Stresul nostru cel de toate zilele
Stresul – un rau necesar?
Stresul este necesar in anumite situatii! El creeaza adrenalina care ne ajuta sa luptam. In zilele noastre, nu avem oportunitatea sa reactionam si sa eliminam surplusul de adrenalina din organism. Unii au nevoie de mai multa adrenalina decat altii, iar stresul poate deveni daunator, atunci cand nu putem sa il controlam. Reactiile tipice ale organismului sunt: hipertensiune arteriala, boli digestive, boli de piele, boli de ficat etc. Sunt oameni dependenti de stres care cauta provocari si evenimente stresante, pana cand organismul spune STOP!!!
In Marea Britanie, de exemplu, aproximativ 40 de zile lucratoare pe an se pierd din cauza efectelor stresului, iar bolile cauzate de stres au costuri de pana la 3% din PIB.
Managementul timpului si auto-organizarea reduce efectele stresului si ne ajuta sa ne mentinem sanatosi. Poate ca ar fi bine sa planificam in agenda timp pentru gandire, timp pentru distractie, timp pentru prieteni si timp pentru propria persoana.
Semnalele stresului
Fizice: reflexe nervoase, cum ar fi rosul unghiilor, strangerea pumnilor, strangerea falcilor, pocnirea degetelor, scartaitul dintilor, aplecarea umerilor, ciupirea fetei cu unghiile, batairea picioarelor, atingerea parului etc.
Schimbari de dispozitie: anxietatea, depresia, apatia, vinovatia, rusinea, neajutorarea, frustrarea, furia si ostilitatea, iritabilitatea, nelinistea.
Comportament: agresivitatea, insomnia, exagerarile, lasate lucrurile neterminate, vorbitul prea incet ori prea tare, iesirile emotionale.
Tehnici de inlaturare a stresului
Planifica-ti timpul!
Planifica-ti activitatea!
Aloca-ti timp in agenda pentru propria persoana – fie pentru a sta pur si simplu linistit, fie pentru masa, fie pentru sport. Fa acest lucru regulat si asigura-te ca acest timp alocat este de neatins!
Stabileste-ti un grup de sprijin! Probabil ca exista anumite persoane cu care vorbesti mai des si in prezenta carora te simti confortabil. Pastreaza legatura cu acesti oameni. Fii alaturi de ei, iar ei vor fi alaturi de tine.
Foloseste tehnicile de relaxare!
Practica in mod regulat un sport sau mergi foarte mult pe jos!
Nu te lasa tentat de falsii stimulatori, precum alcoolul sau tutunul. Ei tind sa ascunda doar problema sau sa o amane.
Locul de munca – sursa de stres sau provocare?
Locul de munca joaca un rol foarte important in vietile noastre, reprezentand nu numai o sursa de castig, ci si principala modalitate de recunoastere sociala.
Desi poate fi o provocare continua, prin care ne testam potentialul si capacitatile, acesta poate constitui si o sursa veritabila de stres. Nesiguranta, programul de lucru prelungit, conflictele de roluri, exigentele profesionale ce depasesc resursele, sunt numai cateva cauze ce pot declansa starea de tensiune si frustrare. Insa, in limite normale, stresul profesional poate fi considerat un element pozitiv, activand si mobilizand resursele individuale. In acest caz, este un ingredient important in indeplinirea unei sarcini provocatoare, stimuland productivitatea si creativitatea, fiind acel rau necesar in indeplinirea misiunii.
Din pacate, limita dintre efectele pozitive si cele negative este destul de sensibila, si, de foarte multe ori, greu de perceput. Confruntarea repetata cu agentii stresori poate duce la pierderea controlului si la aparitia efectelor negative ale stresului profesional. Printre factorii care pot produce stresul la locul de munca putem aminti:
- – Nesiguranta locului de munca;
- – Solicitarile prea mari si presiunile pe termen lung;
- – Sarcini de munca monotone si repetitive;
- – Nepotrivirea dintre sarcini si competente; dificultatea sau imposibilitatea rezolvarii unor probleme;
- – Stilul de conducere;
- – Neimplicarea in luarea deciziilor;
- – Relatiile interpersonale;
- – Conditiile de lucru;
- – Lipsa recunoasterii;
- – Lipsa posibilitatilor de promovare;
- – Nemultumirea materiala;
- – Factori personali (neincrederea in sine, lipsa controlului etc.)
Fiecare meserie are momente de stres transpuse in diverse situatii. Ceea ce pentru unii poate constitui un job stresant, pentru altii poate fi o provocare. Nivelul de toleranta difera de la o persoana la alta, depinzand de abilitati, pregatire si valori. Putem evita sau macar reduce starea de disconfort prin cunoasterea performantelor profesionale si a propriilor potentialitati, intelegerea reala a modului in care ne indeplinim sarcinile de munca: ce randament avem, ce asteapta de la noi organizatia in cadrul careia ne desfasuram activitatea si cum raspundem solicitarilor acesteia. Un mediu de lucru profesionist, cu un climat organizational benefic, cu posibilitati de dezvoltare si promovare, cu un sistem corect de compensare, nu poate decat sa incurajeze individul si sa-i recunoasca performantele.
Ceea ce ni se intampla,
ni se datoreaza
N-am auzit pe nimeni pana acum care sa nu se planga ca este stresat. De altminteri, este la moda sa fii stresat, lumea obisnuindu-se cu un mod de a gandi extrem de pagubos: „numai cine nu munceste nu este stresat”.
Daca va asteptati sa gasiti in acest articol definitia stresului, a factorilor ce-l cauzeaza si a metodelor de prevenire/combatere a acestuia, va recomand sa intoarceti pagina… nu de altceva, dar va veti pierde vremea cautand conceptele sus-enuntate. Ce-si propune aceasta analiza este sa sparga paradigmele legate de stres si sa scoata in evidenta faptul ca, desi un adevarat flagel, stresul ni se cam datoreaza…
Uneori stresul este perceput ca fiind atat de mare, incat apar nemultumiri deschise legate de locul de munca, de seful ierarhic, de parteneri (furnizori, clienti, colegi) etc. Si astfel, persoanei ii scade vizibil randamentul, fapt ce atrage dupa sine masuri concrete din partea companiei, masuri care nu fac altceva decat sa acutizeze stresul existent, dandu-i angajatului toate motivele sa se auto-victimizeze.
Procesul de auto-victimizare nu este nici un lucru nou, nici unul neobisnuit, avand in vedere faptul ca in sistemul nostru de invatamant, la o varsta frageda, se studiaza „Miorita”. Nu contesta nimeni valoarea literara a acestei balade, insa va propun sa analizam impactul psihologic pe care-l are „Miorita” asupra copilului in formare (viitorul angajat). Ne invata cumva „Miorita” sa adoptam o atitudine proactiva in fata problemelor? Nicidecum! Eroismul ciobanului moldovean este dat in aceasta opera literara tocmai de capacitatea lui de a „lua lucrurile asa cum sunt”. Imi si imaginez cum ar fi sunat „Miorita” daca izvorul de inspiratie ar fi fost cultura popoarelor germanice sau nordice: pai, afland de planul colegilor de breasla, asa ar fi pus ciobanul moldovean mana pe o ghioaga… atunci sa fi vazut de unde apare eroismul…
Nici nu ma mir ca, la astfel de izvoare culturale, romanii se plang in continuare de efectele „drobului de sare”.
Uitam prea adesea ca ceea ce ni se intampla ni se datoreaza, iar acceptarea de catre angajat a unei conjuncturi care i se pare extrem de nefavorabila, cu atat mai mult. Este foarte adevarat ca, de cele mai multe ori, stresul la care este supus angajatul este legat de jobul lui, insa nu trebuie uitat ca in viata profesionala a fiecaruia dintre noi exista parti bune (care se constituie intr-o suma de multumiri) si parti mai putin bune (suma nemultumirilor). In momentul in care cineva imi vorbeste despre stresul de la locul lui de munca si despre cat de rau ii este acolo, mi-e foarte clar ca, totusi, suma multumirilor lui este mai mare decat suma nemultumirilor – altfel ar parasi compania la care lucreaza.
