Strategia ta pentru continutul online este, in acelasi timp, o strategie de recrutare
Cam la fel ca in cazul secetei, exista mai multi factori care contribuie la aceasta criza. Primul este legat de generatiile din care provin angajatii. Pe masura ce angajatii din generatia “Baby Boomers” ies la pensie, ei lasa in urma lor joburi libere pe care angajatii mai tineri nu sunt suficient de “echipati” ca sa le ocupe.
Cel de-al doilea factor este recesiunea. La apogeul recesiunii, 60% dintre oamenii care compuneau forta de munca activa planuiau sa-si caute joburi noi odata ce economia urma sa isi revina. Dupa ce economia si-a revenit, 54% dintre companii i-au pierdut, in doar 6 luni, pe unii dintre cei mai buni si mai talentati angajati pe care-i aveau. Acesti “agenti liberi” – oameni care nu au niciun angajament care sa le restrictioneze actiunile – cer ca jobul si compania pe care le aleg sa aiba o cultura a muncii unica si sa le ofere niste oportunitati de dezvoltare care sa fie competitive in comparatie cu oferta celorlalte companii.
Iar in conditiile in care sursa tot mai restransa de potentiali angajati este formata din niste oameni care sunt mai “mobili” decat au fost vreodata, concurenta dintre potentialii angajatori este apriga. Responsabilii cu recrutarea din corporatii ofera solutii provizorii, dar exista o cale mai buna prin care pot fi atrasi si pastrati oamenii talentati.
Atunci cand este creat si publicat asa cum trebuie, continutul digital poate avea asupra resurselor umane acelasi impact transformator pe care-l are in domeniul marketingului. Este simplu: continutul grozav atrage oameni grozavi si ii incurajeaza pe oamenii care-l creeaza sa ramana in compania in care sunt angajati.
Imagineaza-ti ca femeia care este candidatul ideal pentru jobul liber din compania ta gaseste un articol pe care l-ai publicat intr-o revista externa. In timp ce citeste articolul, ea intelege mai profund segmentul de piata reprezentat de industria in care opereaza compania ta. Apoi, dand click dupa click pe postarile ce marcheaza prezenta voastra in retelele de socializare online, ea ajunge treptat sa fie absorbita de continutul postat de echipa ta. Postarile voastre de pe blog, discutiile de pe LinkedIn si tweet-urile se reunesc pentru a crea o imagine clara, care-i arata ce inseamna si cum este sa lucrezi in compania ta. Candidata are un sentiment de conexiune fata de cultura din compania ta si decide sa-si trimita CV-ul.
La interviu, ea se dovedeste a fi o buna cunoscatoare a strategiei de afaceri urmata de compania ta. Ea intelege industria in care activati si are o imagine clara a modurilor in care poate contribui la cresterea afacerii voastre. In timp ce alte interviuri erau rigide si formale, acesta este purtat ca o conversatie obisnuita si este palpitant.
Candidata primeste jobul. Fiindca are acces la tot continutul vostru digital – deci si la cel intern, dedicat numai angajatilor companiei – training-ul ei este gestionat si directionat, in mare parte, de catre ea insasi; de asemenea, acest training incepe imediat. Aceasta noua angajata este pregatita sa adauge valoare chiar din momentul in care intra in echipa ta.
Si totusi, o simpla pagina pe LinkedIn nu va duce la o inversare completa a rezultatelor obtinute pana atunci in urma eforturilor pe care le-ai depus pentru recrutare. Pentru a folosi continutul digital in asa fel incat sa fie un instrument eficient de recrutare, va trebui sa instaurezi niste strategii si niste procese care sa mearga pana in profunzime. Desi este foarte probabil ca departamentul de marketing sa fie cel care depune cea mai mare parte din munca necesara pentru a crea continutul, trebuie sa tii cont de faptul ca daca in compania ta exista o izolare rigida a departamentelor, ce nu permite circulatia informatiilor si colaborarea veritabila intre departamente, acest lucru va semnala moartea continutului tau. Efortul trebuie depus in colaborare, prin contributia tuturor: a oamenilor tai din departamentul de HR, a celor din PR, a celor din vanzari, precum si a echipelor care se ocupa de prezenta companiei in retelele de socializare.
• Ca un prim pas, incorporeaza obiectivele tale de HR in strategia ta generala privind continutul. Cum veti ajunge la potentialii candidati? Cum va puteti diferentia compania, astfel incat sa iasa in evidenta fata de celelalte companii care vor sa atraga noi angajati?
• Pornind de la acest prim pas, creeaza un sistem si implementeaza-l. Desemneaza-i pe cei care sunt experti in subiectul articolelor si, in general, al continutului pe care urmeaza sa-l publicati, apoi stabileste un calendar editorial, astfel incat fiecare sa stie ce trebuie sa scrie si cand sa scrie. Inainte de a porni, toate “rotitele” – incepand de la scriere si editare si pana la postarile de pe paginile voastre din social media – trebuie sa fie aliniate din punct de vedere strategic.
• Este esential sa ai un sistem bun, dar acest sistem nu va garanta ca vei avea si un continut bun. In timpul procesului creativ, autenticitatea trebuie sa fie o prioritate plasata mai presus de orice alt criteriu. Auto-promovarea explicita si directa nu va face decat sa deterioreze credibilitatea companiei tale si a departamentului de HR, asa ca incurajeaza-i pe oamenii din echipa ta sa comunice, prin continutul destinat potentialilor candidati, niste puncte de vedere originale si niste moduri de intelegere profunde. Altfel iti irosesti resursele. Un studiu realizat de Edelman, cea mai mare firma de PR din lume, a dezvaluit faptul ca, atunci cand se pune problema de a afla mai multe lucruri despre o companie, publicul are mai mare incredere in angajatii companiei decat in CEO-ul sau. Acest rezultat este logic. La urma urmei, angajatii sunt cei care duc batalia din prima linie a frontului. Ei au toate motivele sa prezinte lucrurile asa cum sunt in realitate. De aceea, este in interesul tau sa construiesti “tribune” facute “la comanda”, deci adaptate la caracteristicile vorbitorilor, pentru oamenii din echipa ta. Atunci cand cei mai buni angajati ai tai spun ceea ce gandesc, ei atrag oameni care gandesc la fel. Iar exprimarea personala este o parte vitala din setul de “ingrediente” care ii face pe angagati sa se simta pretuiti si impliniti.
• In final, asigura-te ca urmaresti sa vezi ce impact are continutul tau si ca monitorizezi in mod regulat acest impact. “Captarea” adreselor de email ale utilizatorilor, cu ajutorul unui element de continut ce poate fi descarcat de catre ei, iti permite sa observi cum interactioneaza ei cu documentele, datorita faptului ca faci asocierea dintre identitatea lor si actiunile lor. Acele date sunt indispensabile pentru “plivirea” candidatilor de calitate scazuta. La urma urmei, daca un aplicant nu-si face timp sa-ti citeasca continutul, acest fapt ar trebui sa te faca sa te intrebi daca el sau ea chiar poate fi, cu adevarat, omul cel mai potrivit pentru job.
Continutul iti umanizeaza brandul de companie; ofera o fereastra spre sufletul companiei, iar atunci cand angajatii tai cei mai buni au “o voce” si au ceva de spus pentru candidatii potentiali, poti sa ai foarte multe de castigat.
John Hall este CEO-ul Influence & Co., o companie care ajuta brandurile sa-si castige si sa-si amplifice puterea de influenta.