“ Caut job cu un venit anual de 5954 de euro, de preferabil într-o corporaţie mare”
Astăzi companiile postează anunţurile de angajare pe site-uri specializate. Caută să le întocmească cât mai riguros posibil, cu task-uri precise pentru viitorii angajaţi. Dar dacă rolurile s-ar inversa? Dacă tinerii ar fi cei care ar crea platforme în care să-şi posteze pretenţiile de angajare? Anunţul ar suna aşa: “ Caut job cu un venit anual de 5954 de euro, de preferabil într-o corporaţie mare iar programul săptămânal să nu depăşească 40 de ore”.
Așteptările tinerilor din România în ceea ce privește primul loc de muncă vizează un salariu lunar de 2.200 lei și un program de lucru săptămânal care nu depășește 40 de ore, preferabil într-o corporație mare, ocupând o poziție specializată, arată raportul independent – Graduate Barometer 2016 – lansat de Trendence Institut. Pretențiile absolvenților de universitate din România nu sunt cu mult diferite de cele ale ungurilor și polonezilor. Însă așteptările românilor sunt departe de media europeană, care se ridică la un venit anual de 23.127 euro, adică aproape 2.000 euro pe lună și 42 de ore de lucru săptămânal. Conform rezultatelor studiului, cele mai mari așteptări sunt cele ale tinerilor elvețieni. Ei vor să lucreze 44 de ore, dar și să încaseze 60.000 euro anual.
Același raport evidențiază și prioritățile în carieră ale celor proaspăt intrați în câmpul muncii din România. 83.9% dintre aceștia preferă o angajare permanentă. Situația nu este cu mult diferită la nivel european, 81.6% dintre tineri optând pentru aceeași variantă. Doar 16.1% în România, respectiv 18.4% în Europa preferă să fie angajați temporar. De altfel, trendul absolvenților români nu diferă cu mult de cel european.
Când vine vorba de sarcinile dorite, 53.8% dintre absolvenții europeni își doresc sarcini strategice, în detrimentul sarcinilor operaționale, fiind urmați îndeaproape de 51% dintre români. Mai mult de jumătate dintre studenții români (57,2%) își doresc să lucreze într-o corporație mare și la fel își doresc și 53.8% dintre absolvenții din celelalte țări. Românii, în proporție de 59.4%, și europenii – 55.6%, urmăresc să ocupe o poziție specializată în cadrul companiei și doar 40.6%, respectiv 44.4% tind spre o funcție de management.
Diferențe între preferințele absolvenților români și cele înregistrate la nivel european se pot remarca în ceea ce privește pregătirea pentru jobul dorit. Dacă mai bine de jumătate dintre tinerii europeni mizează pe specializare, acelasi procent de peste 50% dintre tinerii români aleg acumularea de competențe și aptitudini generale. Mai mult, în timp ce 61.5% dintre români sunt pregătiți să cumuleze cunoștințele și aptitudinile necesare în cadrul unui program de training, peste 51% dintre absolvenții din alte țări vor să între direct pe post.
Când vine vorba de cât de mult îi ajută cursurile studiate pentru intrarea pe piața muncii, studenții români în proporție de 54.2% sunt de părere că acestea le oferă competențele și aptitudinile necesare, în timp ce doar 43.7% dintre absolvenții europeni fac aceeași afirmație. În ce priveşte antreprenoriatul dacă la nivel european doar 24.1% dintre tineri cochetează cu ideea de a-și deschide propria firmă, 37.6% dintre cei români intenţionează să înceapă o afacere proprie. tineri cochetează cu ideea de a-și deschide propria firmă,
Studiul a fost realizat în perioada septembrie 2015 – februarie 2016, în 930 de universități din 24 de țări cu participarea a 300.000 de absolvenți.