Tinerii din România simt recesiunea
Datele şi analizele Youth Index România sunt generate în urma unui studiu de piaţă cantitativ şi recurent, cu focus pe segmentul tinerilor, adresat cu precădere sectoarelor şi brandurilor din România relevante pentru acest public.
Youth Index România este un demers al Brennan R&C şi Quantix Marketing Consulting care continuă iniţiativa din anul anterior, raportul YouBUS 2013-2014, propunându-şi să surprindă cele mai importante elemente de referinţă despre tinerii de 14-26 ani din România, inclusiv dinamica lor în timp.
Principalele concluzii ale raportului de cercetare sunt:
ACTIVITĂŢI
Datele legate de activităţile inventariate de Youth Index România portretizează un tânăr roman în recesiune în perioada 2014/2015 faţă de 2013/2104. Trendul este confirmat ulterior şi de celelalte capitole ale studiului.
·Mai puţini tineri cheltuiesc offline, pe terase, în baruri sau discoteci, la concerte live, dar scăderea se remarcă şi în online (doar 27% dintre tineri au facut cumpărături online faţă de 31% în anul precedent).
·Călătoresc mai puţin în ţară, dar cu o frecvenţă majoritar lunară, practică mai puţini sport, dar rămâne o oarecare stabilitate în incidenţă controalelor medicale.
·Participarea la acţiuni de voluntariat rămâne la 19% dintre tineri, o performanţă mai slabă decât pariurile sportive, dar uşor mai bună decât cea a jocurilor de noroc.
·Fast foodurile marchează un trend uşor crescător, cu o incidenţă de 67% în 2014/2015, rămânând o soluţie ieftină şi gustoasă pentru tineri.
CUMPĂRĂTURI ONLINE
·21% dintre tineri fac cumpărători online de la magazinele din România, în scădere de la 26% în 2013-2104. Doar 5% dintre tineri cumpără online de la magazine din afara ţării, un nivel asemănător cu anul precedent.
·Cei mai mulţi tineri cumpără online articole vestimentare. Deşi în descreştere cu 10%, această categorie păstrează o distanţă considerabilă faţă de categoria Electronice, care ajunge la o incidenţă de 5% din totalul tinerilor (de la 7% în 2013-2014). Acelaşi trend descrescător înregistrează şi produsele IT sau telefoanele mobile.
·Încălţămintea urcă uşor (astfel că 6% dintre tineri declară că fac cumpărători online din categoria încălţăminte), la fel şi obiectele de uz casnic.
PRODUSE CONSUMATE
·3 din 4 tineri consumă regulat băuturi răcoritoare carbogazoase, mai mulţi decât cei care consumă sucuri de fructe sau băuturi energizante. Cu toate acestea, cafeaua este singura cu o evoluţie ascendentă în această grupă, atingând o incidenţă de 58%.
·Berea rămâne băutură alcoolică cu cea mai mare incidenţă de consum, pe un uşor trend crescător (aproximativ 50% dintre tinerii de peste 18 ani). Băuturile alcoolice marchează creşteri pe toate categoriile urmărite în studiu: bere, vin, vodkă, whiskey sau lichioruri.
·42% dintre tinerii peste 18 ani fumează.
BUNURI DURABILE
·Se remarcă o creştere consistenţă a deţinerii telefoanelor de tip smartphone şi a tabletelor. O creştere mai modestă se remarcă şi pentru laptopuri.
·De cealaltă parte, camerele foto digitale, playerele mp3/mp4 sau consolele au înregistrat scăderi în deţinere, la fel şi bicicletele sau autoturismele.
·Se înregistrează intenţii de cumpărare mai mici pentru toate categoriile menţionate, faţă de 2013-2014.
Procentele cele mai mari în intenţia de cumpărare rămân pentru smartphone-uri, laptopuri şi tablete.
SERVICII
·Internetul pe mobil atinge 84% că incidenţa de utilizare, în creştere de la 74%. A crescut uşor şi bancarizarea şi deţinerea serviciilor de online banking. Deşi la un nivel mic, se remarcă o creştere semnificativă a serviciilor de creditare.
·Se înregistrează intenţii de cumpărare mai mici pentru toate categoriile de servicii menţionate mai sus.
Datele Youth Index România 2014/2015 vs. 2013/2014 pun în oglindă dinamica schimbărilor unor indicatori de preferinţă şi consum pentru marea majoritate a producătorilor şi furnizorilor de servicii relevante pentru tineri.
Monitorizarea unui set de activităţi specifice, brandurile preferate, atitudinea faţă de proiecţia bugetului personal sau satisfacţia cu instituţii sau servicii publice şi private, conturează un profil necesar oricărui decident într-o relaţie comercială sau civică cu segmentul 14-26.
Youth Index România 2014/2015 vs. 2013/2014 oferă şi avantajul metodologic de a surprinde dinamica schimbărilor pe toată perioada analizata- vorbim de o culegere de date continuă, eliminând astfel anumite distorsiuni în raportare, rezultate din campanii intensive de comunicare a brandurilor, sezonalitatea unor categorii de produse, sau exclusivitatea “stării de moment” a unor studii dedicate.
Datele sunt relevante pentru companii şi branduri din FMCG, telecom, online, IT&C, banking, retail, pharma, fast food, sport sau turism.
Perioada analizată are la bază 5204 interviuri naţionale, 3479 în perioada Aprile 2013 — Martie 2014 şi 1725 în Aprile 2014 — Martie 2015.