Repere salariale in industria auto
Industria auto din Romania, in context european
Investitorii straini s-au orientat spre piata din Romania datorita nivelului redus al impozitului pe profit, dar si datorita costurilor relativ scazute cu forta de munca. Producatorii de componente si-au concentrat investitiile in zone precum Timisoara, Arad, Brasov si Pitesti, unde au gasit atat forta de munca specializata, cat si accesibilitate mai mare in privinta exportului de componente produse inspre statele europene. In prezent, insa, regiunea de vest a tarii se confrunta cu o criza a fortei de munca si a personalului specializat, determinata, in buna masura, de migratia specialistilor si muncitorilor spre alte tari europene. Tendinta investitorilor din industria automotivelor este de a deschide fabrici de componente si in alte regiuni ale tarii, in care atat infrastructura, cat si forta de munca ar putea permite cresteri ale productiei.
Spre deosebire de statele invecinate, Romania prezinta un dezavantaj pentru investitori: absenta infrastructurii. Astfel, daca in Slovacia sau Ungaria se remarca o dezvoltare considerabila a infrastructurii, nu la fel stau lucrurile in cazul Romaniei si Bulgariei. Investitiile in industria auto din Romania isi mentin, insa, directia ascendenta, pentru urmatorii ani fiind asteptati noi jucatori pe piata automotivelor.
Repere salariale
Nivelul salarial in industria auto din Europa cunoaste diferente considerabile, in functie de regiunile spre care s-au orientat investitorii. Conform unui raport realizat de PricewaterhouseCoopers, salariile medii in industria auto difera de la o regiune la alta. In Bratislava, spre exemplu, salariul mediu brut este cu 25% mai mare decat in estul Slovaciei, iar in Praga acesta ajunge sa fie cu 43% mai mare decat in sud-estul tarii.
In Romania, diferentele salariale pentru aceleasi pozitii sunt determinate in principal de dimensiunile companiei si ale operatiunilor acesteia, de productivitate si de prezenta competitorilor de pe piata, precum si de nivelul de specializare al angajatilor.
Pentru pozitiile specifice industriei, nivelul salarial se situeaza intre 1.300 si 2.000 de euro net in cazul pozitiilor de mentenanta si ajunge la 1.800-3.500 de euro la angajatii din productie. Inginerii de proces sunt remunerati cu salarii intre 800 si 1.500 de euro net pe luna, in functie de nivelul de experienta profesionala.
In cazul pozitiilor specializate, Romania se confrunta cu o criza de personal; pentru recrutarea candidatilor potriviti se recomanda apelarea la agentiile specializate in oferirea de servicii de resurse umane, care utilizeaza metode dintre cele mai variate si in acelasi timp eficiente, pentru selectia si recrutarea candidatilor corespunzatori profilurilor cautate.
Salariile specialistilor cresc odata cu gradul de pregatire profesionala, in functie de dimensiunea companiei. De obicei, companiile multinationale isi motiveaza financiar salariatii cu sume semnificativ crescute, in comparatie cu nivelul salarial practicat de catre companiile mici si mijlocii.
Pentru pozitiile nespecifice industriei auto, salariile cele mai mari se situeaza in jurul a 2.500-4.000 de euro net pe luna, pentru Financial Managers, de exemplu. La aceste sume se adauga o serie de beneficii, traininguri si oportunitati de dezvoltare profesionala, care vin sa completeze nivelul salarial net lunar. Dintre beneficii amintim: asigurarile medicale private, adesea oferite si pentru ceilalti membri ai familiei angajatului, masina, telefon, bonuri de masa, traininguri on the job sau pe soft skills, atat in tara, cat si in strainatate etc.
Motivarea angajatilor din industria auto este extrem de importanta si datorita faptului ca recrutarea candidatilor se realizeaza adesea prin head-hunting, piata muncii fiind relativ saraca in acest sector. Costurile recrutarii de acest gen determina necesitatea motivarii financiare a angajatilor, pentru a recupera investitiile si pentru a pastra angajatii potriviti in companie.