Sunt angajații o echipă de mercenari, gata oricând să plece?
Angajații cel mai puțin atașați de companie sunt aceia cărora managerii nu le acordă niciun fel de atenție.
Tocmai de aceea angajații respectivi ajung să se gândească deseori la o schimbare pe plan profesional. Cel puțin, așa susțin autorii unui studiu american citat de către Business Insider. Managerii, la rândul lor, găsesc deseori motive pentru fluctuația mare de personal și nu încearcă să analizeze miezul problemei. Sau măcar să analizeze diversele practici nocive din interiorul companiei.
„Ca în multe alte zone din viața noastră, stabilitatea vine cu avantajele ei: familiaritate, confort, posibilitatea de a construi ceva (o peformanță constantă, o carieră, un proiect pe termen lung). Totuși, piața muncii arată astăzi, pe de o parte, o scădere a calității candidaților cuplată cu o scădere a timpului petrecut într-un job”, precizează Alina Stepan, psihoterapeut Mind Essence și director Ipsos Research.
Peisajul profesional se schimbă
„Termenul dur este «job hoppers» și este cea mai sigură cale către obținerea unui salariu mai mare într-un timp scurt, evident mult mai mare decât urcarea unor trepte firești de promovare în aceeași companie. În general, companiile oferă între 3-5% creșteri anuale medii de salariu. Comparați acest procent cu cei 25-30% pe care îi poate obține același angajat dacă se mută la altă companie. Ecartul este semnificativ, însă ce ascunde el cu adevărat? O carieră «fracturată», imaginea oportunismului și lipsa seriozității în a construi un drum profesional solid”.
Mirajul companiilor multinaționale nu mai este același
Pe de altă parte, peisajul profesional se schimbă. „Sunt tot mai mulți oameni care lucrează project-based sau care acceptă o angajare pe o perioadă determinată. Comparativ cu anii '90, mirajul companiilor multinaționale nu mai este același. Multitudinea joburilor disponibile, lucrul remote, atractivitatea creării de hub-uri tehnologice și financiare în România, oportunități în afara țării, tentația antreprenoriatului – toți acești factori au dus la volatilitate și la lipsa de predictibilitate a relațiilor dintre companii și angajați”.
În acest context, companiile și-au adaptat pachetele de beneficii oferite: Bookster, 7Card, sesiuni de coaching, yoga, well-being, zile libere sunt acum întâlnite mult mai des. „Odată ce ele se vor răspândi într-o măsură mai mare decât în prezent, factorul de diferențiere se va estompa și companiile vor reveni la căutarea unor motivatori extrinseci pentru angajații lor…sau ai altora.
Pe lângă remunerație și beneficii însă, stimularea motivației intrinseci este un factor mult mai stabil și potențial aducător de beneficii mai mari pe termen lung, atât pentu companii, cât și pentru angajați: mândria de a lucra pentru o anumită companie, spiritul de echipă și relațiile dintre colegi, oferirea de feedback concret, constructiv și permanent, transparența în comunicarea principiilor, direcției și strategiei companiei, respectarea promisiunilor față de angajați și față de clienți, încrederea în angajați, fluența operațională a organizației, inovația în modul de lucru sau în portofoliul de produse și servicii ‒ iată tot atâția factori care pot contribui la loialitatea unui om”, mai adaugă Alina Stepan.
O cursă fără sfârșit
Oamenii pleacă din companiile unde nu sunt valorizați și tratați cu respect, căutând oportunități de carieră. „Să nu ne imaginăm angajații ca pe o echipă de mercenari, gata oricând să plece în căutarea celui mai bun dintre joburile posibile. Acum câțiva ani, se spunea că «dă prost la CV» dacă stai într-un loc de muncă mai puțin de 1 an. Personal, am stat și șapte luni și cinci ani. Ce a contat cel mai mult, atât pentru mine, cât și, cel mai probabil, pentru companiile pentru care am lucrat, a fost sentimentul că, împreună, contribuim la crearea unui lucru valoros. Banii? Da, sunt foarte importanți însă, oricât de mult ai plăti, se va găsi cu siguranță cineva care să ofere și mai mult. E o cursă fără sfârșit”.
O cursă pe care o câștigă doar acele companii care realizează că „resursele umane” nu sunt doar ceva ce poate fi exploatat la nesfârșit, ci și ceva ce trebuie hrănit și în care investești. În plus, după cum consideră Alina Stepan, „altfel, se încălzește planeta și rămâne fără combustibil…”!