Teambuilding-ul, coagulant pentru echipa
Cand se impune un teambuilding?
„Un teambuilding este binevenit in viata oricarei companii care creste rapid, care tinteste sa devina numarul unu in domeniul in care activeaza si care pune mare accent pe cel mai important avantaj competitiv al sau, oamenii”, rezuma rolul si actiunea sesiunii de teambuilding Florin Petrescu, Citibank. Mai concret, impactul unui teambuilding poate fi vazut foarte bine atunci cand echipa este la inceput, explica Andrew Taylor, Connect. Atunci cand echipa se dezvolta, adauga Taylor, alte aspecte, nu intotdeauna vizibile, devin factori importanti in obtinerea performantei. Asadar, nevoia de teambuilding este perpetua.
Rares Manolescu, Human Invest, trece in revista alte momente in care o echipa are nevoie de un astfel de training: „Poate fi un moment de schimbare sau de redefinire a prioritatilor la nivel de echipa sau de companie. Spre exemplu, anul trecut am avut un teambuilding pentru managementul Elite Romania, al carui scop a fost de a pregati o schimbare strategica a companiei (coordonarea filialelor din alte tari). La acel teambuilding, in mare parte, au fost workshop-uri, doar o treime din timp fiind alocata activitatilor outdoor”. O a treia situatie in care poate fi utilizat teambuilding-ul, spune Manolescu, este recompensarea echipei pentru incheierea unui proiect. Acestea sunt de obicei teambuilding-urile de amuzament.
Teambuilding on the site
sau off site?
Specialistii sunt de parere ca sesiunile de teambuilding au o eficienta sporita atunci cand se desfasoara in alta parte decat la sediul unde lucreaza respectiva echipa.
Nicolae Moldovan, PDS, spune ca, deoarece teambuilding-ul trebuie sa ofere un model functional de lucru in echipa, cu un impact puternic si memorabil asupra participantilor, este necesar sa se desfasoare in afara spatiului de birou. „Presiunea sarcinilor de serviciu, nerabdarea colegilor, miza prea mare a unor decizii, lupta pentru putere, toate aceste reflexe ale mediului organizational impurifica spiritul de echipa”. Moldovan explica: „Oamenii isi pierd deprinderea de a lucra in echipa si, de aceea, este necesar sa li se ofere, periodic, modelul ideal. Rolul consultantului este sa reconstruiasca de fiecare data acest model ideal, intr-un spatiu ideal si cu instrumente ideale”.
Aneta Muresan, Outdoor4u, spune ca solutia optima este teambuilding outdoor. De ce? „In marile companii existente pe piata, tendinta este ca munca angajatilor sa se desfasoare cel mai mult la birou. De aceea, iesirea din acest mediu trebuie facuta total. Trebuie incercata observarea participantilor in alt context decat cel cu care sunt obisnuiti”. Aneta Muresan spune ca teambuilding-urile outdoor sunt mai interesante datorita diversitatii activitatilor care se pot desfasura: off-road, parapanta, catarare, rapel, tiroliana, mountain-bike, trasee montane, barci, caiac, pestera etc.
Cel mai interesant teambuilding
Atat cei care organizeaza sesiuni de teambuilding, cat si cei care beneficiaza de ele in calitate de clienti, pastreaza in memorie sesiunile de teambuilding care li s-au parut cele mai interesante.
Florin Petrescu, Citibank, spune ca programele simple sunt si cele mai eficiente. „Imi amintesc de o experienta la Poiana Brasov, cand 150 de persoane impartite in echipe de cate 10 au avut ca obiectiv sa gaseasca cateva indicii anume in statiune. Unul dintre participanti, in dorinta de a fi mai rapid decat ceilalti <
Si reprezentantii firmelor care organizeaza astfel de programe tin minte teambuilding-uri care s-au diferentiat fie prin natura activitatilor, fie prin numarul foarte mare de participanti, fie prin solutiile inovatoare gasite.
Nicolae Moldovan, PDS, spune ca cel mai memorabil teambuilding a fost organizat pentru un important jucator pe piata de farmaceutice. „Erau 70 de persoane si clientii nostri doreau sa aiba loc o interactiune intre toti membrii echipei. Ne-am gandit ca ar fi potrivit sa existe mai multe echipe in care si intre care conlucrarea sa fie intensa. Solutia a venit repede: un concurs de filme artistice de scurt metraj, filmate si montate la fata locului. Fiecare echipa si-a impartit rolurile: regizor, scenarist, cameraman, machior si costumier, actori, figuranti. De partea lor au stat locatia, costumele de epoca si recuzita special inchiriate de la Bucuresti si multa voie buna”. Nicolae Moldovan isi aminteste si cum s-a finalizat acest teambuilding: „Actiunea a culminat cu o festivitate de <
Aneta Muresan, Outdoor4u, spune ca firma la care lucreaza nu are programe standard, acestea fiind construite de fiecare data pentru echipa cu care lucreaza, insa cele mai frumoase teambuilding-uri se pot organiza intr-o zona care sa permita dezvoltarea a cat mai multor activitati. „Interesant prin noutate a fost probabil un teambuilding de supravietuire, in care participantii isi desfasurau activitatile intr-o tabara de corturi”.
