Salariile managerilor din FMCG
Putem vorbi de o plaja destul de larga de salarii in industria FMCG, in masura in care companiile vizate sunt fie (1) reprezentante sau filiale ale unor companii multinationale, fie (2) companii locale de distributie si/sau productie.
(1) In cazul companiilor multinationale, nivelurile salariale sunt destul de ridicate, in comparatie cu firmele locale. Daca ne referim concret la aceste plaje salariale, se poate vorbi despre sume cuprinse intre 4.000 si 6.000 de euro net pe luna pentru un post de Director General, 2.500 – 3.500 de euro pentru persoane care ocupa posturi de Director National de Vanzari si 1.000 – 2.000 de euro pentru persoanele care ocupa pozitii precum cea de Director Zonal de Vanzari.
Pe langa aceste posturi, ar trebui, de asemenea, mentionate si cele care se incadreaza in departamente precum Marketing, Financiar, Resurse Umane si, in unele situatii, chiar Productie. In acest moment, nivelul salarial pentru o persoana care ocupa un post de Marketing Manager variaza intre 2.500 si 4.000 de euro net pe luna, un Director Financiar castiga intre 2.500 si 4.000 de euro net pe luna, iar la nivel de HR Manager salariile variaza intre 1.800 si 3.500 de euro net. In cazul posturilor de Director de Productie, salariile variaza intre 2.000 si 3.000 de euro net pe luna.
(2) In ceea ce priveste companiile locale, salariile mentionate anterior ar trebui reduse cu un procent de pana la 50%, in anumite cazuri, exceptie facand situatiile in care s-a recrutat personal din companiile multinationale.
Daca facem o comparatie intre salariile din Romania si cele din tarile Central si Vest Europene pentru pozitii similare, putem observa similitudinea nivelurilor salariale. Acest lucru a fost remarcat si de catre majoritatea potentialilor investitori in tara noastra, care, de multe ori, au fost surprinsi de nivelurile salariale ale managerilor de la noi.
Pana in momentul de fata, Romania s-a confruntat cu o crestere progresiva a nivelurilor salariale, in unele momente, aceasta crestere fiind chiar mult accentuata. Exista mai multe motive care au dus la aceste cres–teri, dintre care cele mai importante sunt urmatoarele:
- aparitia pe piata din Romania a din ce in ce mai multe companii multinationale sau locale, care, in mod firesc, au avut nevoie de echipe de profesionisti; in acest context, pentru a putea atrage resurse de o cat mai buna calitate, companiile au supralicitat, oferind salarii mai mari decat nivelul mediu al pietei; practica s-a generalizat in timp tocmai pentru a permite accesul la aceasta resursa de calitate.
- odata cu impunerea cotei unice de impozitare, majoritatea persoanelor ce aveau negociat salariul la valoarea sa bruta au beneficiat peste noapte de cresteri salariale, in unele cazuri spectaculoase, datorita faptului ca angajatorii au aplicat acest nou sistem de impozitare in favoarea lor.
Pe langa salariile mentionate anterior, majoritatea companiilor aplica si diverse scheme de bonificatie, in functie de politicile proprii. Astfel, pentru pozitiile de Director General, este in general vorba de procente din salariu sau un anumit numar de salarii pe care detinatorul postului respectiv il poate incasa bianual sau anual, in functie de indeplinirea obiectivelor de companie sau de indeplinirea obiectivelor individuale care, la acest nivel, se traduc de fapt prin obiective de companie. Pentru posturile din departamentul de vanzari, este in general vorba de un procent din cifra de vanzari realizata.
In general, ponderea bonusurilor in total venit anual difera in functie de pozitia detinuta, neavand insa neaparat o pondere foarte mare. Diferenta de la aceasta regula este facuta de posturi precum cel de General Manager si Director de Vanzari, in cazul carora bonusul oferit are o pondere destul de ridicata (uneori de 25-30% din total venit anual). Pe langa sistemele de bonificatie, majoritatea companiilor practica acordarea altor beneficii angajatilor sai. Cele mai raspandite sunt, in general, asigurari medicale la diverse clinici private, asigurari de viata sau, in unele cazuri, chiar actiuni ale companiei.