Românii sunt mult mai atenți și critici atunci când aleg compania pentru care vor să lucreze
Inițiat în iunie 2012, cea de-a doua ediție a studiului își propune să ajute angajatorii să înțeleagă așteptările potențialilor angajați, punctele tari și punctele slabe ale companei și să-și construiască în mod informat un brand de angajator de succes.
Conform studiului, ținând cont de contextul precar economic, angajații caută în primul rând să verifice dacă potențialul angajator este un loc de muncă sigur, verificând pe internet situația financiară a firmei, iar la interviu sunt atenți la starea locației și a echipamentelor.
„Frecvența nerespectării promisiunilor făcute la angajare a generat un nivel ridicat de suspiciune și a crescut importanța seriozității companiilor în decizia de alegere a angajatorului. Rolurile s-au inversat, angajatii îșii aleg jobul, iar interviul de angajare este din ce în ce mai mult un test pentru angajator”, a declarat Ioan Simu, General Manager, Mercury Research
În prima etapă a studiului, compania de branding pentru angajatori Inspire Business a stat de vorba cu peste 100 de manageri de resurse umane ale marilor companii din România, o concluzie a acestor discuții fiind că majoritatea companiilor au luat deja decizia de construire a unui brand de angajator, a unei imagini corect reflectate care să atragă cei mai buni angajați, iar cele mai multe companii se află în prezent în faza de eficientizare a strategiei de brand ca angajator.
„Am avut nevoie să întelegem mai mult decât locul pe care ne aflam în topul angajatorilor, am avut nevoie să aflam cum suntem percepuîi, cum se explică nivelul de atractivitate al companiei și ce ar trebui să facem pentru a deveni mai atractivi. De aceea am inițiat acest studiu, care s-a dovedit util în 2011 și va fi și mai util în 2012. Pe lângă concluziile primei etape, așteptăm cu nerabdare finalizarea studiului cantitativ ale cărui rezultate vor fi date publicității în luna septembrie și care vor ajuta la definirea strategiei de brand de angajator”, a declarat Anca Haiduc, HR Manager la Danone România.
Rezultatele primei etape
Neîncredere crescută
Există o neîncredere crescută a potențialilor angajați față de ceea ce li se promite: salariul și beneficiile, condițiile de muncă. Pentru a verifica, viitorii angajați se uită pe forumuri online pentru a afla nemulțumirile angajaților existenți, încearcă să evalueaze corectitudinea firmei prin prisma impresiei făcute de posibilul viitor șef și se asigură de soliditatea companiei și, implicit, de siguranța jobului verificând rezultatele financiare ale companiei angajator.
Mai greu de motivat
Cariera în sine nu mai este un factor atât de motivant, deoarece pare îndepărtată și nesigură în situația precară a economiei actuale. De aceea angajații sunt mai greu de motivat în a “da totul”. Deși banii sunt foarte importanți, ei nu asigură decât că viitorul angajat va avea o prestație satisfăcătoare mai degrabă decât performanță.
Ce îi convinge?
O parte dintre concluziile studiului arată că angajații pot fi convinsi de un viitor șef care, chiar dacă nu este viitorul lor cel mai bun prieten, totuși pare corect, o persoana cu care simt că pot comunica și care nu îi va înșela. Îi convinge și atmosfera creată de colegi: optimism, atitudine pozitivă și senzația că va exista solidaritate sau un colectiv în care simt că se pot integra. Locul de munca este al doilea cel mai important loc din viață și aspectul social este din ce în ce mai important.
Ce este de făcut?
„Un angajator de succes este cel care va folosi interviul de angajare nu doar ca o metodă de evaluare, ci și ca metodă de a «vinde»locul de muncă potențialilor angajați”, a declarat Ioan Simu, General Manager, Mercury Research. Elementele importante pe care le iau în considerare candidații, și pe care angajatorul este bine să le sublinieze, sunt: înțelegerea și sprijinul între colegi, dotările companiei (care sunt principalul indicator pentru condițiile de lucru), seriozitatea (reflectată în respectarea promisiunilor legate de salariu, plata la timp, beneficiile extra-salariale, sarcinile alocate și fișa postului, încheierea de contracte de muncă pe perioadă nedeterminată) sau soliditatea financiară a companiei.