trece la o nouă cultură şi la o altă mentalitate, unde ierarhiile dispar încet şi apare inovația. „Transformarea digitală” este mai mult decât o simplă schimbare de instrumente. Ea face ca unele zone ale companiei să sufere transformări iminente: modul de funcţionare, stilul de management, forţa de muncă, practicile de zi cu zi, procedurile, structurile de la locul de muncă, relaţiile de raportare, schimbul de informaţii, precum şi interacţiunea cu clienţii.
Managerii trebuie să aloce o parte din timpul, resursele şi focusul zilnic ale organizației pentru a realiza atât cerințele de azi, cât și digitalizarea de mâine. Între timp, managerii trebuie să schimbe şi să renunţe la credinţele şi valorile de ieri, care ţin compania blocată în trecut. Dacă nu reușesc, apare un obstacol între afacerea de azi şi potenţialul ei pentru viitor. Succesul în procesul transformării digitale este garantat prin echilibrarea acestor activităţi asociate cu diferite seturi de competenţe, practici şi leadership.
CE PIEDICI APAR ÎN TIMPUL PROCESULUI DE DIGITALIZARE
Unul dintre cele mai ciudate impedimente în adoptarea digitalizării şi a hotărârii de a investi într-o astfel de transformare este acel cunoscut principiu de management şi de marketing: „Clientul are mereu dreptate!”. Se traduce prin „compania trebuie să rămână aproape de clienţi şi să investească numai în această direcţie”.
Există unele tehnologii noi pe care clienţii le resping, pentru că nu se adresează strict nevoilor lor. Dar studiile de specialitate arată că „cele mai consacrate şi stabile companii sunt, în mod constant, fruntașe în dezvoltarea şi comercializarea de noi tehnologii, atâta timp cât aceste tehnologii răspund nevoilor de performanţă de ultimă generaţie ale clienţilor lor”. Aşa încât liderii trebuie să fie conştienţi că, dacă ignoră noile tehnologii, pot afecta şi deteriora semnificativ transformarea digitală a organizaţiei lor. Cel mai bun mod de a gestiona acest tip de situație este crearea unei organizaţii separate, care să servească noului set de clienți cu nevoi unice, în special atunci când noua tehnologie disruptivă are o marjă de profit mai mică decât cea a afacerii de bază.
Teama managementului de a pierde controlul sau funcţia sa centrală este altă cauză care obstrucţionează procesul de digitalizare. Aceasta pentru că instrumentele digitale permit oamenilor din întreaga organizaţie să partajeze informațiile cu ușurință. Astfel, fluxurile de informaţii devin mai puternice, iar liderii nu mai au un control total asupra mesajului, destinatarilor sau a calendarului care difuzează știrile transmise. De fapt, avantajul procesului de luare a deciziilor distribuit, în comparație cu cel ierarhic şi centralizat, a fost deja dovedit în lucrările despre caracteristicile leadershipului din acest secol.
ÎN ERA DIGITALĂ, SUCCESUL VINE FĂRĂ COSTURI ADIȚIONALE ȘI FĂRĂ FAZE INTERMEDIARE
Inabilitatea de a demonstra valoarea unei afaceri digitale prin calcule tradiţionale a ROI este cel mai des întâlnit motiv pentru amânarea transformării digitale. Rezultatul acestei incapacităţi este lipsa sprijinului din partea managementului de top, fără de care nu se poate face schimbarea. Cum ziceam, această problemă poate fi rezolvată numai dacă directorii au competenţe digitale şi înţeleg rolul digitalizării.
Liderii ar trebui să observe atent maturitatea digitală a personalului lor, care este adesea mai mare decât presupun ei.
DISPOZITIVELE ȘI INFRASTRUCTURA NU SUNT PRINCIPALELE PROBLEME
Există un potenţial neexploatat semnificativ, care rezidă în competenţele digitale ale angajaţilor. Chiar dacă există riscul ca managementul IT să piardă controlul asupra implementării noilor tehnologii în companie (alte departamente îşi rezolvă singure nevoile şi nu așteaptă IT-ul pentru implementarea soluţiilor oficiale), managerii ar trebui să încurajeze personalul să sugereze şi să experimenteze soluţii digitale, iar mai apoi să le permită angajaților să le adopte în practicile lor de lucru.
Acum, în era digitală, extinderea şi dezvoltarea afacerii sunt mai simple. Globalizarea intensivă este realizabilă tocmai datorită transformării afacerii într-una digitală. Totul se face cu mai puţin capital şi fără a-l fragmenta, fără costuri adiţionale şi fără faze intermediare. Nu este nevoie să multiplici succesul, nu trebuie decât să apelezi cu încredere la internet.
Dragoş DINCĂ, Director IT, Coach şi Trainer
în leadership, consultant IT
Articol preluat din numărul 234/februarie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici