Spune-mi cum comunici, CA SA-TI SPUN CAT DE BUN MANAGER ESTI!
Conform revistei International Journal of Information Management, 80% dintre companii vad in comunicarea scrisa cea mai mare problema a angajatilor, in vreme ce 90% dintre managerii de top admit ca este o abilitate esentiala in afaceri. Comunicarea in scris reprezinta un atu pentru manageri in momentul in care acestia vor sa-i influenteze eficient pe cei din jurul lor: fie angajati, fie parteneri de afaceri. Aceasta abilitate poate fi de un real ajutor in motivarea angajatilor sau in situatii de schimbare organizationala. Un mesaj scris fara sens poate duce la demotivarea angajatilor, scaderea productivitatii si implicit a profitului. Mai mult, el poate dezavantaja un manager care doreste sa incheie o afacere foarte profitabila si care, de asemenea, este interesat de o dezvoltare a propriului networking.
Neincrederea in propria persoana, teama de a fi judecat, perceptia de inutilitate a mesajului transmis, presiunea constanta a timpului, stresul, neraportarea la receptor ca la o fiinta umana constituie cateva dintre motivele pentru care multi manageri se simt neputinciosi cand vine vorba de a redacta o circulara, de a scrie un proiect sau un simplu e-mail. Ele isi pot gasi rezolvarea prin participarea la un training sau workhop de specialitate, prin citirea unor carti de psihologie aplicata sau prin diverse alte metode creative mai putin costisitoare, cu rezerve de timp si de energie mult mai mari.
Explorarea propriei creativitati la birou
Ancorarea este o metoda de activare psihologica a propriei creativitati chiar din fata propriului birou. Ea poate fi folosita de oricine intampina dificultati de a transmite un mesaj prin scris si care doreste o rezolvare la aceasta problema, inclusiv de manageri. Inainte de a stabili scopul si obiectivele textului pe care il au de scris, tot ce au de facut acestia este sa-si aminteasca un moment placut din viata lor – confort, liniste sufleteasca, multumire si inspiratie – cand au reusit cu adevarat sa puna fara dificultate propriile ganduri pe hartie. Daca doresc ca aceasta amintire sa apara ori de cate ori au nevoie sa scrie un mesaj cu sens, ei pot "pastra" energetic aceasta experienta pe umar, pe brat sau in lantisorul de la gat. Astfel, cand au nevoie ca ideile lor sa "curga" fluviu, este suficient sa atinga acea parte a corpului sau acel obiect pe care l-au simtit in momentul amintirii placute. Aceasta actiune are mai multe sanse de succes daca inainte de a scrie, managerii isi dau seama ca persoana careia vor sa-i scrie este o fiinta umana si daca ar incerca sa simta si sa gandeasca exact cum ar face-o aceasta.
De asemenea, multe persoane intampina dificultati de a se concentra pe ceea ce doresc sa transmita prin scris din cauza "vocilor" care le "bantuie" mintea. Acestea nu sunt semne de boala psihica, ci sunt expresii auditive ale temerilor pe care le experimenteaza fiecare persoana de-a lungul vietii. Unele spun: "nu e bine ce scrii", "nu va citi nimeni ce ai scris tu", iar altele spun: "nu te va crede nimeni pe cuvant", "e inutil sa scrii" sau "te vei face de rusine". Ele pot fi "impacate", daca se ajunge la o intelegere. Din punct de vedere psihologic, ele actioneaza ca niste copii care doresc atentie. Pentru ca acesti "copii" sa fie cuminti, este necesar ca ei sa aiba un program de "audienta". Deci, pentru a evita sa pierdem informatia esentiala pe care vrem sa o transmitem prin scris, este foarte important sa ne propunem sa ascultam acea "voce" intr-un moment in care suntem dispusi sa facem acest lucru. Simpla incercare de a o alunga din minte nu o va face sa dispara pentru totdeauna. E nevoie de timp pentru a afla mai multe informatii despre ea. De aceea, e bine sa fim siguri de decizia noastra, deoarece "vocea" va aparea cand am "programat-o" noi.
Folosirea acestei metode creative ii ajuta pe manageri sa se relaxeze, sa alunge propriile "voci", sa se cunoasca pe sine si sa gaseasca eficient propriile resurse pentru a avea o buna comunicare in scris. Ii ajuta sa-si foloseasca creativitatea la maxim in conditii de stres si de timp limita. De asemenea, beneficiile se vad si la nivel de relationare cu angajatii si cu partenerii de afaceri.
Comunicarea in scris: o "cheie" pentru toate "usile"
Indiferent cum o facem, toti spun ca este foarte important sa comunicam cu ceilalti. In toate librariile se gasesc carti care ne spun cum sa comunicam eficient in cat mai putini pasi. Totusi, foarte putini autori, traineri sau simpli comunicatori subliniaza importanta comunicarii in scris. Acest lucru se aplica si managerilor, care de multe ori nu-si dau seama ca a se face intelesi prin ceea ce scriu ii poate ajuta sa-si pastreze angajatii, sa incheie mai usor colaborari si parteneriate si sa faca networking la fel de bine ca atunci cand ar comunica fata in fata cu acestia.
SPACE a fost folosit pentru prima data in Romania de catre Sid Jacobson in cadrul trainingului The Power Process: effectiveness and creativity in writing. Evenimentul a fost organizat de catre revista Cariere si Comunicators in parteneriat cu Mind Master in data de 12 martie 2008 la Crowne Plaza.
Sid Jacobson este considerat un expert in aplicarea tehnicilor NLP in educatie si training, psihoterapie si abilitati de comunicare. Este directorul The South Central Institute of Neuro-Linguistic Programming si are o experienta de peste 20 de ani in traininguri pentru profesionisti. Este autorul cartilor The POWER Process: An NLP Approach to Writing si Solution States: A Course in Solving Problems in Business With the Power of NLP.