Training creativ: sociodrama şi consolidarea echipei, de Ron Wiener
Dacă sunteţi trainer sau consultant organizaţional, manager sau coordonator al unui program adresat unei comunităţi, o persoană care lucrează cu grupuri în domeniul social sau cel al educaţiei sau doar interesat(ă) de creşterea încrederii în sine atunci când vă aflaţi într-un grup sau într-o echipă, această carte este pentru voi. Citind-o, veți descoperi metode practice de creare a spaţiului sigur şi creativ care să faciliteze învăţarea, conştientizarea, cunoaşterea şi dezvoltarea oamenilor şi implicit a grupului sau a echipei. Cea mai importantă provocare rămâne găsirea celor mai potrivite modalităţi de implicare a tuturor membrilor grupului în funcţionarea optimă a întregului şi a îndeplinirii scopurilor pentru care există.
Din dorința de a fi parcursă cu uşurinţă, cartea este alcătuită din trei părţi, fiecare dintre acestea fiind un modul de sine stătător.
Prima parte este scrisă în special pentru formatorii din toate domeniile de activitate şi precizează aspecte care ţin de pregătirea, susţinerea, evaluarea şi implementarea noilor cunoştinţe, deprinderi şi atitudini. Accentul este pus pe implicarea permanentă a participanţilor în proces la nivel raţional, emoţional, acţional şi corporal. Cursanţii sunt considerați parteneri în procesul de învăţare, ei oferind cele mai multe exemple de situaţii concrete problematice pentru care formatorul şi colegii de curs explorează modalităţi alternative de acţiune, acest mod având avantajul creşterii aplicabilităţii, considerat ca fiind cel mai important criteriu de evaluare a eficienţei unui training.
A doua parte a cărţii este dedicată echipelor şi modului în care se poate face consultanţă cu scopul însănătoşirii acestora, consultantul având rolul de ,,team-doctor”. Echipa este văzută ca un organism viu, uman care parcurge aceleaşi etape de dezvoltare ca şi omul: concepţia, naşterea, copilăria, adolescenţa, maturitatea, vârsta mijlocie şi bătrâneţea. Sunt precizate caracteristicile echipei pentru fiecare etapă de dezvoltare precum şi rolurile consultantului şi ale managerului. Noutatea în acest capitol este că, pe lângă tehnicile discutate până acum, apar alte două modalităţi de lucru cu echipa ‒sociometria şi sociodrama.
Partea a treia a cărţii este dedicată exclusiv sociodramei văzută ca metodă de învăţare socială care poate fi aplicată în prelucrarea evenimentelor dificile la nivel de grup mare, a explorării unor modalităţi noi de comunicare în cadrul unor comunităţi multiculturale şi ca o cale de facilitare a schimbărilor sociale şi economice.
Creată şi dezvoltată de J.L. Moreno (născut în România), tot el fiind şi părintele psihodramei, sociodrama se referă la rolurile sociale şi nu la cele personale, subiectul ei fiind întodeauna grupul şi sistemul de relaţii din interiorul şi din exteriorul lui. Sociodrama poate fi folosită în mai multe domenii:
a) dezvoltarea echipelor‒ prin sociodramă sunt conştientizate rolurile membrilor care ajută sau împiedică funcţionarea echipei şi cum acestea pot susţine manifestarea creativităţii şi creşterea productivităţii
b) dezvoltarea comunităţilor‒ sociodrama poate crea un mediu creativ care să ajute grupurile să cerceteze modalităţi optime de gestionare a problemelor cu care se confruntă
c) educaţie ‒ adolescenţii şi studenţii pot crea scenarii care să-i ajute să exploreze aspecte ale evenimentelor prezente sau din trecut şi să înţeleagă mai bine motivele pentru care acţiunile s-au derulat sau se desfăşoară într-o anumită direcţie.
Această carte se doreşte a fi un demers de promovare a unor modalităţi ecologice de lucru cu grupurile axate pe adevărul acestora, pe identificarea sistemelor de relaţii şi putere din interiorul şi exteriorul lor şi a celor mai potrivite modalităţi de eficientizare a acestora pentru transformare socială. O transformare axată pe oameni şi valori morale care să ofere răspunsuri creative şi inovative la modificările cu ritmuri din ce în ce mai rapide din domeniile: tehnologic, ecologic, social şi economic.
De experienţa lui Ron Wiener au beneficiat mai multe persoane din România, în perioada 2009-2012 când a organizat la Bucureşti cursuri cu specialişti din diverse domenii: sănătate, educaţie, social, sport, teatru, formarea adulţilor, consultanţă organizaţională etc. Traducerea şi publicarea cărţii "Training creativ: sociodrama şi consolidarea echipei" în limba română este o etapă din procesul de continuare a formării, promovării şi aplicării sociodramei în România, feedback-urile celor care au beneficiat de sociodramă fiind încurajatoare şi mobilizatoare.