Valentin Stănescu, Dell Technologies: Munca se bazează pe rezultate și nu este ancorată într-un anumit loc sau timp
În căutarea echilibrului perfect, 2022 va rămâne în istoria muncii drept un an al încercărilor, în care cele mai multe companii vor experimenta diverse moduri de lucru, pentru a-l alege pe cel care se pliază cel bine propriului business dar și echipelor.
Caracterizată de experți fie ”bombă cu ceas”, fie ”bombă cu efect întârziat” – din punct de vedere al sănătății psihice și emoționale, al securității cibernetice ori a atașamentului față de organizație – munca hibrid pare să fie, totuși, la acest moment, soluția optimă de lucru pentru majoritatea companiilor din România.
Teoretic, lucrurile sunt clare. În practică însă, o anumită presiune există în multe organizații – chiar și la mai bine de o lună și jumătate de la ridicarea completă a tuturor restricțiilor sanitare, sediile companiilor sunt pe jumătate goale, iar mulți lideri încă se străduiesc să identifice cele mai eficiente, elegante și atractive metode de a-și aduce oamenii cât mai multe zile dintr-o săptămână la birou. Pentru că oamenii, deși agreează acest sistem hibrid de lucru, în discordanță cu dorința majorității liderilor, ar veni la birou cât mai puține zile dintr-o săptămână.
Și atunci, cum să așezăm cât mai corect pe cele două talere și nevoile, și dorințele, și principiile, și interesele, astfel încât echilibrul organizațional să atingă perfecțiunea?
La această întrebare mi-am propus să găsesc răspunsul în articolul de față.
Și dacă în prima parte a acestui Cover Story v-am prezentat opinia unui psiholog organizațional, o analiză la rece și la 360 de grade a muncii hibrid, cu avantajele și dezavantajele ce decurg din implementarea ei pentru ambele ”tabere”, de această dată vreau să ating punctele fierbinți ale dilemei: este imperios necesar să fim cât mai mult timp prezenți fizic la birou?
În acest context, am ales pentru studiu o companie în care munca în sistem hibrid este o regulă, nu o excepție impusă de factori externi. Am vrut, astfel, să ofer un exemplu concret despre cum poți conduce cu echipe la distanță un business performant, menținând în același timp intacte principiile, valorile și sănătatea organizațională.
Angajaţii mulţumiţi lucrează mai bine
La nivel global, Dell este recunoscută drept o companie cu un rol important în stimularea revoluției digitale și a realizării de spații de lucru virtuale. În ani, Dell a construit o adevărată cultură în jurul ideii că munca se bazează pe rezultate și nu este ancorată într-un anumit loc sau timp. ”Angajaţii mulţumiţi lucrează mai bine”, este conceptul după care Dell își stabilește politicile de resurse umane. Și asta pentru că, ”dincolo de productivitate, angajații mulțumiți sunt mai inspiraţi, mai implicaţi şi mai pregătiţi să inoveze”.
De aceea, pentru Dell, flexibilitatea este un aspect esenţial al strategiei de afaceri, dar și o oportunitate de a promova schimbările intervenite în normele culturale, în practicile de leadership şi în procesele de lucru. Totul, în avantajul persoanelor şi al businessului.
Înainte, în timp ce și după
Pornind de la această abordare a muncii, l-am provocat la dialog pe Valentin Stănescu, Country General Manager Dell Technologies. Și împreună cu el am creionat, pentru început, tabloul organizațional pe cele trei paliere temporale importante pentru subiectul acestui articol: perioada ante pandemică, cei doi ani de pandemie, iar, în final, perioada de după.
Pentru Dell, munca remote (1–5 zile/săptămână) era deja un mod obișnuit de lucru și înainte de criza Covid. Compania avea implementat de mai mult timp politica „Connected Workplace”, un program lansat în 2013, care, după cum ne-a explicat Valentin Stănescu, a ajutat angajații să dobândească flexibilitatea, mobilitatea şi mindset-ul care le-au fost de mare folos atunci când au intrat cu toții în regimul de telemuncă 100%.
Așadar, Programul ”Connected Workplace” a făcut această tranziție să fie extrem de ușoară pentru toți angajații Dell Technologies din România, care lucrau deja într-un sistem hibrid. Astfel, ”aveam atât infrastructura, cât și politica de lucru pregătite pentru modalitatea de lucru fully remote atunci când am fost nevoiți, peste noapte, să schimbăm scenariul de lucru. Mai mult, la începutul pandemiei, ne-am bucurat să împărtășim din experiența noastră de lucru remote cu clienții și partenerii noștri, astfel încât colaborarea cu aceștia să continue într-o manieră foarte fluidă și relaxată. Însă, chiar dacă tranziția a fost ușoară, perioada de izolare, carantina, împărțirea spațiului locativ cu toți membrii familiei a fost și pentru noi o provocare”, și-a amintit liderul Dell perioada în care munca la distanță s-a transformat peste noapte în mod exclusiv de lucru.
