Secretul IBM Romania? Fidelitatea si pasiunea pentru IT a angajatilor!
.
Ce inseamna sa lucrezi
pentru IBM?
Desi lucrurile se schimba intr-un ritm halucinant in industria IT, am sesizat un paradox: fidelitatea exista. Oamenii tind sa ramana perioade indelungate si sa isi doreasca o dezvoltare pe verticala, nu pe orizontala. Ce ii atrage insa in campul magnetic al IBM?
In afara de birourile deschise si prietenoase, de albastrul specific IBM care scalda peretii si mobila, exista un sentiment anume de apartenenta pe care l-am sesizat la toti cei cu care am stat de vorba in IBM. Desi sunt oameni diferiti, de formatii profesionale diverse, toti spun ca mediul de lucru din IBM le ofera provocarile de care au nevoie, ca profesionisti, astfel incat sa nu se plictiseasca niciodata de munca lor.
„In IBM, fiecare zi e o noua provocare, apar mereu clienti noi, produse noi… Lumea IT e condusa de o singura lege: legea schimbarii. E un mediu de lucru atat de dinamic si de competitiv, incat nu ai nici o sansa sa te plictisesti”, spune Gabriel Ciucu, PCD& System Sales Manager. Gabriel Ciucu implinise in ziua dinaintea interviului 4 ani de lucru in IBM.
„Tot timpul invat cate ceva, ceea ce imi mentine intelectul <
„Suntem dependenti unii de altii si nu numai ca lucram in echipa, dar in numeroase ocazii lucram <
Mihai Nastasescu, Manager of Business Partners Organization, spune ca mediul multicultural constituie si pentru el un factor motivant: „Pot face inconjurul lumii stand la birou! Si este interesant ca actionam sinergic, in echipa, cu oameni din alte parti”, povesteste Mihai Nastasescu, care lucreaza de 10 ani in IBM. Imaginea de brand a companiei conteaza, de asemenea, foarte mult: „Purtatorul de drapel in IT la nivel de strategie este IBM!”
„In IBM, exista o varietate foarte mare de experiente prin care treci. Eu sunt aici din 1999 si am avut oportunitati de formare profesionala deosebite”, apreciaza Sorin Visan, Manager of Software South East Area& Romania.
In Romania, apreciaza Bogdan Balaci, Large Accounts Manager, procesul de crestere al companiei este foarte accelerat, atat in materie de oameni, cat si de oportunitati. „Cateodata este stresant datorita cantitatii imense de energie consumate, dar dinamismul afacerii te tine in forma”, spune el. Un factor motivant este si faptul ca IBM nu prezinta doar un tip de produse, ci toata gama de produse IT, software si hardware. „Nu intervine niciodata rutina in vanzari!”, explica Balaci.
Acelasi climat de lucru este un factor motivant si pentru Sofia Zainea, Communications Manager, care se afla in echipa IBM inca de la inceputurile companiei in Romania. „Am lucrat dintotdeauna in domeniul IT, dar la IBM provocarile de fiecare zi, dinamismul si spiritul de inovatie ale companiei mi-au creat satisfactii profesionale in toti anii acestia. Mereu IBM anunta ceva nou: produse, solutii, parteneriate strategice, achizitii noi!”, spune Sofia Zainea, mentionand achizitionarea de catre IBM a companiei Ascential Software, recent anuntata.
„Nu exista angajat al IBM Romania, ci al IBM pur
si simplu!”
IBM Romania are in prezent aproximativ 200 de angajati, din care 45% lucreaza in divizia de servicii, explica Gabriela Balanescu. Particularitatea companiei, spune directoarea de resurse umane, este ca, din punct de vedere organizatoric, IBM este o companie cu structura matriceala, in care „fiecare angajat apartine in egala masura atat departamentului si organizatiei locale, cat si liniei de business din compania-mama”.
„Oamenii din IBM Romania sunt mai temperamentali, pasionati la maximum de ceea ce fac, ambitiosi!”, povesteste Cateluta Cucu.
Gabriela Balanescu, Human Resources Manager, spune ca romanii „sunt foarte hotarati in ceea ce fac, au o putere de munca fantastica, se implica cu pasiune in fiecare lucru pe care il fac”.
Dar angajatii sunt altfel in fiecare filiala, spune Mihai Nastasescu. „Am petrecut 9 luni la IBM in Viena. Interesant acolo era sistemul de lucru flexibil, se lucra din <
Formator de specialisti
IBM a castigat in 2003 premiul acordat de Camera de Comert Americana in Romania si Asociatia pentru Relatii Comunitare pentru programul „IBM e-business Academy”. Acesta nu este insa singurul program de responsabilitate civica dezvoltat de IBM . Potrivit Gabriellei Pacso, principalele domenii pentru care IBM dezvolta astfel de programe sunt: educational, caritabil si de sprijinire a persoanelor cu handicap. „IBM a lansat de curand programul <
IBM se ocupa de vanzarea de sisteme hardware si solutii software, dar este cunoscuta mai ales prin aplicatiile customizate pentru companii: „IBM nu produce aplicatii la cheie, ci le personalizeaza”, explica Gabriel Ciucu. Sorin Visan arata ca cele cinci branduri IBM – WebSphere, DB2, Lotus, Tivoli si Rational – constituie un standard pentru anumite companii multinationale in toate filialele acestora de pe glob.
Tendinta in piata IT este insa de deplasare a oportunitatilor din zona PC-urilor catre cea a serviciilor complexe (servere, solutii integrate, software de afaceri), spune Bogdan Balaci. „Piata a evoluat fantastic in ultimii 2-3 ani si din 2007 acest trend se va accelera”, explica Balaci.
Pe plan intern, in IBM exista numeroase programe de training si dezvoltare tehnica si manageriala. Cateluta Cucu vorbeste despre pregatirea manageriala a angajatilor IBM: „IBM organizeaza seminarii obligatorii de management, acordand astfel managementului resurselor umane importanta pe care o merita. Exista si un program MBA de patru ani , dezvoltat impreuna cu o universitate din Marea Britanie, care este oferit angajatilor cu perspective de promovare manageriala”.
IBM informal
In fiecare an, angajatii din IBM au ocazia sa se simta bine impreuna intr-un mediu mai putin oficial la petrecerea de Craciun sau cand ii serbeaza pe castigatorii concursului „Cel mai bun coleg”. Interactiunea intre departamente prezinta si aspecte inedite: rand pe rand, oamenii dintr-un department organizeaza o petrecere tematica (de genul „flower power”, „Valentine`s Day”) la care isi invita toti colegii. „Nu exista un loc special. In definitiv, oamenii sunt cei care transforma locul, nu-i asa?”, spune Gabriela Balanescu.
„Avem o echipa de tenis de camp, participanta si castigatoare la competitiile de profil. Prin tot ceea ce facem, noi, cei din IBM Romania, suntem o echipa de castigatori!”, conchide Gabriela Balanescu.