Stiinta punctului pe I in afaceri
Post it pe mintea interlocutorului
De ce nu-ti poti permite "sa bati campii" cu gratie intr-o intalnire de afaceri sau intr-o sedinta de board? Pentru ca "time is money" si nimeni nu este dispus sa plateasca din buzunarul propriu pentru balbaielile sau confuziile tale.
Este esential ca atunci cand te afli in fata unei audiente sa nu-i declansezi cascatul si nerabdarea, ci sa-i pastrezi vie atentia. Pentru asta, trebuie sa vorbesti intotdeauna la subiect si sa nu pierzi din vedere interesul auditorului. Daca vrei ca ideile tale sa ramana prezente in mintea celorlalti si dupa ce ti-ai incheiat speech-ul, este bine sa stii ca discursul trebuie sa indeplineasca trei mari calitati: claritate, concizie, impact.
Usor de spus, greu de facut: toate acestea nu se pot obtine la intamplare, numai daca nu cumva esti un orator innascut. Altfel, trebuie sa-ti structurezi in prealabil vorbirea, dar mai ales gandirea.
Cum sa gandesti "pe picioarele tale"
Stiinta structurarii discursului si a disciplinarii mintii te ajuta sa fii convingator in orice situatie: sa raspunzi cu promptitudine si coerent cand esti prins in focul unei dispute, sa-ti adaptezi limbajul celui mai neobisnuit auditoriu si sa faci fata obiectiilor fara sa te pierzi cu firea.
Cea mai eficienta modalitate de structurare a unui discurs este aceea in trei pasi: daca folosesti mai multe elemente, risti sa nu mai fi urmarit. O posibilitate este ordonarea in functie de criteriul timp: iti permite filtrarea rapida si logica a faptelor, mai ales atunci cand se asteapta din partea ta un raspuns prompt.
De exemplu, daca te afli in pozitia de sales manager si ti se cere o situatie rapida a vanzarilor, iti poti grupa informatiile relevante in: aspecte care au afectat vanzarile trecute, obiective prezente si strategii de vanzare viitoare. Sau, daca trebuie sa vorbesti despre implementarea unei serii de schimbari, este util sa-ti structurezi planul in trei pasi temporali: sunt lucruri pe care trebuie sa le facem acum, altele in maximum trei luni si ultimele pana la sfarsitul anului.
Ceea ce v-am prezentat mai sus a fost doar un "dop de pepene", cum ar spune Ken Everett, unul dintre expertii cursului "Think on your feet", furnizat de Interact. Daca "gustul" vi se pare interesant, training-ul aduce, pe langa aspectele teoretice, si foarte multe aplicatii. Nu se rezuma la expunerea tehnicilor de comunicare, ci ofera si abilitatea de a le stapani: este ca diferenta din artele martiale dintre a cunoaste o miscare de lupta si a o exersa sub indrumarea maestrului.
De retinut: intr-un singur caz este preferabil sa nu fi clar, concis si convingator – atunci cand vorbesti in prezenta concurentei despre tehnicile de comunicare pe care le-ai invatat.