Nimeni nu angajeaza pe cineva cu forta, dupa cum nimeni nu poate „tine” un angajat cu forta intr-o companie, astfel incat, cel putin in faza de angajare, noul intrat in firma gaseste anumite avantaje in a colabora cu respectiva companie. Ulterior, este foarte adevarat, aceste lucruri se mai schimba. Insa faptul ca angajatul nu paraseste firma demonstreaza ca, pe undeva, „ii e bine”. Ce poate insemna acest „bine”?
- – nu are unde altundeva sa se duca;
- – ii convine salariul (sau altceva: program de lucru, masina de serviciu etc.), dar nu-i place managementul companiei (cum este tratat, organizarea etc.);
- – ii e frica de schimbarea locului de munca.
Nu voi vorbi acum despre atitudinea angajatilor care „trateaza boala, in loc sa o previna”. Ideea pe care vreau sa o evidentiez este ca, desi stresul este una dintre cele mai des invocate surse de insatisfactie profesionala, ne-am obisnuit fie sa-l luam ca atare, plangandu-ne neajutorati de existenta acestuia, fie sa-l folosim ca pe un instrument de marketing personal („sunt stresat – sunt important”).
Paradoxul este ca, desi cele aproape 22 de milioane de romani reprezinta un grup extrem de eterogen, comportamentul acestora este, din nefericire, unul unitar: „stresul este ceva care ni se intampla…”.
Succes!… si nu uitati: „Ceea ce ni se intampla, ni se datoreaza!”
Don’t Work Too Hard
(Cateva metode simple de a evita stresul la locul de munca)
Cum ar fi sa lucrezi doar 4 ore pe zi, doar noua luni pe an, castigand cu toate acestea foarte bine si avand libertatea de a face ce vrei cu timpul tau liber?
Judecand dupa previziunile facute cu un secol in urma, cam asa ar trebui sa arate viata fiecaruia dintre noi astazi. Cu toate acestea, in ciuda faptului ca avem in jur nenumarate instrumente care ar trebui sa ne ajute sa ne economisim eforturile (acasa si la serviciu), lucrurile nu stau tocmai roz: in opinia economistilor de la Harvard, comparativ cu 50 de ani urma, in anii ’90 oamenii lucrau exact o luna in plus pe an.
O explicatie simpla ar fi aceea ca, de exemplu, masina de spalat automata a dus de fapt la cresterea timpului petrecut cu aceasta activitate, intrucat rufele care inainte erau duse la curatatorie au inceput sa fie curatate acasa (simultan cu cresterea standardelor in materie de curatenie!). In general, aparitia unui astfel de echipament scade efortul investit, dar duce la cresterea timpului petrecut in activitatea respectiva, astfel incat, de fapt, care este cantitatea de munca.
In fond, nu asa trebuia sa se intample si dupa inventarea mesageriei vocale, a telefoanelor mobile, a faxurilor si a e-mail-ului? Cei mai multi dintre noi vorbim acum cu mult mai mult la telefon, suntem frecvent intrerupti din ceea ce facem si suntem coplesiti de cantitatea de informatii ce ne parvin. In vreme ce cantitatea de munca nu a scazut.
Pentru un angajat, consecintele sunt stresul, epuizarea, eventual chiar boala, in vreme ce pentru un angajator vorbim despre cresterea fluctuatiei angajatilor si scaderea performantei.
Aceasta a condus multe companii la ideea ca rezolvarea (fie ea si partiala!) a acestei probleme poate insemna un grad mai mare de retentie a angajatilor celor mai buni. Adica, o buna investitie!