Programele se pot dovedi interesante si prin circumstantele mai extinse, la nivel de tara, in care sunt organizate. Andrew Taylor, Connect, spune ca programul de teambuilding cel mai interesant pe care l-a organizat a fost pentru un client din Iugoslavia, chiar dupa razboi. „Trebuia sa fie depasite serioase bariere in ceea ce priveste performantele personale si ale echipei. Cu toate acestea, la finalul programului, directorul de resurse umane ne-a spus ca a fost cel mai de impact curs pe care il experimentase”.
Ce poate sa mearga rau
Andrew Taylor, Connect, spune ca exista riscuri fizice – ranirea sau lovirea participantilor – fiind necesara o atentie sporita din partea celor care organizeaza activitati de outdoor. Alte riscuri, spune Taylor, provin din faptul ca unii organizatori de teambuilding nu inteleg exact obiectivul clientului si ce are acesta nevoie sa afle sau sa rezolve. Sau, destul de frecvent, clientii nu sunt 100 % deschisi fata de organizatori. Spre exemplu, un client poate spune ca personalul de executie si middle management-ul nu comunica bine. Pe parcursul teambuilding-ului insa devine clar ca problema este la nivel de top management. „In situatii de acest gen – spune Taylor – facilitatorii experimentati nu vor continua orbeste programul, ci vor prezenta problemele reale cu care se confrunta grupul respectiv. Asemenea situatii pot constitui motive de ingrijorare, dar daca training-ul se doreste a fi unul purtator sau initiator de valoare, trebuie sa fie mulat pe problemele reale care exista, nu pe cele imaginare”.
Cei care fac teambuilding outdoor trebuie sa lupte si cu un factor mai putin controlabil, vremea. Rares Manolescu, Human Invest, spune ca vremea este o mare preocupare a celor care fac teambuilding. „Marea provocare la teambuilding-urile outdoor sunt programele de backup, pentru ca oamenii vin cu anumite asteptari, de exemplu, mergem sa ne cataram pe stanca. Daca ploua, e clar ca nu ne mai cataram pe stanci, pentru a evita accidentele. In asemenea situatii, livram un program de interior. In momentul in care asteptarile participantilor sunt mari, programul de interior trebuie sa fie super interesant pentru ca oamenii sa nu fie dezamagiti. Ne provoaca foarte multe asteptarile oamenilor la un teambuilding”.
Specialistii Response International explica faptul ca, uneori, participantii sunt atat de prinsi in scenariile exercitiilor, incat exista o reticenta initiala fata de discutiile de clarificare si analiza in care trebuie sa iasa din rol si sa isi priveasca performanta in mod obiectiv si constructiv. Aici intervine rolul facilitatorilor care trebuie sa se asigure ca feedbackul potrivit este dat la momentul optim.
Directorul general,
nu doar un privitor
Rolul managerului unei echipe indeosebi, este de catalizator si de liant.
„Foarte adesea ei se implica. Depinde despre ce echipa este vorba si de rolul pe care si-l asuma HR Managerul”, opineaza Andrew Taylor, Connect.
Rares Manolescu, Human Invest povesteste: „La Interbrew Romania, desi am avut o grupa formata din departamentul de Productie, a venit Mihai Albu, directorul general, si a tras la vasle la fel ca ceilalti participanti, nu a stat deoparte”. Manolescu identifica doua misiuni ale GM-ului intr-o sesiune de teambuilding: prima este sa transmita un mesaj si sa arate interesul companiei fata de angajati si a doua este sa motiveze participantii, pentru ca acestia sa vada ca nu sta intr-un palat de gheata, ca este uman si este la fel ca ei toti. Aceasta atitudine are un impact foarte mare asupra participantilor.
„Implicarea GM-ului are un efect extraordinar asupra moralului angajatilor”, este de parere si Ioana Hartescu, Response International.
Florin Petrescu, Citibank, spune ca organizarea ierarhica a teambuilding-ului depinde in primul rand de specificul fiecarei organizatii, insa cel mai des se pune accent pe o anumita structura organizatorica.
Cine trage linia si socoteste
Evaluarea rezultatelor unui teambuilding este momentul cel mai important din acest proces. Din opiniile exprimate de cei intervievati, se desprind doua tipuri de evaluare: cea realizata de organizatori, debriefing-ul, si cea realizata dupa teambuilding, avand ca baza studiul efectelor acestuia, evaluare efectuata de forul competent din compania client.
Cel mai eficient mod de evaluare a rezultatelor unui teambuilding este actiunea conjugata a firmei implementatoare si a organizatiei client, explica Nicolae Moldovan, PDS. Prin anumite instrumente de monitorizare si de evaluare, cum sunt chestionarele, discutiile in grup si individuale, se poate obtine o imagine destul de detaliata asupra rezultatelor cursului de teambuilding. „Daca vrem sa surprindem, insa, schimbarea in plina actiune, cel mai bun mod este participarea la un al doilea modul de teambuilding dupa 6 luni de la primul modul”, precizeaza Moldovan.