Pentru a le ușura tranziția și din dorința ca angajații să se simtă confortabil să lucreze 100% de acasă, compania le-a oferit inclusiv posibilitatea de a-și lua perifericele și scaunul de birou acasă și, în plus, a alocat fiecăruia un buget pentru amenajarea biroului de acasă. Echipele de angajați voluntari din cadrul ERG (Grupuri de Resurse ale Angajaților) și colegii de la resurse umane au monitorizat permanent nevoile echipei și au creat constant acțiuni online ”pentru a ne ajuta pe toți să menținem conexiunea dintre noi, să facem mișcare chiar și atunci când nu puteam ieși din casă sau să învățăm lucruri noi, precum educația financiară sau vorbitul în public”.
Punți de comunicare
Cu siguranță cea mai mare provocare, recunoaște Valentin Stănescu, a fost modul de lucru cu clienții și partenerii care erau obișnuiți cu interacțiunile fizice. A trebuit să implementeze schimbări în modul de comunicare, în procesele și în interacțiunea de business. ”Pentru mine a fost o provocare să găsesc punți de comunicare eficiente cu partenerii pentru a continua colaborarea și în regim remote, mai ales că fiecare dintre aceștia aveau stiluri diferite de abordare a situației. După cum spuneam anterior, am fost fericiți să-i ajutăm și să împărtășim din experiența și cunoștințele noastre, cel puțin în prima parte a pandemiei, pentru ca toți colaboratorii noștri să-și găsească cea mai bună direcție de lucru”, a subliniat el.
Migrarea fără reguli
În acest moment, la Dell, încă domină munca de la distanță pentru că ”dorim să le oferim angajaților noștri flexibilitate, iar majoritatea dintre ei preferă să mențină stilul din ultimii doi ani”.
Însă, începând cu luna aprilie este deschis și sediul fizic, iar cei care doresc pot veni oricând la birou. ”Migrăm încet și către regimul hibrid, însă fără să avem impusă vreo regulă de prezență fizică. Continuăm politica de connected workplace, care s-a dovedit extrem de utilă atât înainte de pandemie, cât și în timpul ei, și cred că va funcționa la fel de bine și după ridicarea restricțiilor”.
E imperios necesar să vă întoarceți la birou?, l-am întrebat concret pe Valentin Stănescu.
Iată răspunsul lui: ”Dell Technologies dorește să ofere angajaților flexibilitatea de a alege dacă este oportun pentru ei să vină sau nu la birou. Mare parte dintre departamentele noastre nu au nevoie să se întoarcă la birou pentru că activitatea lor se poate desfășura 100% online și pot lucra de oriunde. Mai mult, mulți dintre ei deja s-au mutat din București, iar pentru ei continuarea stilului actual de lucru este foarte importantă. Totuși, pentru cei care au nevoie să relaționeze mai mult cu partenerii și clienții, interacțiunea fizică este recomandată. Pentru ei, ridicarea restricțiilor este o măsură foarte bună. Concret, deși nu am avut dificultăți, regimul de muncă 100% remote ne-a privat de un lucru foarte important pentru noi, anume socializarea cu colegii. Pentru a simți cu adevărat că pericolul a trecut și ne putem relua viețile, trebuie să ținem cont și de acest aspect, iar faptul că ne putem vedea dincolo de ecrane ne ajută să restabilim relațiile care poate s-au mai răcit în ultimii doi ani”.
Dreptul de a spune „Nu știu”
Pentru a stimula întoarcerea la birou, unele companii au pregătit pachete atractive de beneficii, ce au țintit, de la creșteri salariale și programe de sănătate mintală, până la concedii suplimentare ori prime substanțiale de vacanță.
Valentin Stănescu nu vede oportună această măsură, cel puțin pentru compania pe care o conduce. Și asta tocmai datorită faptului că oferă flexibilitate fiecărui angajat de a alege de unde să lucreze, fără a impune vreo regulă. În orice caz, ne dezvăluie din ”bucătăria internă”, ”știu că fiecare departament în parte s-a organizat astfel încât reîntoarcerea la birou să fie cât mai plăcută pentru colegii care vor veni și la sediu”.
Câți sunt dispuși să vină la sediu?
