Repere salariale pe piata farmaceutica
Astfel, cele mai mari cresteri salariale sunt asteptate in India, Indonezia si Rusia: companiile din toate cele trei locatii previzioneaza cresteri salariale de peste 10%. La celalalt capat al scalei, cele mai mici estimari ale cresterilor salariale vin din Elvetia, Japonia si Germania. Cu toate acestea, pentru a intelege exact ce se intampla pe piata salariilor la nivel global, trebuie sa avem in vedere contextul economic si inflatia.
Previziuni salariale in Europa
Variatiile in cresterea salariilor in Europa sunt puse in directa relatie cu diferitele niveluri de crestere economica. Pe pietele din Europa de Est, care se dezvolta intr-un ritm alert, cresterile salariale se anticipeaza a fi semnificativ mai mari (de exemplu, 7,1 in Slovacia comparativ cu 4% in Belgia). Cu 11,5%, cresterile salariale din Rusia vor fi cu siguranta cele mai mari din Europa, in timp ce Ungaria va inregistra in 2007 cele mai mici cifre, cu doar 2% mai mari fata de anul precendent. In Europa, salariul lunar minim pe economie poate varia de la 32 de euro/luna in Rusia, pana la 1.570 de euro/luna in Luxembourg, Danemarca, Finlanda, Germania si Suedia.
In ceea ce priveste cresterile salariale din Vestul Europei, acestea sunt in mod tipic mai scazute decat in Europa de Est. Cresterea economica si inflatia relativ stabile din tarile vestice fac aceste economii mult mai mature si mult mai bine echipate pentru a integra schimbarile la nivel global. Insa chiar si intre tarile vestice, exista diferente in ceea ce priveste nivelul mediu al salariilor saptamanale. Astfel, printre tarile cu cele mai inalte niveluri saptamanale se numara Danemarca, Norvegia, Elvetia, Liechtenstein, Luxembourg si Germania, in timp ce la polul opus regasim Spania, Grecia, Malta si Portugalia.
Un studiu efectuat in Europa Centrala si de Est, avand ca punct de reper piata salariala farmaceutica, evidentiaza salarii lunare brute cuprinse intre 710 de euro si 850 de euro pentru pozitii de reprezentanti de vanzari level entry, intre 994 de euro si 1.100 de euro pentru reprezentantii de vanzari cu experienta profesionala cuprinsa intre doi si trei ani, si intre 1.140 si 1.420 de euro pentru reprezentantii ce pot avea peste patru ani de experienta. La aceste salarii lunare brute se adauga un bonus de vanzari, precum si masina, telefon si laptop pentru toate cele trei niveluri. Tot acelasi studiu mentioneaza salarii cuprinse intre 852 de euro si 1.420 de euro pentru pozitii de Product Specialist, 1.200 – 1.750 de euro pentru pozitii de Product Manager, precum si salarii incepand de la 1.800 de euro pentru Managerii de Divizie.
Piata farmaceutica din Romania
Piata autohtona a farmaceuticelor a cunoscut in ultimii ani o crestere moderata, depasind cu doar cateva procente rata inflatiei. O serie de factori au contribuit la acest aspect, primordiala fiind extinderea activitatii principalilor jucatori, aflati pe primele doua pozitii in ceea ce priveste cota de piata: Glaxo Smith Kline si Pfizer. Principalii jucatori estimeaza ca piata va creste in acest an cu aproximativ 15% comparativ cu 2006, crestere preconizata intr-o cifra de afaceri de 1,8 miliarde de euro fata de 1,5 miliarde euro in decursul anului trecut. Factorii favorizanti ai dezvoltarii segmentului pharma sunt reprezentati de cresterea cu 40% a fondurilor alocate de Ministerul Sanatatii, alocarea unui procent superior din PIB, dezvoltarea asigurarilor private de sanatate, un rol major avandu-l consolidarea sectorului privat de sanatate.
Un studiu efectuat in cadrul companiilor multinationale din acest sector arata salarii cuprinse intre 400 si 900 de euro pentru reprezentantii de vanzari la diferite niveluri, intre 800 si 1.300 pentru pozitii de Product Specialist, intre 1.200 si 3.000 de euro pentru pozitii de middle management (Sales&Marketing, Logistic, IT) si intre 2.800 si 4.300 euro/lunar pentru pozitii de top management. Companiile multinationale din aceasta industrie au un pachet de compensatii si beneficii care se aplica nivelurilor de middle si top management la nivel european, indiferent de pozitionarea geografica a tarii in cauza. Astfel, companiile prezente pe piata pharma cauta mijloace cat mai inovative pentru o cat mai buna motivare si retentie a angajatilor. Programele de training interne sau externe, fie ca ne referim la traininguri specializate pe produs sau traininguri ce au ca scop dezvoltarea personala si profesionala (de exemplu, programele MBA), nu mai sunt considerate ca niste beneficii, ci mai degraba ca o necesitate.
Alte beneficii acordate angajatilor sunt: tichetele de masa, telefon, masina, abonamente la sala de fitness sau asigurarea medicala privata atat pentru angajat, cat si pentru familia acestuia. Ca un bonus pe care companiile multinationale, in special, il acorda angajatelor, se numara suportul financiar, exemplificat prin plata gradinitei pentru copii sau prin acordarea unui sprijin financiar la nasterea copilului.
De asemenea, in functie de profitul companiei, se acorda diferite bonusuri sub forma unui spor de fidelitate la finalizarea cu succes a unui proiect sau alte beneficii, precum oferirea de excursii in strainatate sau prime de vacanta in cazul depasirii targetului, mai ales in cazul pozitiilor de vanzari.
Sectorul farmaceutic autohton cunoaste o perspectiva de crestere intr-un ritm mai accentuat decat celelalte industrii nationale, o influenta pozitiva asupra acestei dezvoltari avand-o si cresterea preconizata a consumului de medicamente pe plan intern. Ca urmare a tendintelor mani-festate in conditiile unei piete inalt competitive, exista preocuparea din ce in ce mai accentuata de a calibra recompensarile de pe acest segment cu valorile practicate in contextul Vest-European, cel putin la nivelul pachetului de compensatii si beneficii.