Vrei să începi o conversaţie cu angajaţii tăi? Cât de apropiaţi sunteţi de fapt?
Această prăpastie dintre lideri şi angajaţi este evidentă în multe tipuri diferite de organizaţii. Când am făcut un sondaj de opinie în rândul a 200 de angajaţi din spitale, i-am rugat să aleagă din mai multe răspunsuri opţionale la afirmaţia “organizaţia noastră comunică angajaţilor săi informaţii cuvenite şi relevante despre organizaţie, în mod regulat”. Cam o cincime din respondenţi (21%) au bifat dezacordul faţă de această afirmaţie, iar o pătrime din ei (25%) au bifat “sunt nesigur”.
Când e vorba de comunicare, dacă oamenii la care vrei să ajungă informaţiile sunt “nesiguri” despre ceea ce le spui, atunci nu te descurci prea bine. Iar problema aceasta nu-i afectează doar pe cei care lucrează în spitale. De la industria de prelucrare şi până la domeniul serviciilor, în companii mari sau mici, oamenii declară frecvent că liderii lor sunt slabi la comunicare.
Pentru a îngusta distanţa care face imposibilă o comunicare adevărată, liderii trebuie să înveţe să aibă în compania lor o prezenţă mai prietenoasă şi mai apropiată de oameni. În acest fel, ei pot pune în mişcare un cerc virtuos: o apropiere mai mare de oameni va îmbunătăţi calitatea eforturilor lor de a comunica, iar o comunicare mai bună, la rândul ei, va creşte capacitatea oamenilor din organizaţia lor de a munci mai strâns împreună.
Nu lăsa cuvântul “apropiere” să te facă să respingi ceea ce spunem. Este doar primul element al ceea ce noi numim conversaţie organizaţională şi primul pas pe care-l poţi face pentru a aborda comunicarea într-un stil mai familiar. Apropierea de oameni include mai multe moduri diferite în care liderii pot lucra pentru a reduce şi închide prăpastia dintre ei şi angajaţii lor.
Iată mai jos patru idei de la care să porneşti când începi o conversaţie şi care te vor ajuta să devii mai apropiat de oamenii cu care vrei să comunici.
1. Ca să afli mai multe, ascultă mai bine. Liderii care şi-au câştigat printre angajaţi reputaţia de a fi buni comunicatori nu se mulţumesc doar să spună că ascultă. Şi nici nu se limitează doar la a deschide o sesiune de întrebări şi răspunsuri la sfârşitul unei şedinţe, pentru a lăsa lucrurile la acest nivel. În schimb, ei creează ocazii regulate şi informale în care liderii decid să tacă, iar angajaţii de la orice nivel organizaţional pot să îşi spună punctul de vedere.
2. Ca să ai un impact mai mare, întâlneşte-te pentru discuţii cu un grup mic de oameni. E vorba de o dinamică binecunoscută a şedinţelor şi întâlnirilor: cu cât e grupul mai mare, cu atât vor fi mai reţinuţi unii dintre participanţi să iasă în faţă şi să îşi spună părerea. Liderii care vor să audă ce se întâmplă cu adevărat în compania lor – şi să o audă de la mai mulţi oameni decât cei din grupul celor câţiva “suspecţi de serviciu” – chiar fac un efort să se întâlnească şi să discute cu oamenii într-un mediu mai personal şi mai prietenos.
3. Ca să devii un om de încredere, manifestă încredere în ceilalţi. Principalul ingredient al apropierii de oameni este, fără discuţie, încrederea. Dar liderii care se pricep să poarte o conversaţie ştiu că încrederea este o cale cu două sensuri. Înainte de a le cere angajaţilor lor să aibă încredere, ei iau măsuri pentru a demonstra că ei înşişi au încredere în angajaţi – de exemplu, încredinţându-le informaţii financiare mai “delicate”.
4. Ca să fii un comunicator mai bun, fii tu însuţi. Unul dintre modurile în care te poţi apropia de angajaţi este să te arăţi dispus să porţi conversaţiile la un nivel personal. Liderii care iau în serios conversaţiile pe care le poartă în organizaţie apreciază valoarea autenticităţii şi înţeleg că a fi onest cu oamenii înseamnă uneori să-ţi arăţi vulnerabilitatea. Ei nu se ascund în spatele vălului de autoritate corporatistă.
Limitele comunicării “de sus” cu angajaţii devin din ce în ce mai clare. Liderii care vor să fie eficienţi nu-şi pot permite să le fie frică să devină mai apropiaţi de oameni prin conversaţiile pe care le poartă.
Boris Groysberg este profesor de Business Administration la Harvard Business School. Michael Slind este scriitor, editor şi consultant în comunicare. Ei sunt co-autorii cărţii ”Talk, Inc.: How Trusted Leaders Use Conversation to Power Their Organizations”.