În studiile interne, explică Stănescu, se observă mai multe grupuri de angajați care, atunci când sunt întrebați despre preferințele privind viitorul mod de lucru, tind să aleagă răspunsul „Nu știu”. Nu îl deranjează asta, dimpotrivă, consideră că unul din avantajele ori rolurile tehnologiei este fix acesta: de a oferi tuturor dreptul de a spune „Nu știu” și de a rămâne flexibili, în funcție de sarcinile și planurile pentru fiecare zi.
Trecând peste această observație însă, la modul general, studiile interne au indicat faptul că marea majoritate a angajaților dorește să lucreze după un model hibrid, 2 – 3 zile pe lună din biroul companiei și restul zilelor remote.
Totuși, sunt și foarte mulți angajați din afara Bucureștiului, care vor lucra full remote. În plus, date fiind condițiile actuale, pentru a accelera atragerea de noi talente, Dell va face recrutări și în continuare pentru acest stil de lucru.
În concluzie, ”sediul a fost păstrat pe tot parcursul pandemiei, însă accesul s-a făcut prin respectarea unor măsuri extrem de stricte. Acum lucrurile sunt mai lejere și putem lucra în același spațiu”.
”Generozitatea” angajatorilor în a lăsa libertate deplină angajaților atunci când vine vorba despre program și mod de lucru, mai poate ascunde însă o capcană, avertizează experții. Și anume, sediile companiilor să devină o lume a bărbaților. Asta în condițiile în care sunt studii ce confirmă că și tinerii, și femeile, dacă li s-ar oferi posibilitatea, ar alege predominant munca de acasă, în multe cazuri, asincron.
După aproape 10 ani de muncă la distanță ca regulă, nu ca excepție, se confruntă Dell cu o astfel de problemă? Există diferențe generaționale sau de gen în alegerea modului de lucru?
”Site-ul Dell Technologies are o echipa foarte diversă și regăsim angajați din generații foarte diferite, lucru de care suntem extrem de mândri, pentru că avem posibilitatea de a învăța unii de la alții și de a privi lucrurile din mai multe perspective. Din ce am observat la nivel intern, colegii din generația Z sunt cei care tind cel mai mult spre lucrul de oriunde, întoarcerea la birou pentru ei fiind strict pentru relaționarea cu colegii. Și-au creat propriul stil pe care noi îl respectăm și îl încurajăm și au demonstrat că pot fi productivi de oriunde s-ar afla”, subliniază Stănescu.
De cealaltă parte, continuă el, angajații Dell Technologies din România sunt în procent de peste 50% femei, peste media multinațională. Iar la nivel global, unul dintre „moonshot-urile” sau obiectivele ambițioase ale companiei este ca până în 2030, procentul la nivel global de angajați femei să ajungă la 40%. ”Faptul că în România, am reușit ca femeile să reprezinte o majoritate deja, este ceva cu care ne mândrim. Nu facem diferențe de gen și femeile din cadrul companiei, în special cele cu copii mici, sunt sigur că vor aprecia politica extrem de flexibilă, care le permite să aibă un echilibru între profesie și viața personală”, a ținut să întărească beneficiile flexibilității invitatul meu.
Concluzie
În concluzie, nu vede nicio posibilă capcană ca efect al ”generozității” și recunoaște deschis că, deși la acest moment sediul este deschis iar angajații se pot întoarce oricând, majoritatea (femei/bărbați, seniori/juniori) dorește să aibă o prezență fizică destul de redusă (2-3 zile pe lună), iar în restul timpului să lucreze de acasă.
”Cu siguranță nici companiile și nici angajații nu se mai pot întoarce la modul de lucru de acum doi ani. Sunt convins că angajații au acum așteptări mult mai mari ca flexibilitatea să se afle în beneficiile de bază oferite de către o companie. În plus, modelul de lucru remote oferă organizațiilor acces la un număr mai mare de candidați extrem de bine pregătiți, fără să fie nevoie ca aceștia să se relocheze. La Dell Technologies, în ultimii doi ani am început să recrutăm oameni din toată țara pentru job-uri care se desfășoară remote, astfel că am aflat direct de la candidați că politica noastră de lucru este privită ca un beneficiu important”, a încheiat Valentin Stănescu.
Valentin Stănescu este Country General Manager pentru Dell Technologies, poziție pe care o ocupă de la începutul anului 2017. Organizația condusă de acesta s-a format prin fuziunea Dell, un business ce include şi un centru de servicii care lucrează pentru clienţi internaţionali, şi EMC Corporation, companie specializată în furnizarea de echipamente şi soluţii software pentru infrastructura IT. Înainte de preluarea acestui rol, Valentin Stănescu a ocupat, timp de peste 10 ani, alte poziții de conducere în cadrul EMC Corp.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 277
Pentru abonare, click aici