Sef Serviciu Credite
Scopul functiei: Seful Serviciului Credite coordoneaza activitatea administratorilor (ofiterilor) de credit si raspunde de portofoliul de credite al sucursalei. Este una dintre cele mai complexe si mai solicitante activitati din cadrul unei sucursale de banca.
Postul are rolul de a creste volumul portofoliului de credite, in conditii de risc cat mai scazut. In principal, este vorba de riscul de credit – din diferite motive, banca este expusa riscului de a nu mai primi inapoi sumele avansate sub forma de imprumut.
In cele mai multe banci, se cumuleaza responsabilitatea evaluarii riscului de credit, a mentinerii relatiei cu clientul de la primul contact pana la rambursare, precum si a bunei administrari a fiecarui credit si a portofoliului in general. Postul presupune responsabilitati de management: al oamenilor si al cresterii portofoliului in conditii de risc.
Responsabilitati cheie:
- gestioneaza portofoliul de credite al sucursalei si reprezinta sucursala in raport cu riscul de credit asumat si al evolutiei portofoliului;
- este membru in comitetul de credite al sucursalei;
- poate asigura rolul de adjunct al directorului sucursalei (multi dintre sefii serviciului credite devin directori de sucursala);
- angajeaza sucursala cu drept de "semnatura a doua" sau "semnatura intai" in relatia cu tertii – in unele situatii, seful serviciului credite poate semna documente care se refera si la alte activitati ale sucursalei;
- urmareste intocmai aplicarea normelor si a procedurilor de creditare, de la acordare pana la rambursarea completa a sumelor datorate;
- semneaza ca reprezentant al bancii toate contractele de credit acordate de sucursala, precum si celelalte contracte adiacente (de gaj, de fidejusiune, de ipoteca etc.);
- stabileste obiective pentru ofiterii de credit si urmareste indeplinirea bugetului sucursalei in ceea ce priveste acordarile de noi credite;
- controleaza in detaliu toate documentele si actele dintr-un dosar de credit pregatit de analistii de credit;
- urmareste corecta evaluare a garantiilor si viziteaza clientii pentru a verifica garantiile oferite la credite;
- culege permanent informatii de piata referitoare la riscul pietei, al fiecarei industrii si al clientilor;
- coordoneaza, controleaza si se implica direct in evaluarea si analiza riscului de credit pentru fiecare client;
- este unul dintre principalii responsabili in promovarea unei noi solicitari de credit catre comitetul de credite; in acest scop, ia masuri de intocmire corecta si argumentata a fiecarui dosar si analize de credit;
- urmareste ca fiecare solicitare de credit sa obtina o rezolutie de la toate persoanele si/sau comitetul de credit care are competenta in acel caz, conform regulilor interne;
- urmareste ca fiecare solicitare de credit sa obtina o rezolutie intr-un anumit interval de timp, conform regulilor interne ale bancii;
- urmareste ca platile din credit sa se faca numai in conditiile aprobate de comitetul de credit care are competenta in acel caz. (scopul creditului, costuri, garantii, durata, rambursare, asigurari etc.);
- controleaza si ia masuri pentru corecta reprezentare a semnatarilor contractelor de credit;
- ia masuri de monitorizare a situatiei financiare a fiecarui client dupa acordarea creditului;
- urmareste situatia rambursarilor fiecarui credit si ia masuri ca ofiterii de credite din subordine sa tina permanent legatura cu clientii, in vederea rambursarii integrale si la timp, conform scadentarelor, a sumelor datorate;
- ia masuri ca ofiterii de credite sa urmareasca si sa semnaleze cat mai din timp eventualele situatii de deteriorare a capacitatii de rambursare a clientilor – in aceste cazuri, participa la analiza masurilor celor mai adecvate de recuperare a sumelor datorate;
- in cazuri de intarziere a platilor datorate sau de anticipare a unor asemenea intarzieri, propune comitetului de credite masuri de redresare a situatiei si/sau de recuperare a sumelor;
- la completa rambursare a creditelor, aproba degrevarea bunurilor de ipoteca si gaj;
- are relatii directe cu clientii, urmareste personal ca ofiterii de credit sa contacteze permanent noi clienti, precum si clientii cu credite in derulare, participa direct la vizite periodice si discutii cu acesti clienti;
- este raspunzator de corecta inregistrare a creditelor si a evolutiei acestora in evidentele bancii;
- ia masuri de raportare completa, cu acuratete si la timp, a situatiei creditelor acordate de sucursala, fiind direct raspunzator de informatiile comunicate.
Cunostinte
Seful Serviciului Credite trebuie sa:
- cunoasca in detaliu normele interne si pe cele ale bancii centrale, precum si legislatia aplicabila in domeniu;
- aiba cunostinte avansate de finante si contabilitate, in asa fel incat sa inteleaga exact situatia financiara a clientilor sai si sa propuna acestora cea mai adecvata solutie de finantare;
- cunoasca practica din piata bancara romaneasca;
- aiba cunostinte cat mai avansate in domeniul managementului, al vanzarilor si al servirii clientilor.
Capacitati:
- de a gasi echilibrul intre o riguroasa administrare a riscului de credit si o atmosfera de lucru profesionala si agreabila;
- de a motiva, urmari si facilita performanta ofiterilor de credit, in vederea cresterii portofoliului in conditii de siguranta;
- de a interpreta informatii in mod rapid si corespunzator si de a lua decizii in conformitate cu legile, reglementarile si politicile interne;
- de a pregati rapoarte complete si precise.
Experienta si educatie:
- in general, este obligatorie o experienta relevanta de analist de credite;
- studii de specialitate (preferabil, finante si/sau contabilitate, dublate de un training consistent in vanzari);
- experienta de lucru in sucursala este preferabila (exista analisti de credite si in afara sucursalei bancii).