Startup-urile, lovite de instabilitatea economică
Înmatriculările de startup-uri au scăzut cu 19,6% în primele 10 luni din 2014 față de anul precedent. Numărul anual de înmatriculări de noi afaceri s-a diminuat constant de la vârful din 2008, de 144.239, cu o ușoară revenire în 2011, până la 124.816 de noi firme înmatriculate în 2013.
Numărul scăzut de noi înmatriculări înseamnă un număr mai redus de locuri de muncă. În Uniunea Europeană, 85% din numărul de locuri de muncă create post-criză au fost asigurate de startup-uri.
Citeşte şi: IMM-urile vor crea 600.000 de locuri de muncă în 2015
Anul trecut s-a semnalat reorientarea antreprenorilor români înspre IT și învățământ în detrimentul agriculturii. Dintre sectoarele nefinanciare, cele mai populare sectoare de activitate pentru startup-urile românești în 2014 au fost învățământul, cu 18,8% mai multe înmatriculări, informație și comunicații, cu 8,94%, și comerțul cu ridicata și amănuntul, cu 5,38%.
Regiunea unde s-au înmatriculat cele mai multe firme în 2014 a fost zona municipiului București, cu 11.648 de înmatriculări. Pe locul doi se situează Cluj, cu 4.074, și Bihor, cu 3.468 de înmatriculări.
Cele mai slabe zone în materie de inițiativă antreprenorială din România sunt Covasna cu 552 de înmatriculări și Ialomița cu 674 de înmatriculări.
Programele de educație antreprenorială continuă să fie una dintre soluțiile pentru stimularea inițiativei antreprenoriale în rândul tinerilor și echiparea potențialilor antreprenori cu cunoștințele necesare pentru a valorifica potențialul inovator și creativ pe care îl au afacerile la început de drum.