Un nou instrument de lucru pentru multinaţionale: colaborarea virtuala
Mediul virtual oferă astăzi o multitudine de soluţii pentru ca angajaţii din diferite colţuri ale lumii să îşi poată face treaba şi să interacţioneze rapid şi eficient pentru a rezolva diversele probleme care pot apărea pe parcursul unei zile obişnuite de muncă.
Un exemplu în acest sens este compania Hewlett-Packard (HP), care pune la dispoziţia angajaţilor o serie de soluţii care să îi ajute să îşi îndeplinească atribuţiile de serviciu dintr-o altă locaţie decât cea unde ar trebui să fie prezenţi. Printre aceste soluţii se numără un serviciu de mesagerie instant, care permite contactul rapid şi eficient şi ajută la rezolvarea problemelor inopinate şi urgenţe, precum şi aşa numitele HALO Rooms (sălile HALO), săli virtuale de conferinţă, echipate cu echipament audio-video de cea mai bună calitate, care le dau participanţilor senzaţia că stau în aceeaşi încăpere.
Astfel de servicii o ajută pe Oana Burichiţă, care face parte dintr-o echipă care lucrează în centrul HP din Wroclaw, Polonia, să colaboreze zilnic cu colegii polonezi din biroul ei din Bucureşti. Totuşi, acesta consideră că, să lucrezi prin colaborarea virtuală, nu e la îndemâna oricui: “Adevărul este că nu oricine poate lucra cu succes în mediul virtual, trebuie să ai un anumi tip de personalitate ca să o poţi face eficient – să fii ambiţios, independent, capabil să te concentrezi pe ceea ce ai de făcut şi să poţi livra rezultate fără supervizare managerială constantă.”
Chiar dacă acest tip de colaborare nu este pentru toată lumea, având în vedere progresul tehnologic şi tendinţele actuale, în care munca la domiciliu câştigă din ce în ce mai mult teren, e posibil ca în viitorul nu foarte îndepartat majoritatea marilor companii, şi nu numai, să folosească astfel de metode pentru a-şi ajuta angajatii să îşi îndeplinească atribuţiile de serviciu.