Studiu: Patriarhatul împiedica femeile să ajungă lider
„S-a dovedit că problema nu se remediază de una singură, și ca abordarea laissez-faire, a neimplicării, nu a funcționat. Nu putem continua să discutăm și să găsim explicații pentru motivele pentru care există mai puține femei în roluri de CEO și top management, sau pentru persistența inegalităților în remunerație,” spune Mara Swan, vicepreședinte executiv responsabil pentru managementul talentelor în cadrul ManpowerGroup. „În condițiile în care liderii identifică o cultură masculină înrădăcinată ca principala cauză a nereprezentării femeilor, dar majoritatea liderilor înșiși sunt bărbați, este clar că sunt multe de făcut. Dacă companiile se raportează serios la includerea mai multor femei în roluri de leadership, incluzând în mod real pe piața muncii jumătate din talentele disponibile, atunci trebuie să treacă de la programe și progrămele la o schimbare a culturii organizaționale. Trebuie să transforme discuțiile în acțiune.”
Generația Y (millennials) este convinsă că va fi cea care va atinge paritatea de gen. 100% dintre femeile și 93% dintre bărbații lider din generația Y împărtășesc această opinie, însă consideră că până la obținerea unui teren egal pentru femei și bărbați vor trece 22, respectiv 20 de ani. Comparativ, femeile din generația Z și tradiționalistă opinează că va mai dura 18 ani, iar bărbații 14 ani. Cei mai optimiști sunt liderii din regiunea Asia-Pacific, care estimează că nivelarea terenului va dura încă 13 ani, iar cei mai pesimiști liderii din Europa, care estimează ca va dura 19 ani. Cercetarea identifică o corelație între regiunile unde există un lung istoric de abordare a problemei parității prin programe și politici tradiționale, de resurse umane, și pesimismul liderilor.
Majoritatea respondenților consideră că flexibilitatea este importantă în atragerea femeilor în roluri de leadership. În cazul femeilor din generația Y accentul cade pe amplasarea flexibilă (posibilitatea de a derula munca de oriunde), iar femeile din generațiile X și tradiționalistă (baby boomers) subliniază opțiunile flexibile în general, și accentul pe performanță, nu prezenteism (prezența și numărul de ore petrecute la locul de muncă). Bărbații pun accentul pe orarul flexibil, respectiv tehnologii care permit opțiuni flexibile.
58% dintre liderii chestionați consideră că responsabilitatea de crea condiții pentru liderii femei este a organizațiilor, nu a individului, dar există diferențe între sexe și generații cu privire la alocarea răspunderii. Astfel, atât liderii bărbați cât și liderii femei din generațiile X și tradiționalistă, consideră că principalii responsabili sunt lideri seniori, dar femeile consideră că rolul principal trebuie să fie al CEO-ului. Liderii de ambele sexe din generația Y consideră că răspunderea aparține tuturor, dar în mod îngrijorător 30% din liderii femei din generația Y consideră că nimeni nu-și asumă această răspundere.
„Atragerea femeilor în structurile de leadership nu este doar o chestiune etică. În condițiile în care ele reprezintă jumătate din talentele disponibile de piața muncii și jumătate dintre consumatori, este vorba de o logică de business sănătoasă, care permite diversitatea de opinii și decizii mai bune,” a precizat Jonas Prising, CEO ManpowerGroup.