Training-ul, o investitie profitabila
Anda Nastase: In conditiile in care capitalul uman este destul de putin apreciat financiar la noi in tara (una dintre tarile cu cea mai ieftina mana de lucru), exista o nevoie reala pe piata de astfel de servicii?
Desigur. Training-ul este una dintre investitiile foarte importante pe care le poate face o companie. Din ce in ce mai multi manageri au realizat ca investitia in capitalul uman este una care se amortizeaza imediat, ca efectele sunt de lunga durata. Poti investi in logistica, in publicitate, daca nu investesti in oameni s-ar putea sa esuezi in afacere. Training-urile asigura o mai buna coeziune a echipei, cresc eficienta vanzarilor, imbunatatesc relatia cu clientii si, deloc de neglijat, cresc motivarea angajatilor, increderea in angajator si fidelitatea fata de locul de munca. Atunci cand un om vede ca se investeste in el, dezvolta si o altfel de atitudine fata de job-ul sau.
Mentinerea unor relatii foarte bune intre angajati, lucrul in echipa (imbunatatite prin teambuilding si integration games) au dus la cursivitate in actiune, eficienta mai mare, apreciate nu doar de patroni sau manageri, ci si de fiecare angajat in parte.
Ce motive are o companie sa apeleze la o firma de training?
Cele mai multe companii, mai ales multinationalele sau reprezentantele straine, au venit cu propriile lor programe de training. Chiar si politica lor insa, presupune cateodata apelarea la o firma specializata din afara companiei. Aceasta aduce un plus de obiectivitate, de luciditate atat in analiza initiala, cat si in evaluarea finala a problemelor cu care se confrunta angajatii si ofera solutii pe care le-a testat si aplicat cu succes in alte situatii, adaptate insa nevoilor companiei respective.
Care sunt clientii dumneavoastra?
In general, clientii sunt reprezentati atat de marile companii (care au o experienta veche in spate si stiu exact ce sa ceara), dar si de micile companii, care abia depasesc 12 angajati. Am lucrat cu Siemens, BAT, Policolor, Orgachim (Bulgaria), MB Distribution, Michelin, Ericsson, CNFPA, Interbrands, Romstal s.a., in special companii de comert orientate pe relatia cu publicul. Companiile si-au dat seama ca pe aceasta piata sansa cea mai mare o ai atunci cand ai servicii de calitate. Atunci cand tratezi bine un client, el se va intoarce intotdeauna. Training-ul reprezinta un efort financiar justificat de rezultate care apar chiar mai devreme de 3 luni.
Se cauta mai mult un anumit tip de training? Exista o perioada a anului in care cererea este mai mare?
Cele mai solicitate sunt programele de comunicare, prezentari, teambuilding, integration games, cele referitoare la customer service, dar avem solicitari si pentru programele de management, leadership etc.
In ceea ce priveste perioada in care avem cereri mai multe, nu mai putem face o regula. Daca pana acum un an consideram ca lunile iulie si august, care coincid cu vacantele, sunt mai „sarace” in clienti, vara aceasta ne-a contrazis asteptarile. Poate tocmai datorita verii, am desfasurat multe programe de teambuilding si integration games.
Cum ajung clientii la o companie de training?
In principiu, orice companie are un WEB site, cu o prezentare pe scurt a tipurilor de training oferite, un newsletter; se realizeaza si campanii de ofertare, care se fac si in functie de evolutia pietei (orice dezvoltare a unui anumit segment duce la o crestere a serviciilor de training pe segmentul respectiv). Compania noastra este una dintre cele care chiar au realizat cateva studii de piata in acest sens.
Cel mai interesant, dar si cel mai solicitant mod de a alege compania de training sunt licitatiile si genul de targ de
training (din pacate, foarte rar). La licitatii se propune o tema, fiecare furnizor de training isi deleaga un trainer, acesta „evolueaza” in fata unui juriu format din directorii de resurse umane si alte persoane cu capacitate de decizie, care aleg firma de training potrivita pentru cultura organizatiei pe care o reprezinta. De regula, este vorba de un juriu foarte strict, de specialisti cu experienta, care stiu exact ce cauta si ce asteapta de la un curs de calitate.
Cum se desfasoara de obicei un contract?
Noi furnizam doar cursuri personalizate, adaptate nevoilor specifice ale clientilor. De aceea, dupa stabilirea contactului, facem o vizita clientului, discutam cu managerul general, cu directorul de resurse umane si, in functie de marimea companiei, cu managerul departamentului care solicita training-ul. In urma stabilirii nevoilor precise, elaboram un plan in care imbinam cerintele exacte ale echipei cu care vom lucra cu metodele noastre. Ulterior aplicam ceea ce numim „chestionare precurs”; abia dupa toate aceste etape, urmeaza cursul propriu-zis, in care se lucreaza interactiv, pe baza unor materiale de curs. In final, intocmim un raport pe care il prezentam managerului de resurse umane si, la intervale regulate (de o luna), urmarim modificarile si rezultatele obtinute.
Cat dureaza un training? Cate persoane pot participa?
In general, un program dureaza intre doua si cinci zile, iar o echipa, pentru a fi eficienta, nu poate avea mai mult de 12 persoane. Acestea sunt insa date aproximative, deoarece durata reala, care include analiza si chestionarea precurs, evaluarea din final si controlul periodic al rezultatelor, este in functie de specificul situatiei. Costurile exacte depind de gradul de dificultate al cursului, volumul contractului, materialele necesare etc.
Credeti in viitorul firmelor de training in Romania?
Categoric, da. Atata timp cat va exista o preocupare crescuta spre performanta si orientare spre economia de piata puternica, training-ul va fi un instrument de baza in atingerea acestei performante. Orice companie care va dori sa se impuna sau sa se mentina la un nivel ridicat va apela la astfel de cursuri. Sper ca intr-un viitor apropiat companiile sa capete mai multa incredere in firmele romanesti, sa nu mai apeleze la training-ul importat, care este mult mai costisitor si, oricum, mai putin adaptat nevoilor pietei autohtone.