Secretele vorbitului in public
Ce au in comun toate acestea?
Raspunsul este simplu: prima impresie. Felul in care o creezi va avea un impact foarte puternic in perceptia publicului.
Articolul de fata are scopul de a-ti oferi cateva idei clare si concrete despre primele secunde cand vorbesti in public.
Cum captezi atentia? Ce spui? Cum spui? Cat spui?
Pentru ca astfel de situatii sunt foarte des intalnite in viata de zi cu zi, banuiesc ca le vei putea aplica si in alte arii decat cele deja descrise in primul paragraf.
Vorbitorii motivationali folosesc numeroase tactici pentru captarea atentiei si "incalzirea atmosferei" atunci cand au audiente mari. O parte dintre aceste metode pot fi folosite si in grupuri mici.
Printre ele se numara o serie de "secrete" ce tin mai curand de felul in care iti gestionezi emotiile si de "pregatirea terenului" decat de stiinta.
Iata in continuare cinci astfel de modalitati prin care vei putea crea o prima impresie favorabila unui grup (apoi o a doua, o a treia etc…)
Lucreaza cu imagini
Pregateste imagini captivante care sa ilustreze exact ce ai tu de spus. Cu cat imaginile sunt mai "la obiect", cu atat ajuti mai mult audienta sa realizeze conexiuni mentale. Imaginile usor amuzante pot fi foarte utile pentru destinderea atmosferei. Totusi, nu exagera cu imaginile. Important este ca in mintea auditoriului sa ramana imaginea ta, nu o secventa de fotografii.
Daca nu este adecvat sa folosesti imagini proiectate, gandeste-te pur si simplu ce simbol vizual ai putea folosi pentru a atrage atentia (de exemplu: o fotografie, o floare, un ursulet de plus, un tricou inscriptionat cu un text semnificativ etc.).
Invita pe altcineva sa te prezinte
Specialistii numesc aceasta metoda – credibilitate externa.
Practic, atunci cand altcineva te prezinta, ceea ce spune va fi mult mai repede crezut decat daca ai vorbi tu despre propriile tale merite. Aceasta metoda nu poate fi folosita in toate ocaziile, insa atunci cand merge are un efect de credibilizare aproape instantanee in ochii publicului. Iti sugerez sa "pregatesti terenul" convenind cu persoana care urmeaza sa iti faca introducerea ce anume va spune. Important este ca mesajul sa fie scurt si la obiect.
Te invit sa iti imaginezi urmatorul lucru interesant:
Foloseste cuvinte cu incarcatura emotionala puternica. In fraza de mai sus, cuvintele "imaginezi" si "interesant" au menirea de a capta atentia mai usor. Daca as fi spus de exemplu: "Iti prezint urmatoarea idee…", exprimarea in sine este seaca si nu are sanse prea mari de a starni curiozitatea. (Un alt cuvant extrem de util din aceeasi categorie este "Secret".)
Sa trecem asadar la urmatorul secret:
Sa va povestesc ce mi s-a intamplat…
Incepe cu o poveste. O poveste pe care o cunosti foarte bine te scapa de stresul inceputului. In plus, este probabil cel mai simplu mecanism prin care poti transmite emotie catre audienta. Creeaza-ti o "tolba" cu astfel de povesti care sa se potriveasca in diverse ocazii. Cand spui povesti, ar fi bine ca ele sa te contina. Ceea ce ti s-a intamplat tie este unic si te implica emotional si pe tine, nu numai pe cei din public.
Creeaza-ti o "reclama personala"
Daca ai avea la dispozitie doar un minut ca sa te prezinti, ce ai spune ? Dar daca ai avea doar 30 de secunde?
Recent am fost pus intr-o astfel de situatie la un eveniment de networking. Dintre zecile de participanti, numai patru sau cinci au reusit sa transmita o imagine corecta, fara sa epateze gratuit si fara sa isi minimizeze inutil importanta. Mi-am dat atunci seama cat de important (a se citi esential) este sa stii dinainte ce vrei sa spui.
Sugestie: scrie un text de o jumatate de pagina, memoreaza-l si apoi cere-le prietenilor parerea despre cum l-ai putea imbunatati. Exista numeroase ocazii in care vei avea nevoie de o astfel de "reclama personala". De fiecare data cand cineva te intreaba cu ce te ocupi, e un bun prilej sa o folosesti.
Inspiratie !