ScubaNet II – bune practici de cautare pe Internet
In articolul anterior, "ScubaNet – scufundari in Internetul de adancime", am expus principalele motive pentru care avem nevoie de anumite tehnici si abilitati de cautare atunci cand folosim Internetul pentru documentare. Acum veti afla un set de bune practici pentru cautarea si documentarea de pe Internet.
Cautarea la 360^0
Descrierea cautarii este un exercitiu mental prin care privim problema noastra la 360 de grade. Care este subiectul cautarii? Din ce perioada sa fie datate rezultatele? Din ce arie geografica sau in ce limba dorim sa avem informatii? In ce format sa fie acestea? Exista sinonime sau omonime in termenii pe care ii caut? Raspunzandu-ne la aceste intrebari, putem salva zeci de minute pierdute si generam un set de rezultate relevante pentru noi.
Focalizarea/defocalizarea cautarii
Cele mai mari motoare de cautare care isi disputa intaietatea in Internet sunt Google, Yahoo si MSN. Acestea au si cele mai mari baze de date de informatii indexate din web. De obicei, prima cautare numara un set simplu de cuvinte-cheie si va genera un numar mare de rezultate. Nu pierdeti timpul navigand prin zecile de pagini returnate. Este vremea sa focalizati cautarea prin introducerea de noi cuvinte de cautare. Puteti sa folositi cuvinte tehnice pentru a creste relevanta rezultatelor sau puteti sa excludeti rezultatele din domenii care nu va intereseaza. Folositi cu incredere
operatorii logici sau formularele de cautare avansata pe care un motor de cautare vi le ofera. Mai multe detalii despre operatorii logici puteti gasi pe Wikipedia la
http://en.wikipedia.org/wiki/Boolean_logic.
In situatia in care nu gasiti informatii sau acestea sunt prea putine, aplicati tehnica defocalizarii. Eliminati cuvintele-cheie sau schimbati termenii specifici ori tehnici cu unii generali, alternativi. Greselile de scriere sunt omenesti si acestea pot sa ascunda anumite rezultate, asa ca incercati sa folositi in cuvintele-cheie si greselile uzuale.
Verificarea informatiilor
Nu luati de bune informatiile pe care le gasiti, mai ales daca vi se par spectaculoase. Treceti-le prin urmatoarea logica de verificare: cine este autorul lor, cand au aparut, au fost preluate de undeva sau aceasta este sursa lor originala, cata incredere putem avea in sursa, se pot verifica aceste informatii din alte surse independente? Folosind urmatorul link puteti afla mai multe despre evaluarea continutului de pe web:
http://library.albany.edu/usered/eval/evalweb/.
Acoperirea
Folositi cel putin cele trei motoare de cautare generale indicate. Folositi, de asemenea, motoarele dedicate specifice domeniului. Daca va intereseaza informatii din blogosfera, este important sa folositi si un motor specializat cum ar fi cel de pe site-ul http://www.technorati.com/.
Internetul de adancime
Internetul de adancime este util, mai ales atunci cand dorim informatii de ultim moment, care inca nu au aparut in bazele de date ale motoarelor de cautare, nefiind indexate de catre acestea. Pot fi noi joburi listate, ultimele noutati sau schimbari de ultima ora in programele de zbor. Mai cautam in Internetul de adancime atunci cand avem nevoie de informatii depozitate in baze de date, cum ar fi: directoare de telefoane sau de persoane, informatii despre companii etc. Pentru a avea acces la aceste informatii este util sa cunoastem sursele unde pot fi plasate acestea. De exemplu, daca ma intereseaza informatii publice despre companiile din Romania, pot sa apelez la bazele de date ale Ministerului Finantelor, la serviciul online al ONRC sau la un catalog privat (www.listafirme.ro).
Cu acest algoritm si cu inspiratia voastra in a inventa cei mai relevanti termeni de cautare, nu va trebui sa petreceti mai mult de 10-30 de minute pentru a gasi setul optim de informatii. Restul timpului il puteti folosi citind, aprofundand si analizand informatiile astfel obtinute.