Termometrul credibilitatii Cum sa inspiri incredere cand vrei sa construiesti o relatie
Suntem bombardati in fiecare zi cu milioane de mesaje, fie ele publicitare sau nu. Pentru a functiona normal, eliminam o parte importanta dintre ele si procesam doar o mica parte, care corespunde criteriilor noastre de selectie. In comunicarea cu ceilalti, credibilitatea este un astfel de criteriu, probabil unul dintre cele mai importante. Daca iti mentii credibilitatea, cei din jur sunt motivati sa te asculte. Daca o pierzi, ti se intoarce spatele sau, in cel mai bun caz, esti ascultat in mod politicos, dar nu esti luat in seama. Dincolo de relatiile de prietenie sau de rudenie, in viata sociala este necesar ca interlocutorul sa aiba incredere in competenta partenerilor.
Pe de alta parte, nu este o idee prea buna sa pretinzi competente pe care nu le ai, intrucat acest lucru iese la iveala foarte usor si te poate face sa cazi de sus. O data pierduta, credibilitatea se recupereaza foarte greu si cu un efort mult mai mare decat cel necesar pentru a o mentine. Practic, "reglarea temperaturii" credibilitatii in relatie depinde de trei principii esentiale, pe care de acum incolo le poti aplica in mod constient, pina cand devin parte integranta din felul tau de a comunica.
Primul principiu:
Lasa credibilitatea sa te preceada
Cele mai importante elemente ale acestui principiu sunt competenta si unicitatea. Adica, cei din jur te pot identifica drept expert intr-un anumit domeniu si, de asemenea, pot vorbi cu usurinta despre tine. Dezvoltarea unei competente unice nu este un lucru dificil! Iata cativa pasi simpli pentru acest scop:
In primul rand, alege domeniul de interes pe baza pasiunilor si inclinatiilor tale. Ai grija sa nu fie un domeniu prea vast, astfel incat sa te ineci in "marea" de specialisti care fac acelasi lucru, si nici prea ingust, astfel incat sa nu ai suficienta audienta.
In al doilea rand, informeaza-te! O jumatate de ora de lectura pe zi este esentiala pentru orice expert. In acest ritm, poti ajunge intr-un an sa citesti 40-50 de carti. O persoana de nivel mediu citeste 1-2 carti pe an. Poate ca citind de 20 de ori mai mult nu vei fi de 20 de ori mai performant, insa diferenta se va face simtita cu siguranta.
In al treilea rand, participa la programe de instruire specializate. Exista numeroase motive care sa justifice acest efort. Posibilitatea de a practica exercitii in mediu sigur si faptul ca schimbi idei cu alti specialisti sunt numai doua dintre cele mai importante.
Astfel, in aproximativ doi ani iti poti construi o imagine clara si credibila in ochii celorlalti si, de ce nu, in propriii tai ochi.
Al doilea principiu:
Fii atent la detalii
Credibilitatea in timp real se construieste in mare masura pe baza detaliilor vizuale pe care le transmiti si pe mici elemente de comportament. Criteriul fundamental aici este "mai intai sa nu faci rau".
Iata trei lucruri carora sa le dai atentie in primul rand:
Hainele. Imbraca-te corect si adecvat momentului. Extravagantele in vestimentatie ar putea sa iti ofere o anumita distinctie, insa fii constient ca aceasta poate intra in conflict cu credibilitatea ta.
Accesoriile. Telefonul, instrumentul de scris, servieta, poseta, insigna, ceasul, etc, sunt accesorii care te pozitioneaza pe gradatiile termometrului credibilitatii de la inceput. Creeaza echilibru si evita contrastele stridente. Un ceas de 2.000 de euro langa un telefon de 15 euro induc mai curand confuzie decat credibilitate.
Materialele. Ceea ce prezinti trebuie sa fie impecabil. Indiferent ca este vorba de un contract sau un CV, de o carte de vizita sau un pliant, acestea sunt unelte ale convingerii. Probabil ca persoana careia i te adresezi a mai vazut cateva zeci sau sute de materiale de prezentare inainte sa le vada pe ale tale. Cum le-ar putea diferentia? Calitatea materialelor pe care le prezinti face diferenta! In plus, materialele induc ideea de profesionalism. Profesionistii sunt cei care se pricep sa intocmeasca rapoarte, sinteze, analize, audituri, pledoarii etc., in care isi sustin argumentele cu tabele, grafice si imagini.
Al treilea principiu:
Expunerea determina credibilitatea
Un principiu fundamental al persuasiunii este cel al expunerii. Principiul expunerii spune pur si simplu ca gradul de credibilitate este direct proportional cu numarul de expuneri.
Cu alte cuvinte, cu cat esti mai frecvent prezent in constiinta publicului, cu atat vei fi considerat mai credibil.
Prezenta la diverse evenimente iti ofera aceasta sansa de a fi perceput credibil prin cresterea expunerii. Indiferent cat "chef" ai sa te afli intr-un anumit anturaj, tine minte ca prezenta ta iti sporeste credibilitatea.
Un alt vehicul al expunerii este ceea ce vezi in acest moment – un articol. Articolele sunt un alt instrument de expunere excelent. Mai ales in situatia in care publici intr-o revista de specialitate (pe domeniul tau de interes), expunerea se refera in mod direct la publicul tau tinta.
Un al treilea vehicul pentru expunere, cel putin la fel de important, este apartenenta la un grup. Este foarte important sa fii recunoscut de ceilalti experti in domeniu. Aceasta recunoastere iti ofera protectie in situatia in care primesti contestatii. In plus, poti specifica in biografia ta: "membru al…." ceea ce iti confera legitimitate si, implicit, credibilitate.
***
In concluzie, timpul pe care il ai la dispozitie pentru a te prezenta credibil in timpul unei intalniri este foarte scurt. De aceea, este important ca imaginea ta sa fie deja bine conturata si credibilitatea sa te preceada.
Astfel, incepi relatia de comunicare la o temperatura "convenabila" si tot ceea ce trebuie sa faci apoi este sa o mentii sau sa o cresti. Este mai usor sa iti mentii credibilitatea decat sa o recastigi dupa ce ai pierdut-o.
Inspiratie!