O serie de studii recente arata ca recunoasterea problemelor pe care le au angajatii in gasirea echilibrului serviciu-viata personala se numara printre primele cinci motive ale loialitatii angajatilor fata de companie.
Managerii ar trebui sa poata observa semnele care arata suprasolicitarea angajatilor lor: lucreaza constant peste program, lucreaza in timpul pauzei de pranz, lucreaza, desi sunt bolnavi, isi iau de lucru acasa, sunt mereu cu sufletul la gura in preajma termenelor-limita, sunt frustrati, nu isi iau concedii s.a.m.d. Din pacate, rareori angajatii care sunt suprasolicitati vor spune managerului lor acest lucru, motiv pentru care acesta trebuie sa-si foloseasca intuitia. In plus, o comunicare deschisa, de buna calitate, poate contribui la diminuarea simptomelor enumerate mai sus.
Pentru a elimina intr-o oarecare masura stresul, cateva aspecte ar trebui avute mereu in vedere:
Folositi-va timpul pentru a realiza sarcinile importante. Cei mai multi dintre noi avem tendinta de a incepe cu acele sarcini care ne plac mai mult sau care sunt mai simple, pentru ca ne place sa gustam sentimentul lucrului dus la bun sfarsit. Din pacate, timpul petrecut in aceste sarcini poate genera si mai mult stres, intrucat sarcinile importante ajung sa fie mereu amanate.
Faceti un raport al propriei activitati, pentru voi insiva. De fiecare data cand incepeti sa lucrati la un proiect nou, notati data, ora si timpul petrecut efectiv cu acel proiect. In acest fel, ulterior veti putea identifica mai precis factorii perturbatori.
Fixati-va obiective zilnice. Cand va fixati agenda zilei, plecati de la premiza ca, inevitabil, va aparea ceva neasteptat. Pastrati intotdeauna o rezerva de timp pentru astfel de evenimente.
Evitati sa faceti promisiuni legate de termenul la care veti termina un proiect. Daca trebuie sa mentionati o data sau o ora anume, fiti cat mai prudenti. In conditiile in care in mod constant veti duce la bun sfarsit o sarcina mai devreme si/sau mai bine fata de termenul-limita, veti reusi sa aveti o imagine buna in companie si, in acelasi timp, veti reduce stresul.
Este foarte bine sa va doriti si chiar sa incercati sa depasiti asteptarile celor din jur, dar evitati sa deveniti obsedat de perfectiune.
Delegati sarcinile de rutina.
O alta idee ar fi sa eliminati intreruperile. Stabiliti-va cand anume, in cursul zilei, veti da telefoanele pe care trebuie sa le dati si cand veti raspunde la e-mail-uri. In rest, activati-va casuta vocala. Creati un mesaj de raspuns automat care le va spune celor care va scriu ca mesajul lor a fost primit si ca le veti raspunde in 24 de ore (ceea ce o sa si faceti!) – evitati in acest fel incercarile repetate de a va contacta doar pentru a avea o astfel de confirmare!
Nu faceti din problemele altora propriile voastre probleme. Cu alte cuvinte, daca cineva va arunca o minge, nu este neaparata nevoie sa o si prindeti. Atunci cand cineva vine la voi cu o problema, incercati sa va limitati contributia si nu va apucati de rezolvarea ei voi insiva daca nu este cazul.
Cand va simtiti coplesiti de situatie, spune-ti-o! (cei mai multi dintre sefi prefera sa stie daca aveti dificultati) – dar oferiti si solutii. De exemplu, daca nu reusiti sa respectati termenul-limita al unui raport extrem de important si de complex, oferiti o versiune condensata a acestuia. Veti castiga astfel timp pentru a duce la bun sfarsit versiunea completa (eventual, veti primi si sprijinul altor colegi).
Desigur, aceste tehnici nu va vor duce prea curand in lumea aceea feerica pe care o aminteam la inceputul acestui articol, dar va pot ajuta sa diminuati stresul cu care va confruntati si astfel sa va bucurati de o viata nu numai activa, dar si mai calma.