Dan Borcea, Professional Adventure, spune ca, in absenta unui evaluator obiectiv, clientul poate observa efectele training-ului respectiv cu conditia sa fi stiut din capul locului ce vrea de la acea sesiune.
Specialistii Response International explica: „Pentru teambuildingurile indoor, evaluarea este formala, de obicei sub forma unui chestionar. Pentru evenimentele outdoor, evaluarea este de cele mai multe ori informala, pe baza feedbackului primit de la participanti. Daca teambuildingul si-a atins obiectivele, rezultatele se vor vedea intr-o mai buna comunicare organizationala si un climat de lucru imbunatatit”.
Echipa mare sau grup restrans?
Cei intervievati au precizat ca exista constrangeri numerice legate de echipa care intra intr-o sesiune de teambuilding. Rares Manolescu, Human Invest, spune ca exista un numar minim, adica 10 oameni in echipa, cu care se poate lucra. Numarul maxim? Parerile sunt impartite. „Cel mai bine lucram cu echipe mai mici de 40 de persoane, pe care le impartim in subechipe de 8 oameni. Prefera chiar grupuri mai mici, de pana in 25 de persoane. S-a intamplat insa ca managementul sa doreasca un teambuilding pentru toata compania, intre 60 si 100 sau chiar peste 100 de persoane. Atunci, nu mai putem vorbi despre o sesiune de training in care toata lumea interactioneaza cu toata lumea si care trebuie sa aiba neaparat un impact serios. Este mai degraba o distractie pe care firma o ofera angajatilor sai, de altfel binevenita”, explica Dan Borcea, Professional Adventure.
Gini Coman, Response International, spune ca pentru varianta in-door, sunt suficiente 20 de persoane, iar pentru varianta outdoor, teoretic nu exista constrangeri numerice. Insa cu cat participantii sunt mai multi, cu atat mai mult trebuie pus accent pe interactiune si cunoastere reciproca, pentru ca in timpul jocurilor si activitatilor nu pot lucra toti impreuna. „Este important ca ei sa aiba in permanenta si imaginea de ansamblu a intregii grupe, nu doar a sub-echipei din care fac parte”, precizeaza Coman.
Teambuilding si cultura
organizationala – tangou in doi?
Pentru o cultura organizationala puternica si sanatoasa se recomanda teambuilding, nu de 3 ori pe zi dupa mese, ci ori de cate ori este nevoie.
„Uitati-va ce se intampla in acest moment cu performantele individuale. Oameni care sunt foarte bine pregatiti nu reusesc sa-si utilizeze decat o mica parte din potentialul lor. De cele mai multe ori, energia lor se pierde in frustrari legate de mediul de munca si in incercari disperate de a primi informatii sau servicii interne de calitate din partea colegilor din amontele lantului de comunicare organizationala. Acest lucru se rasfrange si asupra celor cu care comunica in aval, in final suferind clientul si, in consecinta, actionarii companiilor. Teambuilding-ul intervine cu reechilibrarea emotionala a indivizilor, oferindu-le in acelasi timp si cateva parghii pentru a comunica ulterior mai bine”, argumenteaza Nicolae Moldovan, PDS.
Gini Coman, Response International, spune ca teambuilding-ul detine un rol important in formarea echipelor cu abilitati sporite de problem solving (analiza problemelor si luarea deciziilor), initiativa si creativitate, imbinate cu dorinta de a-si asuma responsabilitati si anumite riscuri. „Bineinteles, un efect important este si imbunatatirea abilitatilor de comunicare interpersonala si cresterea coeziunii interne”, adauga Ioana Hartescu, Response International.
Alegerea firmei de training –
un pas important
Pentru a surprinde procesul de selectie a celor care urmeaza sa furnizeze servicii de teambuilding, l-am intrebat pe Florin Petrescu, Citibank, cum alege o firma care sa organizeze astfel de proiecte. „Noi evaluam atat experienta companiei in domeniu, cat si structura activitatilor si masura in care acestea tintesc obiectivele noastre legate de interactivitate, obiectiv comun si oportunitati de interactiune. Desigur, nu in ultimul rand, evaluam profesionalismul trainerilor. Oamenii fac diferenta si in sfera acestor servicii”, rezuma Florin Petrescu.
Flexibilitatea este un factor foarte important in optiunea clientilor, capacitatea firmei de training de a construi un program mulat pe cerintele lor atarna de multe ori mai greu in balanta decat pretul sau renumele firmei respective. „Cele mai multe programe executate in Romania sunt evenimente standard repetate la nesfarsit, bazate numai pe distractie. Este greu de anticipat daca si cand se invata ceva. Acest lucru pune o mare greutate pe umerii facilitatorului care trebuie sa dispuna si de flexibilitate si de cunostinte care sa ii permita sa coreleze activitatea de evadare din cotidian cu invatarea pentru cotidian”, explica Andrew Taylor, Connect.