Roberto Musneci: Investitorii în energiile verzi încadrează România la nepredictibil
"Nu vreau să intru în detalii dar ce s-a întâmplat cu subvențiile la energia verde, a avut loc peste noapte, în 24 sau 48 de ore și nu a dat șanse investitorilor să își readapteze planul de afaceri. Această decizie bineînțeles a afectat și băncile care au finanțat proiectele respective, toată lumea a fost dezamăgită și a colapsat. Unii s-au plâns desigur și de reducerea subvențiilor pentru că ele au fost extrem de generoase în România, întrucât se dorea să se obțină anumite rezultate în timp scurt și atunci subvențiile au fost generoase”. Consultantul Roberto Musneci spune că la orice conferință internațională despre energiile verzi când se vorbește de cadrul legislativ actual din România, investitorii încadrează România la NEPREDICTIBIL. „Este cea mai mare problemă care i se poate crea unei țări. Știu companii mari care au deprioritizat investițiile în România în energiile verzi.”
Roberto Musneci are 17 ani de experiență pe piața farma dintre care 13 i-a petrecut în România. El afirmă că în momentul de față lucrează la trei patru proiecte potențiale de investiții. „Nu pot să le menționez, dar sunt investiții noi de mărime medie și mare, firme care consideră că România are redevenit interesantă ca piață. Aș putea spune că în cazul uneia dintre companii e vorba de reorganizare pentru că pleacă dintr-o altă țară și e într-un proces de identificare a unei alte locații, ca un posibil HUB. România e pe această listă a companiei respective” spune Roberto Musneci.
Cum merge afacerea Șerban Musneci Associates (SMA)
Afacerea Șerban Musneci Associates (SMA) merge suficient de bine cât să trăiască din asta 15 angajați permanenți. „Avem colaboratori externi, avem o rețea de networking de specialiști pentru că din când în când e nevoie de competențe specifice pentru clienți specifici, iar a angaja o persoană pentru o problemă care nu apare frecvent, nu ar fi o investiție bună pentru o companie. Dar noi suntem afiliați internațional și lucrăm și în afara României. Adică dacă partenerii noștri au o problemă cu un client din zona farma, sănătate, eu în particular dar și colegii mei sunt solicitați să participe la grupuri de lucru internaționale. E mult mai interesantă și pentru noi, această cooperare pentru că ne oferă o viziune asupra situației din alte țări. Am lucrat în Italia, Marea Britanie, Germania, Franța, Belgia” spune Roberto Musneci.
Alte afaceri pe care le are Roberto Musneci în România
Roberto Musneci a încercat și alte tipuri de afaceri în România. A cumpărat câteva proprietăți. Nu a dorit să dea detalii dar spune că are „niște investiții micuțe în real estate. Sunt investiții de familie. Am cumpărat în 2007 -2008 niște proprietăți. Acum bineînțeles valoarea a mai scăzut. Nu mă interesează să vând pentru că nu sunt speculator. Italienii sunt mari iubitori de proprietăți. E o tradiție de familie să cumperi niște proprietăți, o casă, un teren și știi că rămân acolo pentru vremuri în care banii se devalorizează”.
În 2008 a investit de asemenea, alături alți oameni de afaceri printre care și Manuela Nestor, managing partner la casa de avocatură Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen, fostul ministru de Finanţe Ionuţ Popescu, și Bogdan Popovici, proprietarul MediaOn, în cafeaneaua Don Pascuci din zona Dorobanți. La vremea respectivă se vorbea de cea mai mare investiție locală într-o cafenea, de aproximativ 600.000 de euro.
„A fost o greșeală și pentru mine și pentru Manuela Nestor. S-a întâmplat acum câțiva ani de zile, s-a închis, am piedut niște bani…. Asta e. Locația nu a fost cea mai bună. Am fost acționar cu 20%. Nu m-am implicat operațional în afacerea cu cafeneaua. A fost o greșeală ” spune Roberto Musneci.
