Vrei să angajezi un intern pe perioada vacanţei de vară ? Află ce trebuie să faci înainte de a-l angaja
Internii pot fi un adaos grozav la echipa ta, dar fii precaut faţă de tinerii de 20 de ani bine intenţionaţi care “îţi aterizează în braţe” fără să fi primit nicio direcţie sau îndrumare. Dacă ai de gând să angajezi un intern (sau mai mulţi), iată patru lucruri pe care trebuie să le faci înainte ca ei să îţi intre pe uşă, pentru a te asigura că vara ce urmează va fi de succes pentru toţi cei implicaţi:
Alege unul sau două proiecte specifice. Internii sunt minunaţi pentru munca bazată pe un proiect. Orice are un început, mijloc şi sfârşit care sunt clare este un loc bun din care să începi – iar dacă proiectul durează între patru şi opt săptămâni, e şi mai bine. Dacă te gândeşti să aduci un intern în departamentul de marketing „ca să întăreşti marketingul”, sau un intern în departamentul de vânzări „ca să creşti numărul de contacte ce au potenţialul de a aduce noi vânzări”, îţi propui ceva vag şi intimidant. Mai bine angajează un intern „de marketing” pentru a lansa o campanie de marketing digitală destinată studenţilor sau angajează un intern „de resurse umane” pentru a actualiza regulamentul de ordine interioară care este înmânat tuturor la angajare.
Cu cât este mai distinct şi mai concret proiectul, cu atât îţi este mai uşor să identifici obiectivele, să oferi îndrumare şi să măsori rezultatele obţinute. Şi, cu cât este proiectul mai bine aliniat la misiunea generală a organizaţiei tale, cu atât vor fi internii tăi mai mulţumiţi – ei vor să ştie că munca lor este esenţială pentru operaţiunea la care contribuie, aşa că nu veni cu un proiect doar de dragul de a ţine pe cineva ocupat. Fă lucrurile cu intenţii serioase.
Pune lucrurile în scris. Odată ce ştii ce anume va face în mod concret un potenţial intern, concepe o fişă a postului. Chiar dacă ai deja în minte un anumit candidat – de exemplu, copilul unui coleg sau al unui client – tot merită să treci prin toţi paşii şi să faci o fişă a postului. Lucrul acesta te va ajuta să identifici scopurile şi obiectivele internship-ului, să stabileşti cum vei măsura rezultatele şi succesul obţinut şi să comunici calificările şi abilităţile pe care le cauţi – ceea ce îţi va asigura informaţii utile în interiorul organizaţiei şi informaţii esenţiale pe care să le transmiţi internului tău din prima sa zi de lucru.
Lucrează la argumentarea ofertei de internship până când devine o propunere atrăgătoare. Chiar dacă ţi se pare că propunerea de valoare a organizaţiei tale este evidentă, „sapă mai adânc”. Gândeşte-te bine la ce anume va obţine un tânăr cu vârsta în jur de 20 de ani din cele opt sau zece săptămâni în care va munci alături de tine şi colegii tăi.
Cu ce va pleca internul din organizaţie? Ce abilităţi şi cunoştinţe va dobândi „on the job” pentru a-l ajuta să îşi modeleze traseul în carieră, să-şi întărească reţeaua de contacte sau pentru a-l ajuta să decidă, odată pentru totdeauna, că industria în care vă desfăşuraţi voi business-ul e cea în care îşi doreşte să lucreze? De cât de multă distracţie va avea parte?
Asigură-te că le comunici direct şi din start propunerea ta de valoare potenţialilor interni şi asigură-te că îţi menţii standardele pe care le-ai stabilit pe măsură ce trec săptămânile de vară.
Asigură-te că ştii diferenţa dintre a fi un manager şi a fi un mentor. Ai timp să faci management activ cu internul tău sau eşti mai potrivit ca mentor? Dacă vei avea un rol de manager în relaţia cu el, trebuie să te angajezi din start că vei face o investiţie semnificativă de timp şi energie la începutul verii – ca să-i arăţi internului „cum merg treburile în companie”, să-l prezinţi celorlalţi, să-i găseşti un birou în care să stea şi să lucreze, să mergeţi să luaţi prânzul împreună în prima zi – şi că îi vei oferi feedback pe toată durata verii. Adaugă la toate acestea o întâlnire săptămânală pentru o discuţie individuală cu internul şi, dintr-o dată, ideea de a conduce un intern se poate transforma dintr-o perspectivă care te încântă într-o treabă descurajatoare.
Fii sincer cu tine însuţi: dacă nu ai motivarea, capacitatea sau setul de abilităţi necesar pentru a conduce un intern, atunci trebuie să găseşti pe altcineva care să facă toate acestea în locul tău. Caută o persoană care este o „stea în ascensiune” în organizaţia ta şi care să fie încântată de ideea de a conduce pe cineva tânăr şi fără experienţă. Situaţia aceasta poate fi o oportunitate excelentă pentru a-i permite acelui angajat să „guste” pentru prima oară din urcuşurile şi coborâşurile inerente rolului de a-i conduce pe alţii. Şi angajează-te să serveşti tu însuţi drept mentor pentru coaching informal, îndrumare şi socializare, sau fă la fel şi în acest caz şi apelează la alţii din echipa ta pentru acest rol.
La fel ca şi în orice alte situaţii din viaţă, cu cât depui mai mult efort, cu atât sunt mai bune rezultatele pe care le obţii. Dacă investeşti încă de pe acum timp şi energie, această investiţie îl va pregăti pe internul tău pentru succes chiar înainte de a intra pe uşă, în prima lui zi de lucru în companie.
Jodi Glickman este speaker şi fondator al firmei de training în comunicare Great on the Job.