Split TVA: Aproape 98% dintre antreprenorii din România nu susţin această măsură
Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) a realizat în perioada 8 august – 28 august 2017 o consultare care a vizat evaluarea impactului pe care ]l va avea instituirea plății defalcate a TVA în mod obligatoriu, sub forma unui sondaj derulat prin intermediul site-ului acestei asociaţii.
Respondenţii, în număr de 818, au afaceri de tipul:
- 54,1% microîntreprinderi,
- 19,7% întreprinderi mici, 18,4% întreprinderi mijlocii,
- 5,9%întreprinderi mari,
- 1,9% alte forme juridice.
Întrebați dacă susțin aplicarea split TVA, 97,5% dintre participanţii la sondaj au răspuns negativ. De asemenea, 97,5% din aceştia au menționat că instituirea acestei măsuri va avea efecte negative asupra activității lor.
Printre cele mai importante dificultăți sau efecte negative considerate de respondenți că vor fi generate de plata defalcată a TVA, au fost menționate:
– creșterea birocrației (97,5%): dublarea numărului de plăți, măsuri suplimentare de verificare și de management pentru TVA (obligația contribuabililor de a determina/verifica contul de TVA, obligația de a vira direct la bugetul de stat suma reprezentând TVA aferentă achizițiilor de la furnizorii/prestatorii care nu le-au comunicat un cont de TVA și de a notifica acest fapt furnizorilor/prestatorilor),
– afectarea cash flow-ul și blocarea banilor, deoarece pentru procedurile ANAF nu sunt prevăzute sancțiuni – 89,90%,
– costuri bancare suplimentare cu noul cont, comisioane bancare suplimentare – 86,20%,
– costuri suplimentare pentru contribuabili generate de modificarea sistemelor informatice contabile – 85,50%,
– efort semnificativ de implementare tehnică, având în vedere termenul foarte scurt de aplicare – 81,00%,
– neclarificarea tuturor aspectelor procedurale (exp. pentru factoring, rețineri de garanții de bună-execuție, sume achitate pe baza facturilor de decontare, în numele și contul altei persoane impozabile, compensări, etc.) – 78,1%.
De asemenea, la întrebarea “Ce efecte pozitive asupra activității dvs. considerați că vor fi generate de plata defalcată a TVA?”, 98,5% dintre respondenți au considerat că nu există niciun efect pozitiv.
CE ÎNSEAMNĂ SPLIT TVA?
Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA sunt obligate de la 1 ianuarie 2018 să dețină și să gestioneze un cont de TVA pentru încasarea și plata TVA aferente operațiunilor taxabile (achiziții de bunuri/servicii, livrări de bunuri/prestări servicii).
În perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017, agenții economici pot opta pentru aplicarea facultativă a plății defalcate a TVA, aceștia beneficiind de unele facilități (anularea penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, în anumite condiții; acordarea unei bonificații de 5% la plata impozitului pe profit sau, după caz, a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor).
De asemenea, se instituie obligația persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA de a vira în contul de TVA în maximum 7 zile lucrătoare de la încasare TVA aferentă facturilor emise înainte de 1 ianuarie 2018 sau, după caz, înainte de data la care aplică opțional mecanismul, precum și contravenții și sancțiuni specifice.
Citeşte reacţiile specialiştilor legate de split TVA: