Repere salariale in transporturi
Conditiile de trafic si nivelul ridicat al salariilor in acest sector au determinat dezvoltarea transportului intermodal, urmand ca in viitor, transportatorii sa se orienteze spre pietele mai putin costisitoare, din Asia sau Africa.
Tendinte in industria transporturilor din Romania
Pentru Romania, integrarea aduce si avantajul unei cresteri economice in aceasta industrie, prin crearea de oportunitati de afaceri pentru transportatorii romani, ale caror costuri sunt reduse in comparatie cu cele ale jucatorilor europeni.
In privinta logisticii, se remarca din ce in ce mai des tendinta de externalizare a serviciilor, fapt intalnit frecvent la statele membre ale Uniunii Europene.
Concurenta relativ crescuta pe piata transporturilor determina o crestere a calitatii serviciilor oferite, a profesionalismului si a serviciilor specializate din aceasta industrie.
Repere salariale in industria transporturilor
Pentru pozitiile nespecifice domeniului – precum cele de Finance Manager, HR Manager, Marketing Manager etc., companiile din domeniul transporturilor s-au adaptat la ceea ce ofera piata muncii, urmand evolutia pozitiilor similare din alte industrii. Astfel, pentru pozitii de middle management se ofera pachete de 1.300 – 1.800 de euro net, in timp ce, pentru pozitiile de top management, pachetele salariale au o valoare medie de 2.000-2.500 de euro net/luna pentru Marketing Managers si de la 3.000 de euro net pentru Financial Managers.
Pentru pozitiile specifice, precum cea de Transport Coordinator, pachetele salariale oferite sunt de 400-700 euro net; pentru o pozitie de middle manager, salariul ajunge la 800-1.500 de euro net (companiile multinationale sunt pregatite sa ofere 1.500 de euro net pentru o astfel de pozitie), iar pentru angajatii din top executive, pachetul salarial se situeaza intre 1.800 si 3.000 de euro net.
Salariile pentru pozitiile de top-management sunt mai ridicate in cazul companiilor multinationale, in comparatie cu salariile din companiile nationale.
In Bucuresti, salariile sunt mai ridicate decat in provincie, situandu-se in jurul limitelor superioare specificate anterior.
In sectorul transporturilor agabaritice, Romania nu are o piata competitiva, fiind o "zona tampon", cu concurenta relativ scazuta. In consecinta, salariile pentru un middle manager din sectorul transporturilor agabaritice se situeaza intre 1.200 si 1.800 de euro net pe luna, in vreme ce, la casele de expeditii, salariile sunt mai mari, datorita concurentei crescute si a pietei efervescente. Mai mult, casele de expeditii ofera si comisioane substantiale, in functie de proiecte.
Beneficii
Pentru pozitiile manageriale, companiile (in special cele multinationale) ofera bonusuri semnificative, in functie de performanta angajatilor. Astfel, se ofera asigurari medicale private, inclusiv pentru membri familiei angajatului respectiv, se asigura masina, telefon, laptop, traininguri "on the job", bonuri de masa sau chiar excursii in strainatate sau traininguri pe soft skills, pentru acei angajati care obtin performante ce depasesc targetul stabilit. Pentru pozitiile manageriale, companiile multinationale ofera si traininguri in strainatate. Toate aceste beneficii transforma industria transporturilor intr-una dintre cele suficient de atractive pentru cei care doresc o cariera in domeniu.
Previziuni despre cresterile salariale in industria transporturilor
In 2006, industria mijloacelor de transport rutier a inregistrat cresteri salariale intre 5 si 10%.
In luna martie 2007, s-au inregistrat cresteri lunare ale salariilor nete intre 10-20%, in activitati precum: industria transporturilor pe apa, industria mijloa-celor de transport rutier, industria transporturilor aeriene, in transporturile terestre si in activitatile auxiliare celor de transport. Majorari salariale semnificative se vor inregistra, in cursul acestui an si in cazul functionarilor din Ministerul Transporturilor.
Pentru industria mijloacelor de transport rutier, se prevede o crestere medie anuala de aproximativ 6,5%, urmand ca, pana in 2010, sa se ajunga la cresteri de aproximativ 7% pe an. Aceasta evolutie a industriei transporturilor va determina, in urmatorii ani, cresteri salariale moderate.