Sunteti o persoana empatica?
De la domeniul vanzarilor si negocierii, la cel al managementului, de la iubire sau afectiune parinteasca, la relatiile cu colegii, empatia conditioneaza capacitatea de a ne acorda emotional cu ceilalti si succesul oricarei activitati ce implica relationare si contact interuman. Lipsa empatiei reduce relatiile la un „dialog al surzilor”, in care mesajele exprimate dincolo de cuvinte se lovesc de ziduri, ducand la escaladarea conflictelor, la ignorarea nevoilor, la stagnare in rezolvarea problemelor.
Empatia creeaza climatul favorabil dezvoltarii ideilor si comunicarii. Cheia intuirii sentimentelor celorlalti sta in capacitatea de a interpreta canalele non-verbale: tonul vocii, gestica, expresia fetei si altele.
Pentru a afla cat de empatic va manifestati in relatiile cu ceilalti, acordati pentru fiecare dintre enunturile de mai jos o nota cuprinsa intre 1 (nu mi se potriveste deloc, niciodata) si 10 (mi se potriveste foarte bine).
1. De cele mai multe ori imi dau seama cu usurinta prin ce trairi afective trec cei din jurul meu.
2. Ma afecteaza cand vad un animal ranit.
3. Imi dau seama imediat cand cineva se simte incomodat, jenat.
4. Pot prevedea emotiile pe care le poate trai cineva aflat intr-o anumita situatie.
5. * Cand eram copil, imi placea sa chinui animalele.
6. * De multe ori, nu inteleg cum poate fi afectat cineva de o replica sau un eveniment pe care eu nu il consider semnificativ.
7. * Imi este greu sa ma imaginez in situatia unei alte persoane.
8. * In general, iau decizii fara a fi influentat de sentimentele celor din jur, de modul cum actiunile mele ii pot afecta.
9. * Mi s-a spus ca sunt o persoana prea directa.
10. Simt cand deranjez pe cineva, chiar daca nu mi se spune.
11. Ma implic in problemele cunoscutilor mei.
12. Finalurile triste ale filmelor ma marcheaza un timp.
13. * Imi este greu sa imi dau seama de emotiile traite de bebelusi sau copii.
14. Ma anim usor atunci cand intru intr-un grup de persoane vesele.
15. Pot face diferenta intre un „multumesc” sarcastic si unul plin de recunostinta.
16. *Imi exprim cu sinceritate opiniile si ceea ce gandesc.
17. *In relatiile cu colegii sunt o persoana mai rezervata.
18. *Nu imi place sa imi exteriorizez sentimentele.
19. Prietenii mi se destainuie pentru ca, spun ei, stiu sa ascult.
20. Cand vad o persoana necajita nu pot sa stau deoparte si o incurajez.
Pentru realizarea punctajului, completati, in formula de mai jos, notele acordate fiecaruia dintre enunturi. Observati ca, in cazul enunturilor cu asterisc, nota acordata enuntului se scade din 11. De exemplu: daca acordati enuntului 18 nota 8, punctajul care intra in calculul final este 11-8= 3.
Formula:
1+2+3+4+(11-5)+(11-6)+(11-7)+(11-8)+(11-9)+10+11+12+(11-13)+14+15+(11-16)+(11-17)+(11-18)+19+20 = punctaj final
In functie de punctajul obtinut, identificati unde va plasati pe graficul de mai jos:
Daca va plasati intre 141- 200 de puncte:
Vibrati in tandem cu emotiile celor din jur. Intelegeti in profunzime situatia, din punctul de vedere al celui care o traieste sau este implicat direct. Manifestati o sensibilitate, grija si atentie aparte in relatiile cu ceilalti si, plecand de la acestea, comportamentul dv. este orientat de multe ori spre identificarea si respectarea nevoilor celorlalti, spre identificarea modului optim de relationare care duce la o comunicare armonioasa, fara conflicte si la atingerea obiectivelor. Sunteti perceput ca o persoana apropiata sufleteste de ceilalti, cu care se relationeaza si comunica usor. Aceste trasaturi pot avea insa in unele cazuri, mai ales atunci cand nu sunt dublate de incredere in sine si fermitate in relationare, si unele puncte slabe. Este posibil ca sentimentele celorlalti sa va faca sa renuntati la urmarirea scopurilor proprii, manifestand o oarecare naivitate relationala. Trebuie sa insistati pe detasarea de trairile celorlalti.
Daca va plasati in segmentul 81- 140 de puncte:
Va pricepeti sa ascultati cu atentie, preocupare si interes. Sunteti o persoana apropiata de cei din jur, prieteni, rude, cunostinte, colegi de serviciu. Identificati cu destula usurinta emotiile si trairile persoanelor cu care relationati. In acelasi timp, stiti cum sa folositi aceste informatii atat pentru stabilirea unui climat de comunicare favorabil, cat si pentru urmarirea scopului propriu. Sunteti perceput ca o persoana atenta, „simpatica”, capabila de a-si impune bland, dar ferm, punctul de vedere. Fire in general analitica, va pricepeti sa identificati problemele si nevoile persoanelor cu care veniti in contact. Va sustineti ideile si opiniile, stiti insa sa fiti si delicat atunci cand este cazul si sa prevedeti si sa tineti cont de impactul pe care il pot avea cuvintele si actiunile dv. asupra interlocutorului.
Daca va plasati in segmentul 20-80 de puncte:
Tineti sa va faceti cunoscute opiniile fara a va gandi ce efect vor avea acestea in intimitatea emotionala a celui caruia ii sunt adresate. In relatiile cu ceilalti, dv. si scopurile dv. sunt cele mai importante si, in consecinta, doriti atingerea lor inaintea stabilirii unor relatii armonioase. In general, sunteti o persoana mai rezervata. Nu intelegeti manifestarile emotionale ale celorlalti. In actiunile dv. nu luati in calcul modul cum resimte celalalt aceste actiuni. Propriile scopuri domina luarea deciziilor. Sunteti perceput ca o persoana mai dura si rece, de multe ori directa, ce menajeaza putin sentimentele celorlalti. Este posibil sa aveti unele probleme de relationare si de intelegere a motivelor actiunii celor cu care interactionati. Atentie insa, succesul in situatii de relationare nu se poate obtine si nu este durabil daca nu se tine cont de ceilalti. Cheia unor relatii trainice si eficiente este respectarea individualitatii si a stimei de sine a fiecaruia, ca si anticiparea si identificarea nevoilor, motivelor si trairilor celorlalti.