Top 3 cele mai inovatoare companii din lume în 2013
Forbes are o abordare matematică, prin care calculează un „premium al inovaţiei” în relaţie cu preţul la care sunt cotate la bursă acţiunile companiilor, dar abordarea aceasta suferă de faptul că este distorsionată de evoluţia capricioasă a pieţei de capital. Abordările folosite de MIT Technology Review şi de Fast Company, bazate pe articolele apărute în presă despre companii, sunt îndreptate într-o direcţie greşită de către exagerările şi entuziasmul jurnaliştilor (îţi aminteşti cum a numit Fast Company „Echipa Obama”, în 2009, drept cea mai inovatoare companie din topul pe care l-a realizat?).
În orice caz, dacă vrei să fii „cel care sparge gheaţa” declanşând o discuţie distractivă la următoarea şedinţă de echipă, cere-le oamenilor să ghicească şi să-ţi spună care sunt cele trei companii care au ajuns în topul primelor 50 de companii de pe toate cele patru liste – doar 29 au ajuns pe două sau mai multe liste, iar numai şapte sunt pe mai mult de trei liste. Poţi să le dai chiar un indiciu: două dintre ele sunt nişte companii de tehnologie de pe coasta de vest a Americii, iar una este din Asia.
Dacă grupurile tale sunt cât de cât asemănătoare cu grupurile în care am fost implicat în ultimele luni, oamenii din aceste grupuri vor presupune că „setul” de companii americane este o combinaţie de Google, Apple şi Amazon. Apple este „personajul” care – probabil spre surpriza unora dintre cei care au încercat să ghicească – lipseşte din acea troică, fiind pe locul 79 din lista Forbes, în principal din cauza evoluţiei „cam cu hopuri” a preţului acţiunilor sale la bursă, fapt care, din punctul de vedere al Forbes, indică o lipsă de încredere a investitorilor în capacitatea sa de a inova în viitor.
Dar, în cazul în care oamenii din grupurile tale au bănuit că Google şi Amazon se află în setul de companii americane, atunci au avut dreptate. Ambele îşi datorează succesul faptului că au adus noi modele de afaceri pe pieţele pe care activează fiecare. Chiar dacă Google este văzută în mod obişnuit drept o companie „de căutare”, lucrul care a făcut din Google ceea ce este azi este faptul că şi-a dat seama cum să mizeze pe legarea tehnologiei sale de căutare de un model de advertising foarte „diversionist”, prin care companiile îi oferă un preţ pentru legarea publicităţii lor de nişte termeni de căutare specifici.
În ultimii ani, sistemul său de operare Android gratuit şi flexibil – în contrast puternic cu genul de sisteme, închise şi protejate prin drepturi exclusive de proprietate, care a dominat în trecut industria – a ajutat noi competitori precum Samsung din Coreea de Sud şi ZTE din China să ofere aparate care să aibă atât un preţ scăzut, cât şi un grad înalt de funcţionalitate.
Amazon continuă să fie cel mai bun exemplu din lume pentru ceea ce înseamnă să fii un inovator „în serie” al modelelor de afaceri. Modelul său esenţial de retail electronic, cu lanţul său de aprovizionare hiper-eficient, a „dat peste cap” lumea retailului. După aceea, Amazon a lansat trei modele de afaceri revoluţionare. Modelul său „Prime subscription” aduce acum un venit de aproape 1 miliard de dolari. Cu platforma sa de e-reading, Kindle, compania este foarte mulţumită să vândă aparate cu preţ scăzut şi să facă de fapt bani din conţinut. Iar prin business-ul său Amazon Web Services, a construit o afacere de ordinul miliardelor de dolari prin transformarea dexterităţii sale tehnologice într-un serviciu puternic de cloud-computing.
Deci care este cea de-a treia companie aflată pe toate cele patru liste? Unii ar presupune că este Samsung-ul Coreei (aflată pe trei dintre liste), Toyota Japoniei (pe două liste), Huawei-ul Chinei (interesant, nu se află pe niciuna dintre liste) sau Alibaba (de asemenea, în mod şocant, nu se află nici măcar pe o singură listă). Ţara de origine a ultimelor două companii este presupusă în mod corect, dar compania respectivă este, de fapt, Tencent.
Tencent rămâne relativ necunoscută în afara Asiei, dar nu va rămâne mult în această stare dacă îşi continuă creşterea înflăcărată. Ofertele sale de bază – serviciul său QQ de instant messaging oferit utilizatorilor de pe Facebook şi serviciul său de SMS WeChat – nu sunt deosebit de interesante. Dar modelul de afacere al Tencent este cel care distinge compania de majoritatea competitorilor săi. În loc să caute să îşi construiască un public foarte larg şi să influenţeze comportamentul utilizatorilor ce formează acest public în aşa fel încât aceştia să îi aducă venituri din advertising, compania a construit din microtranzacţii o afacere de ordinul mai multor miliarde de dolari – microtranzacţii precum cea prin care încasează de la consumatorii săi un comision pentru un upgrade al modului în care arată avatarul lor ce apare pe serviciul de chat. În acest fel se acumulează sute de milioane de mici tranzacţii, care alimentează creşterea explozivă a companiei. Giganţii globali ai Internetului – precum Baidu, Google şi Facebook – obţin fiecare cel puţin 80% din venit din advertising. Tencent „a întors pe dos” modelul, câştigându-şi circa 80% din venitul său anual de 7 miliarde de dolari din servicii cu valoare adăugată.
Studiile realizate de Innosight arată că inovarea modelului de afaceri este „biletul” prin care companiile îşi cumpără accesul la creşterea explozivă a vânzărilor. În cartea sa „Seizing the White Space”, colegul meu Mark Johnson a remarcat faptul că peste jumătate dintre companiile care au ajuns relativ recent în topul Fortune 500, înainte de „aniversarea vârstei de 25 de ani” – inclusiv Amazon, Starbucks şi AutoNation – sunt nişte inovatori în materie de modele de afaceri. Este uşor să fii distras de lucrurile care „îţi iau ochii”, precum tehnologia strălucitoare sau marketingul convingător, dar dacă vrei cu adevărat să-i identifici pe jucătorii care vor fi giganţii de mâine, atunci acordă-le cea mai mare atenţie inovatorilor care şi-au dat seama cum să creeze, să capteze şi să livreze valoare în moduri unice. Istoria afacerilor arată că ei sunt jucătorii pe care poţi miza, cu probabilitatea cea mai mare de a avea dreptate, că vor avea succes pe termen lung.
Scott Anthony este Managing Partner-ul firmei de consultanţă în inovaţie şi creştere a afacerilor Innosight. Cartea sa cea mai recentă este „The Little Black Book of Innovation”.