Unul din cinci adolescenti europeni nu citeste corect
Studiul, care acopera 31 de tari (statele membre UE, Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Turcia), arata ca, desi cele mai multe tari au facut progrese in elaborarea de politici privind alfabetizarea, adesea lipseste concentrarea pe grupurile cu gradul cel mai ridicat de risc, precum baietii, copiii din gospodariile dezavantajate si copiii proveniti din familii de migranti.
Ministrii educatiei din UE au stabilit un obiectiv de reducere a procentajului de persoane cu competente scazute de citire de la 20 % la mai putin de 15 % pana in 2020. Numai Belgia (Comunitatea flamanda), Danemarca, Estonia, Finlanda si Polonia au atins deja acest obiectiv
Androulla Vassiliou, comisar pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret a declarat: „Este inacceptabil ca atatia tineri sa fie lipsiti de competente de baza de citire si scriere in Europa. Aceasta ii plaseaza intr-o postura de risc de excludere sociala, face sa le fie mai greu sa gaseasca un loc de munca si le reduce calitatea vietii. Am remarcat unele progrese in ultimul deceniu, dar nu sunt de ajuns. Alfabetizarea reprezinta baza oricarei invatari – de aceea am lansat recent o campanie de alfabetizare destinata tuturor varstelor si in mod special celor din mediile defavorizate, precum copiii romi.”
Studiul, realizat pentru Comisie de reteaua Eurydice, se concentreaza asupra a patru subiecte-cheie: metode de predare, abordarea dificultatilor de citire, educatia profesorilor si promovarea citirii in afara scolii. Fiecare dintre ele sunt examinate prin prisma cercetarii academice, a ultimelor rezultate ale sondajelor internationale si a unei examinari aprofundate a politicilor, programelor si celor mai bune practici la nivel national. Studiul arata ca numai opt tari (Danemarca, Finlanda, Islanda, Malta, Norvegia, Suedia si Regatul Unit) asigura specialisti in lectura in scoli, in sprijinul profesorilor si elevilor.
Raportul Eurydice aduce un aport important la lucrarile Grupului de experti la nivel inalt privind alfabetizarea, instituit de comisarul Vassiliou si prezidat de Printesa Laurentien a Tarilor de Jos. Grupul examineaza felul in care alfabetizarea poate fi sprijinita la toate varstele si care initiative politice si programe au avut succes. Grupul va face propuneri de politici pana la mijlocul anului 2012.