Tacerea e de aur
Confidentialitatea „in campul muncii” este o cerinta in primul rand de natura deontologica, dar un angajat nu trebuie sa se mire prea tare daca, o data cu contractul de munca, i se va mai da la semnat si o clauza de confidentialitate. Despre aceasta clauza, Codul muncii face referire in articolul 26: „Prin clauza de confidentialitate, partile convin ca, pe toata durata contractului individual de munca si dupa incetarea acestuia, sa nu transmita date sau informatii de care au luat cunostinta in timpul executarii contractului, in conditiile stabilite in regulamentele interne, in contractele colective de munca sau in contractele individuale de munca”. Pe stil vechi, acest lucru era formulat prin „pastrarea secretului de serviciu”. Ce am putea intelege prin date si informatii? Alina Cobuz, Managing Partner al firmei de avocatura „Cobuz si Asociatii”, explica: „Acele informatii care tin de secretul afacerii, de cifra de afaceri, de clienti, de baza de date, de un secret de fabricatie, de un secret de marci, de productie, de natura profesionala etc.” Daniela Necefor, Managing Partner al firmei Total Business Solutions, adauga: „Intregul buget al firmei, planul de afaceri, organigrame, planuri de dezvoltare. Sunt foarte multe lucruri. Vorbim de un intreg plan de afaceri pe urmatorii cinci ani, de exemplu”. Este bine sa se stie de la bun inceput ce anume este si ce nu este confidential, pentru a nu exista probleme de genul: „Eu n-am stiut ca asta n-aveam voie sa spun, sefule!” De aceea, „daca, separat de aceste contracte sau chiar in cadrul lor, se defineste notiunea de confidentialitate, de obicei se specifica si ce anume informatii sunt confidentiale, care pot fi cele pe care le-am amintit anterior. Fara a fi exhaustiv mentionate, ar fi bine ca aceste informatii sa fie detaliate: ce inseamna informatii cu caracter confidential. Din experienta noastra, preferam sa se semneze un angajament de confidentialitate separat de contractul de munca, in care sa se detalieze ce se intelege prin informatii cu caracter confidential.”, spune Alina Cobuz.
Asadar, iata-l pe noul nostru angajat in fata unei clauze de confidentialitate. O semneaza? „Felicitari, esti de-al nostru!” Nu o semneaza? „Drum bun si succes in continuare!” Dar, uneori, se poate intampla ca semnarea unei astfel de clauze sa survina dupa ce angajatul a iscalit contractul individual de munca. „Angajatorul poate fi nou in business, poate fi vorba de un start-up, caz in care e posibil sa nu existe foarte multe elemente care sa fie considerate confidentiale. Insa, pe parcursul unui an, de exemplu, afacerea poate sa creasca si sa includa productie in obiectul de activitate, ceea ce presupune aparitia unor secrete de fabricatie. De aceea, managerul poate veni cu o completare a contractului initial de munca, prin acest angajament de confidentialitate, dat fiind faptul ca specificul businessului s-a modificat”, este de parere Alina Cobuz. Si in acest caz functioneaza dialogurile de mai sus.
Delict si pedeapsa
Bineinteles, Codul muncii prevede, in acelasi articol 26, la alineatul 2, si ce se poate intampla cand clauza este semnata, dar nu este respectata. „Nerespectarea acestei clauze de catre oricare dintre parti atrage obligarea celui in culpa la plata de daune-interese”. Traducerea acestui paragraf din limba avocateasca in romana ii apartine aceleiasi Alina Cobuz: „Angajatorul poate evalua pierderile suferite de el, ca urmare a divulgarii acelor informatii. Pierderile pot fi cuantificate prin prisma valorii contractelor. Sau se poate intampla ca angajatorul sa-si piarda afacerea, in urma divulgarii unor informatii confidentiale, daca, de exemplu, o persoana dezvaluie secretul de fabricatie al unui produs, caz in care, pentru a-si recupera o parte din pierderi, se poate adresa instantei”.
Sens dublu
Angajatului i se aplica cerinta de respectare a confidentialitatii si, in primul rand, trebuie sa pastreze secretul asupra salariului, din motive de la sine intelese. Angajatorul are insa obligatia de a pastra secretul datelor personale ale angajatului. Mai mult, o ordonanta de urgenta din 2003 ii interzice angajatorului sa dea sfara in tara in legatura cu starea de graviditate a unei angajate. Evident, atata timp cat faptul nu este observabil cu ochiul liber. Pentru a o lua inaintea evidentei, seful va avea nevoie de acordul scris al acelei angajate.
Activitatile in care confidentialitatea este unul dintre cuvintele de ordine sunt multe si nenumarate, dar vom face vorbire doar despre cateva dintre ele, si anume confidentialitatea in sfera evaluarii psihologice din timpul procesului de recrutare, in domeniul executive search, precum si in sistemul bancar.