Succesul la feminin
Putem să clasăm cazul ca fiind unul extrem. Femeia „e dusă cu capul“, o maşină de vânzări şi comisioane non-stop. Dar trebuie să admitem că, din ce în ce mai frecvent, succesul unei femei în afaceri e descris în mass-media astfel. E acesta cel mai dezirabil portret?
N-am un răspuns definitiv, dar am ceva învăţăminte din perspectiva proiectelor de consultanţă de transformare organizaţională în care am fost implicat în ultima vreme. În toate situaţiile în care femeile încearcă să conducă echipe asemenea bărbaţilor, ele, echipele lor şi rezultatele au de suferit. Atunci când, în actul conducerii, femeile fac apel la ceea ce le diferenţiază de bărbaţi, toată lumea are de câştigat.
În genere, bărbaţii au pornirea de a cuceri „teritorii” prin luptă. Femeile au darul, vocaţia de a crea şi dezvolta relaţii. Pentru business şi leadership, ăsta e un ingredient de felul oxigenului în natură. Paradigma secolului XXI e capacitatea de colaborare. Toate noile tehnologii împing lumea spre acest fel de a coabita şi de a obţine rezultate, în toate domeniile. Deşi se lasă greu, România va trebui să urce rapid în acest tren sau va rămâne, din nou, pe dinafară. Mai ales că avem un motiv în plus.
E clar pentru noi, toţi, unde ne-a adus incapacitatea autohtonă a majorităţii bărbaţilor de la conducerea instituţiilor sau a firmelor de a crea relaţii de încredere şi durabile: un peisaj politic irespirabil, o administraţie centrală disfuncţională şi o mulţime de companii preocupate mult mai mult de luptele interne decât de succesul extern.
Leadershipul feminin, autentic feminin, poate opri această tendinţă perdantă, poate debloca acest măcinător conflict de egouri imature şi perpetuu obsedate de recunoaştere individuală. Poate face asta însă doar dacă rezistă modelului majoritar pe care îşi propune să-l schimbe: autoritar, dihotomic, în control, tranzacţional. Contramodelul nu se traduce prin lipsă de fermitate, ci prin una aşezată în altă parte, în importanţa de a descoperi, înţelege şi aplica feluri în care putem reuşi împreună mai degrabă decât separat. Nu e o diferenţă de nuanţă, ci una de esenţă. Şi, ca orice esenţă, la început se distribuie în cantităţi mici, până se obişnuieşte lumea cu noul.
Cosmin Alexandru este partener în firma de consultanţă Wanted Transformation Consultancy şi participă, alături de ceilalţi trei asociaţi, la proiecte de transformare de organizaţii, de echipe sau individuale. Un punct prioritar al intervenţiilor îl reprezintă stilurile de conducere a oamenilor care influenţează decisiv cultura, procesele şi rezultatele unei companii. Anterior, Cosmin a lucrat 5 ani în consultanţă de branding şi strategie şi peste 12 ani ca director general al firmei de cercetare de piaţă GfK România.
Articol preluat din Revista Cariere de martie. Pentru detalii legate de abonare, click aici