Când pleacă din România
„Noi, eu și familia ne simțim foarte bine în România. Empatizăm mult cu poporul român dar suntem italieni și probabil la un moment dat ne vom întoarce în Italia. Investiția în această firmă de consultanță nu e una financiară, e vorba de valori umane, de timp…Adică, eu nu știu dacă la un moment dat vom avea o echipă care să spună, uite Roberto tu du-te în Italia și vii o dată pe săptămână și noi te informăm ce se întâmplă cu afacerea. Nu știu dacă se poate acest lucru pentru că Șerban Musneci nu e o fabrică de biscuiți, E o fabrică de idei. Și ideile vin din dialogul zilnic cu oamenii”.
În momentul de față Roberto Musneci spune că exceptând cei doi parteneri ai săi care au dublă cetățenie, română și americană, restul angajaților sunt romîni. Este în căutare de tineri pe care ar vrea să-i integreze în câteva programe de internship și își dorește de asemenea să mărească echipa cu un expert în energie.
„La nivel tradițional personalul nostru este format fie din avocați fie din ziariști dacă vorbim de comunicare strategică. Dacă vorbim de consultanță pe domeniu, căutăm medici sau farmaciști – cu experiență farma sau sănătate în general, tineri care au lucrat în domeniul public și care știu cum funcționează sistemul, dar care trebuie să privească o problemă din punct de vedere al companiilor, pentru că ei sunt clienții nostri iar o companie de consultanță trebuie să înțeleagă cum gândește clientul. Eu recrutez oameni mai deștepti decât mine, care cunosc situația în detaliu, oamenii specializați care se ocupă de reglementări, de legislația prețului. Ei îmi explică mie cum funcționează lucrurile. Și după aceea construim împreună produsul care trebuie clientului. Aș dori să găsim un expert în energie care ne-ar putea ajuta” adaugă Roberto Musneci.
În ce privește câștigurile din piața de consultanță, Roberto Musneci s-a ferit să dea cifre. „Ne încadrăm în clasa de mijloc. E o competitie destul de mare între noi, ne „furăm” competențele, asta e viața. Conform contractului există parte fixă, parte variabilă iar la acestea se adaugă beneficiile. A devenit mai simplu dacă vrei să reții talente. Cei pe care vrei să-i ții, desigur. Cei pe care nu vrei, le spui bine, s-au încheiat cele 6 luni, la revedere. ”.
Roberto Musneci spune că s-a confruntat cu fluctuația de personal și pe vremea când era în farma. „Oamenii se gândeau că schimbând jobul, uneori și pentru o sută de euro, vor ajunge în 6 luni directori, dar în realitate nu se întâmplau lucrurile asa, pentru că trebuie să fii recunoscut într-o organizație. Un angajat trebuie să-și pună întrebarea dacă este fericit în acea companie. Dacă răspunsul este da, atunci nu ar trebui să-l mai intereseze cei 100 de euro în plus la salariu”.
Serban & Musneci Associates (SMA) a fost creată în 2003, când Alex și Gemi Șerban, doi români crescuți și educați în Statele Unite, au înființat una dintre primele companii de consultanta din România care activează în segmentul afacerilor publice. În 2007, compania a extins echipa de conducere prin cooptarea unui nou partener, Roberto Musneci, un membru al comunității de afaceri românești (președinte AmCham pentru două mandate consecutive, fost Vicepreședinte și CEO al GlaxoSmithklein în regiunea balcanică).
În cei 13 ani de activitate, SMA a reușit să se mențină în mod constant printre companiile de top ale pieței pe care activează, în același timp, a crescut și a diversificat portofoliului de clienti, care include în principal companii din sectorul farma și energetic, (industria minieră, petrol și gaze și producția și distribuția de energie sau de energie din surse regenerabile). SMA face parte din Asociația Registrul Român de Lobby (ARRL) care a fost înființata în iunie 2010, cu scopul de a contribui la popularizarea și promovarea activității de lobby, văzută ca fiind o activitate multidisciplinară, ce implică cunoștinte juridice, economice, sociologice și de comunicare. Literatura de specialitate defineste lobby-ul ca o activitate de influentare a politicilor publice:
"Orice actiune facuta cu scopul de a influenta actiunile institutiilor guvernamentale" – Public Affairs in Practice, A Practical Guide to Lobbying, Stuart Thomson and Steve John, London, 2007, pag. 3, este una din definițiile date pe site-ul ARRL.