Roberto Musneci: Piața de advocacy se schimbă,”nu mai merge doar să cunoști pe cineva”
Roberto Musneci este omniprezent la evenimentele de business. În februarie a lansat în calitate de vicepreședinte Aspen Energy Lab o nouă inițiativă în sectorul energetic – o platformă prin care sunt antrenați în dezbateri lideri din alte domenii, cu scopul de a lărgi masa critică a oamenilor interesaţi de domeniul energiei. Participanții sunt reprezentanţi ai sectorului privat şi public, consultanți, cercetători, ONG-iști şi reprezentanți ai mass-media, care pot oferi o varietate de perspective privind teme de guvernanță economică și socială, conexe domeniului energiei.
Roberto Musneci spune că piața de advocacy este în continuă schimbare, la nivel internațional, nu doar în România, iar modelul de afacere pe care se construiește acum, consultanța, este unul bazat pe specialiști, pe oameni care cunosc afacerile în profunzime. „Credem că industria noastră de advocacy, de comunicare strategică, de lobby, spuneți-i cum vreți, se schimbă. Adică din advocacy prin relații respectiv cunosc pe cineva într-un domeniu/instituție și pot să argumentez, e legitimă această formă, dar are o valoare foarte scăzută în momentul de față și ne mișcăm spre un model care îmi place foarte mult, care e lobby sau comunicare strategică, pe argumente. Mai precis, în momentul când ai posibilitatea de a vorbi cu cineva, din domeniul privat sau public, trebuie să dai argumente foarte bine documentate pentru a susține teoria sau problema de care te ocupi. Ce înseamnă acest lucru pentru modelul nostru organizațional? Înseamnă că se renunță la modelul organizațional orizontal, adică am relațiile și pentru oricine vine la mine eu pot crea niște oportunități pentru acea companie”.
Roberto Musneci spune că în acest moment, nu numai în România sau în Estul Europei dar și în Italia, Marea Britanie, SUA și în alte țări consultanța guvernamentală construită doar pe relații e un model falimentar. Acest lucru înseamnă că trebuie să deții în companie niște specializări bine definite, pe domeniu, pentru ca în momentul în care clientul dorește să fie ajutat într-o problemă, compania să poată să dezvolte soluții cu argumente bine fundamentate. Compania în care este partener cu încă doi români, Alex și Gemy Șerban, s-a axat de la început împreună pe două domenii strategice: sănătate și energie.
„Derulăm o strategie pentru a dezvolta un energy practice și împreună cu oportunitățile care vor veni în piață, competențele pe care le-am achiziționat și pe care vom continua să le achiziționăm, vom dezvolta și alte practici, pe alte domenii ” spune Roberto Musneci despre planurile companiei de consultanță. „Ideea este de ne a dezvolta în primul rând în domeniile unde avem expertiză și clienți”.
Roberto Musneci spune că firma în care este partener nu are expertiză pe domeniul bancar, de exemplu, dar „dacă s-ar prezenta oportunitatea” poate să construiască. „Trebuie să îmbinăm abordarea oportunistică cu cea strategică”. Cei mai interesanți clienți sunt companiile care doresc să intre pe piața din România. „Sunt proiectele unde noi putem să aducem o valoare adăugată foarte mare. Promovarea investițiilor în România e ceva ce trebuie făcut constant și facem acest lucru în mod profesional, nu numai noi și companiile concurente fac asta. Cu toate problemele pe care le avem și le citim prin presă, România are oportunități de investiții de dimensiuni rezonabile, să spun așa. Cu alte cuvinte, motivul pentru care am continuat activitatea companiei Serban & Musneci Associates, este acela că am înțeles că țara se dezvoltă. Sunt anumite probleme pentru care vom avea nevoie de 20 de ani pentru a le rezolva dar România reprezintă o oportunitate astăzi” susține Musneci.
Italianul afirmă că după 2009, mediul de afaceri a demonstrat o „emoționalitate” care l-a surprins. Investitorii s-au speriat, și-au retras banii și nu a fost doar cazul băncilor.
„S-a întâmplat și în domeniul pe care-l cunosc eu mai bine, al sănătății, în domeniul farmaceutic, în infrastructura energetică. O parte dintre multinaționale au fost afectate din cauza problemelor lor globale și aici România a fost o victimă. Alții au considerat că un orizont temporal de 7-8 ani pentru a reveni la o creștere sănătoasă este prea lung. Și atunci s-au reorientat spre alte țări. Asta s-a întâmplat” spune Roberto Musneci.
Italianul ne asigură că „acum se întâmplă fenomenul invers, din punctul său de vedere, adică investitorii reconsideră România ca pe un teren fertil pentru investițiile pe termen mediu și lung”.
Despre proiectele noi de investiții care tatonează România aflați în partea a doua a articolului cu Roberto Musneci, care va fi postat joi, 24 martie.