TEAMBUILDING-UL TRANSFORMA UN GRUP DE OAMENI
DEX-ul limbii romane defineste „grupul ” ca fiind „un ansamblu de persoane care savarsesc (temporar) o actiune comuna”, iar „echipa”, ca fiind „un grup organizat de oameni care lucreaza impreuna sau desfasoara anumite activitati”.
Dictionarul Webster defineste „grupul” ca fiind un numar de indivizi adunati la un loc sau care au un tip oarecare de relatie, iar „echipa” ca fiind un numar de persoane asociate in munca sau o alta activitate. Este important sa se inteleaga diferenta pe care o face Webster-ul intre „adunati” si „asociati”: adunati = adusi impreuna , asociati = impreuna intr-o relatie de prietenie, parteneriat.
Fie ca vom alege varianta dictionarului roman sau cea a Webster-ului, concluzia este aceeasi: pentru a fi o echipa este nevoie de mai mult decat de un numar de indivizi care, printr-o conjunctura oarecare, au ajuns impreuna la un moment dat.
Poate un grup sa ramana la acest stadiu, fara sa se transforme in echipa? Raspunsul este: da, poate. Dar atunci eficienta este legata de reguli si constrangeri, nu de dedicatie si implicare.
Exista insa echipe si echipe: unele au succes, altele nu. Ceea ce le deosebeste sunt cei 7 C:
Aceste 7 „capitole” ale vietii unei echipe sunt evidente, ca importanta, dar ele devin relevante doar in momentul in care membrii echipei se focalizeaza asupra lor, le urmaresc cu consecventa si sunt cuprinse in planurile de dezvoltare ale echipei si individului, deopotriva.
Fie ca echipa se afla in etapa de formare, confruntare, normare sau performare, va invata cel mai bine sa actioneze ca o echipa experimentand si invatand din succese sau din greseli.
In teoria sa despre ” Invatarea activa”, Graham Gibbs face urmatoarele afir matii: „Nu este suficient sa ai o experienta pentru a invata. Fara a reflecta asupra acestei experiente exista pericolul de a uita rapid sau de a pierde potentialul de invatarea al experientei. Din sentimentele sau gandurile generate de acea experienta se nasc generalizarile sau preocuparile. Si aceste generalizari sunt cele care determina eficientizarea unei noi situatii”.
In acelasi timp, daca se urmareste schimbarea unor comportamente, nu este suficienta invatarea unor concepte sau dezvoltarea unor principii generale. Aceste cunostinte acumulate trebuie testate in situatii noi. Cel care invata trebuie sa faca legatura intre teorie si actiunea practica, prin planificarea acelei actiuni, realizarea ei si reflectarea asupra ei pentru a compara ceea ce s-a intamplat cu ceea ce afirma teoria. Din acest motiv, programele de teambuilding derulate de RoMarketing(R) contin obligatoriu analiza si planul de actiune. In continuare, organizatiei-client ii revine o sarcina importanta, in legatura cu viziunea proprie asupra ECHIPEI: daca se doreste cu adevarat sa se dezvolte munca in echipa, aceste planuri sunt monitorizate si apoi implementate. Daca nu, ele raman doar la stadiul de produs al programului de TeamBuilding si atat.
Ciclul lui Kolb vine sa ilustreze aceasta teorie si, de altfel, sta la baza programelor de dezvoltare si consolidare a echipelor. El porneste de la ideea ca esecul multor eforturi se datoreaza unor greseli repetate sau inabilitatii de a invata din experiente. Daca membrii echipei invata sa depaseasca acest stadiu, atunci putem vorbi despre performanta in echipa.
Logica acestui ciclu de invatare experimentala este aceea de a face mici imbunatatiri, cu frecventa mare, dar care, puse in aplicare de un numar mare de oameni, constituie imbunatatiri majore, in timp! Avantajul acestui ciclu de invatare este acela de a permite individului, echipei sau organizatiei sa invete din experienta si sa imbunatateasca performanta.
In companiile multinationale, programele de teambuilding reprezinta o traditie. Aceasta traditie face parte din cultura organizatiei respective, beneficiile au fost intelese si nu mai exista semne de intrebare asupra utilitatii. Participantii la astfel de programe sunt convinsi ca cel putin o idee, un model de lucru, concluzia unei experiente, ii va ajuta la un moment dat.
Pe de alta parte mi se pare important sa ne indreptam putin atentia si asupra societatilor romanesti.
Daca cu 8 ani in urma, atunci cand am demarat primul program de acest tip, ideea de Teambuilding era complet necunoscuta, in momentul de fata constatam o deschidere si un interes crescut din partea firmelor romanesti. In ultimii trei ani, echipa RoMarketing(R) a derulat cu succes programe de Teambuilding pentru firme autohtone, iar rezultatele acestora se concretizeaza deja in actiuni de succes in business.
In concluzie: clientii ajung sa aprecieze programele de TeamBuilding atata timp cat ele sunt tratate cu seriozitate atit de catre organizatia in cauza cat si de furnizorii de servicii, iar aceste programe sunt incluse in planurile de dezvoltare ale organizatiei si nu au un caracter sporadic. Exista insa situatii cand totusi interventiile punctuale sunt relevante si eficiente in conditiile in care obiectivul este foarte specific si nu are un caracter integrator.
TeamBuilding-ul constituie, cu siguranta, parte a solutiei pentru ca orice business sa devina performant pe termen lung.