Tinerii digitali: sociabili, aroganți și hedoniști
Studiul se referă la tinerii care au maximum 29-30 de ani și a fost realizat prin aplicarea a trei tipuri de chestionare: de personalitate, de dezvoltare și pentru valori, motivații și preferințe, pe eșantioane diferite dintre care cel mai mic a cuprins 1.400 de persoane. La profilul de personalitate, cele mai mari diferențe între generația digitală și celelalte generații se înregistrează în privința ambiției și sociabilității. „Tinerii au primit scoruri mai mic la ambiție, ceea ce înseamnă că preferă să facă parte din echipă, nu au dorința de a-și asuma responsabilitatea față de alții. Preferă să li se spună ce să facă, nu au inițiativă”, a precizat Cosmina Noaghea, Senior Consultant HART Consulting, la conferința "Millenials @Work: Psihologia generației digitale". Ea a subliniat însă că această constatare, la fel ca alte concluzii, se referă la generație în ansamblu, ca medie, și că în cadrul ei sunt și oameni cu un nivel ridicat de ambiție.
Tinerii digitali sunt mai sociabili decât cei mai în vârstă ca ei, iar faptul că n-ar comunica e doar un mit, mai arată studiul. Le place să interacționeze, pe diverse canale, și să cunoască oameni noi. În schimb, nu sunt la fel de stabili emoțional ca mai vârstnicii, au rezistență mai mică la stres și la frustrări, sunt mai iritabili și mai sensibili la critică și pot renunța mai ușor la o sarcină dacă întâmpină dificultăți.
Nu sunt nici prea conștiincioși și organizați, ci mai degrabă spontani, flexibili și adaptabili. „Un scor mai redus la indicatorul prudență înseamnă inclusiv că au probleme în stabilirea priorităților și în menținerea acestora. Pentru că sunt multitasking trec ușor de la un lucru la altul, ceea ce înseamnă că pot avea probleme la concentrarea pe o sarcină. Sunt persoane care au nevoie de stimulare, le plac sarcinile care presupun noutate, dar se plictisesc ușor”, a explicat Mădălina Bălan, Managing Partner HART Consulting.
Profilul tinerilor digitali mai include apetit pentru antreprenoriat, carismă- ceea ce înseamnă că fac o bună impresie la interviuri de angajare și capacitatea de a învăța rapid lucruri noi. Sunt intereasați de joburile de vânzări, pentru că acestea le dau ocazia să relaționeze, dar nu agrează ideea impunerii unor ținte de vânzări. Nu sunt potriviți pentru posturi administrative, care implică rigoare, respectarea unor reguli și repetitivitate, mai spun consultanții.
În situații de stres, nativii digitali pot adopta comportamente contraproductive cum ar fi evitarea și izolarea, scepticismul, amânarea unei decizii, o atitudine pasiv- agresivă (de tipul: „zii ca ei, fă ca tine”), aroganță și rezistență la feedback (se cred speciali și talentați), comportamente manipulative și submisivitate față de autoritate ca modalitate de a pasa responsabilitatea.
Valorile, motivațiile și credițele lor sunt și ele diferite față de cele ale altor generații. Tinerii sunt mai interesați de statut- vor să li se recunoască în mod public meritele și dacă se poate imediat; sunt mai hedoniști- pun mai mult accent pe confortul propriu, vor un mediu plăcut de lucru și echilibru între viața profesională și cea personală; sunt mai interesați de afiliere– le place să lucreze în echipă, dar mai puțin de tradiție– pun mai puțin accent pe rigoare, principii sau loialitate. Aceste caracteristici explică unele dintre comportamentele pe care angajatorii le-au constatat și pe care le deplâng, cum ar fi situația în care un tânăr nu apare a doua zi la job după ce a trecut cu bine de interviul de angajare, părăsește firma după trei sau șase luni de la angajare sau își ia pauză de masă indiferent cât are de lucru.