Salariile specialistilor in marketing
Pachetele salariale in marketing pot varia, de la cateva sute de euro pentru juniori, pana la cateva mii de euro in cazul directorilor de marketing. Daca realizam un top al domeniilor in care se acorda cele mai avantajoase salarii pentru specialistii in marketing, acesta este format din FMCG, teleco-municatii si farmaceutice, acest lucru fiind explicabil prin raportul direct intre complexitatea postului, dinamica pietei si nivelul de remunerare. Astfel, un absolvent angajat pe postul de Marketing Assistant va obtine un salariul net minim de 400 euro. Salariile cresc pe masura ce avansam la persoanele cu o expe-rienta de aproximativ doi ani in marketing, pe pozitii de Marketing Executive sau Marketing Planner si vorbim despre sume situate in jurul a 600 – 800 de euro net.
4.000 de euro pentru un Marketing Manager
O specializare foarte importanta in marketing si foarte cautata de angaja-tori este cea de Brand/Product Manager. Pentru nivelul de juniorat se poate porni de la 700 – 800 de euro, mergand apoi spre 1.200 – 1.600 de euro pentru anga-jatii cu 3-4 ani experienta. Nivelul sala-rial al unui Senior Brand Manager este cuprins intre 1.700 si 2.400 de euro, iar in cazul in care responsabilitatile incre-dintate se intind la nivelul mai multor tari, salariul poate depasi aceste sume. Pentru pozitia de Marketing Manager, salariul minim este de 1.500 de euro si poate atinge un maxim de 4.000 – 5.000 de euro. Diferentele salariale pentru aceeasi pozitie se datoreaza pe de-o parte "dezechilibrului" pietei, dar si unor aspecte obiective care sunt luate in calcul, dincolo de titulatura postului, precum: cifra de afaceri generata de brand, buget, acoperire nationala sau internationala.
Bonusuri de 20%
Alaturi de salariul lunar net, compa-niile aplica si diverse scheme de bonifi-catii, incluzand bonusuri periodice si/sau alte beneficii extrasalariale. Acestea sunt oferite in functie de experienta si nivelul de specializare al angajatului, de obiectivele si natura postului si in functie de politica de remunerare si marimea companiei. In ceea ce priveste bonusu-rile, nu toate companiile ofera bonusuri membrilor echipei de marketing. Politica de bonificatie este mai rar uzitata in cazul specialistilor din marketing decat in cazul echipelor de vanzari, iar daca exista, aceasta se va aplica trimestrial sau anual.
In general, bonusurile trimestriale pot merge pana la 20% din salariul net. Astfel, un director de marketing poate obtine un bonus anual care sa reprezinte in jur de 10 – 15% din valoarea salariului pe un an. In functie de politica companiei, beneficiile extrasalariale pot include: tichetele de masa, telefon, abonament la o clinica medicala privata. O exceptie este postul de Marketing Manager, care poate beneficia de orice beneficiu agreat pentru nivelul de top management, cum ar fi: masina, telefon, asigurari diverse atat pentru el, cat si pentru familia sa, abona-ment medical la o clinica privata, plan de pensii, programe de training etc.
Multinationale vs. locale
In ceea ce priveste salariile oferite de companiile multinationale, nivelurile salariale sunt usor mai ridicate, cu apro-ximativ 20 – 30%, in comparatie cu cele oferite de companiile nationale. Aceasta diferenta salariala este raportata si explicabila si prin natura, incarcarea si respon-sabilitatea postului, chiar daca titula-tura postului este aceeasi. De-a lungul anilor insa, aceste diferente salariale s-au estompat; probabil acum cativa ani am fi vorbit despre diferente care mergeau pana la 50%. Atenuarea a fost determinata de mai multi factori, iar dezvoltarea si maturizarea pietei este unul dintre ei. In prezent, pe piata exista companii locale care s-au dezvoltat foarte mult si a caror putere financiara si pozitie au crescut.
Aceste companii au inceput sa fie din ce in ce mai constiente de concu-renta, atat de cea locala, cat si de cea multinatio-nala. In plus, tot mai multe companii locale au inceput sa inteleaga rolul depar-tamentului de marketing, mai exact plus valoarea pe care un re-branding, o campanie promotionala sau de comuni-care le-o poate aduce. In special pentru posturile de middle sau top management, aceste companii au urmarit aducerea in echipe a unor specialisti foarte buni, cu "scoala de marketing". In acest caz, nive-lurile salariale discutate nu doar ca nu sunt mai mici, dar in anumite cazuri pot chiar depasi nivelul oferit de o multi-nationala. Spre deosebire de companiile multinationale, care sunt adesea "incor-setate" de grile de remunerare stricte, companiile locale au o politica salariala mai flexibila, unde decizia este luata local, de catre GM/presedinte/actionari si isi pot plati "omul" si nu "postul", in acest fel.
Concluzii
Romania s-a confruntat cu o cres-tere continua a salariilor, uneori aceasta inregistrand un ritm accelerat, iar unul dintre motivele principale care a condus la o asemenea crestere a fost aparitia pe piata romaneasca a unui numar mare de companii multinationale sau nationale care, in mod firesc, au avut nevoie de echipe de profesionisti.
Un alt motiv a fost dezvoltarea si cres-terea importantei activitatii "departa-mentului de marketing" in companii. In ambele cazuri, pentru a atrage resurse de o cat mai buna calitate, companiile au supralicitat, oferind niveluri salariale mai mari decat nivelul mediu al pietei. In plus, intelegand raportul dezechilibrat intre cerere si oferta, pretentiile candi-datilor au crescut.
In prezent, lucrurile au inceput sa se mai aseze si pe piata din Romania. Acesta stabilizare este posibil sa se dato-reze faptului ca anumite praguri au fost deja atinse, mai ales pentru pozitiile de director de marketing, unde salariile sunt comparabile cu cele din Occident. Mai mult decat atat, in viitorul apropiat se estimeaza ca piata muncii va deveni previzibila, iar cresterile salariale mai moderate. Practic, salariul oferit trebuie raportat la ROI pentru companie.